امام زمان شناسی 12/بررسی نام صلوه حضرت

(بسم الله الرحمن الرحیم)
در كلاس درس شناخت وجود مقدس امام زمان بوديم و به نام صلوة حضرت رسيديم گفتيم در كتاب تفسير العنايات الرضويه مرحوم حاج محمد تقي اصفهاني معروف به آقا نجفي
وجود مقدس امام زمان تعبير به صلوة شده كه اين بحث را در جلسه قبل شروع و در اين جلسه ادامه مي‌دهيم.

امام زمان شناسی 12/بررسی نام صلوه حضرت

 


گفته اند: نمازعبادتي است كه در همه‌ي اديان بوده است
اين عبادت از آن جهت كه در همه‌ي اديان وجود دارد از مقام و رتبه والايي برخوردار است و شايد از اين رو بر همه عبادات در قيامت شرافت دارد بسياري از عبادات در ساير اديان الهي وجود ندارد سنگيني وزنه‌ي نماز در قيامت بيش از ساير وزنه‌هاي عملي براي محشور شدگان مي‌باشد براي بررسي اين موضوع نگاهي به روايات آمده مي‌كنيم روايتي گفته است: حضرات معصومين حقيقت صلوة هستند و در روايات ديگر آمده است اولين سؤال قيامت نماز است در قياس اين دو دسته‌ بايد گفت: وجود نوراني حضرات معصومين بر همه‌ي اديان الهي پرتوافشاني داشته‌اند كه اولين سوال قيامت نماز است. در روايتي از اميرالمؤمنين (ع) آمده است كه من با موسي در كوه طور و با يونس در قعر دريا و يا با يوسف در زندان بوده‌ام و با حضرت آدم زمانيكه از بهشت خارج شد و 200 سال تضرع و زاري به درگاه خداوند براي توبه داشت همراه بوده‌ام.
باز اگر روايت نماز كه اولين سؤال قيامت است با روايتي از پيامبر (ص) گفته شده است أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ انْتِظَارُ الْفَرَجِ1 كنار يكديگر قرار دهيم در مي‌يابيم كه اولين سؤال قيامت پذيرش ولايت است و اين امر در عصر ما انتظار فرج است كه بهترين اعمال امت آخر الزمان به شمار مي‌آيد در حقيقت تسليم ولايت حضرات معصومين شدن اولين سوال مردم هر دوره زماني است.
8- در روايت ديگر از پيامبر اسلام (ص) نقل شده الصلوة تغسل الذنوب كما يغسل النهر الجاري درن الجسد2 (درن به معني آلودگي)
صلاة مانند نهر جاري باعث شستشوي آلودگيهاي بدن مي‌شود زيرا نماز سفره‌اي گسترده‌اي بر روي زمين است كه خداوند متعال اين نهر را براي اهل رحمت در 5 نوبت گسترانيده است اگر گمان كنيد در مقابل منزل شما نهري روان باشد و شما در هر روز 5 بار خود را در آن نهر شستشو ‌دهيد آيا ممكن است به تن آلودگي باقي بماند؟ جواب هر صاحب فهمي اين است كه ممكن نيست آلودگي برجاي بماند از اين رو هركس كه در 5 نوبت نماز خالصانه اقامه كند امكان ندارد آلوده و گرفتار باقي بماند.
اگر وجود مقدس حضرت ولي عصر عج را جلوه‌ي صلاة ‌بدانيم بايد بگوئيم با هر معرفتي كه از جانب ايشان نصيب ما مي‌شود نه تنها حسنات اخلاقي در ما نهادينه مي‌‌گردد بلكه اخلاقيات سوء به اذن حضرت از ما دور مي‌شود و گاه حتي به ملكات فاضله تبديل مي‌گردد.
نماز حضور است انسان اگر به طور دائم، حضور در محضر مولي داشته باشد گناهانش تقليل مي‌يابد و هيچ سيئه‌اي در او ثابت و ماندگار نمي‌ماند و بالعكس هر چه فاصله ميان او مولي بيشتر باشد و پرده‌ي حجاب ضخيم‌تر مي‌گردد.
همانگونه كه فريضه‌ي نماز واجب است محافظت از آن ضروري است و وجوب شناخت امام زمان جداي از حقيقت نماز نيست.
قرآن در رابطه با نماز مي‌گويد: فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ3 واي بر نمازگزاراني كه در اداي نماز كوتاهي مي‌كنند و به عبارتي حق نماز را ادا نمي‌كنند.
قرآن نمي‌گويد: واي بر كسي كه اصلاً نماز نمي‌خواند تارك الصلاة است بلكه متذكر مي‌شود، واي بر نمازگزاران سهل انگار
نمازگزار در اين آيه منظور كساني هستند كه به انجام نماز پايبندند اما در اداي اين فريضه سهل انگاري و كاستي روا مي‌دارند.
اگر اين آيه را با وجود مقدس امام زمان به عنوان صلاة كنار يكديگر قرار دهيم بايد چنين ادامه دهيم واي بر كساني كه مي‌دانند اطاعت از ولايت واجب است اما در انجام آن سهل انگاري مي‌كنند و از حق اطاعت امام كم مي‌گزارند.
اينان از رحمت خاص خدا در دنيا محرومند و در آخرت در خسران ابدي خواهند بود.

1- بحارالانوار ج 52 ص 125
2- جواهر الكلام ج 7 رديف 363
3- سوره مباركه ماعون آيه 4

- لینک کوتاه این مطلب

» پایگاه جامع اطلاع رسانی امام مهدی (عج)
تاریخ انتشار:15 دی 1393 - 13:21

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد