طب الائمه -میوه ها( انگور)

(بسم الله الرحمن الرحیم)
كتاب كافي به نقل از امام صادق عليه السلام آمده است :يكي از پيامبران از غم و اندوه به خدا شكايت كرد ، خداوند به او دستور داد تا انگور بخورد . زيرا كه خوردن آن ، غم و اندوه را از بين مي برد .    

طب الائمه -میوه ها( انگور)

 

* پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد :بهار پيروان من انگور و خربزه است .              

* امام محمّد باقر عليه السلام مي فرمايد : انگور، رطب (خرماي تازه) ، انار وسيب از ميوه هاي بهشتي اند.        

* يكي از اصحاب خدمت امام باقر عليه السلام رسيد و ديد براي آن حضرت انگور آورده اند . حضرت فرمود :پيرمرد و كودك ، دانه دانه انگور مي خورند و كسي كه احساس مي كند سيرنمي شود، سه تا سه تا و چهارتا چهارتا ، و من دو دانه دو دانه مي خورم زيرا مستحب است .     

انگور يك منبع غني از تركيبات ضدّ سرطان است ، و از اين نظر انگور قرمز مهم تر است . پوست انگور داراي مادّۀ مفيدي است كه از لخته شدن خون در رگها جلوگيري مي كند . هم چنين قسمت خوب كلسترول يعني HDL را افزايش مي دهد . روغن هستۀ انگور نيز جزء خوب كلسترول را افزايش مي دهد . آب انگور غذايي خوب براي مبتلايان به اورۀ زياد و ورم كليه مي باشد . بد نيست بدانيد هر كيلو گرم انگور معادل دو كيلوگرم گوشت كالري ايجاد مي كند . 

لازم به ذكر است كه ، مصرف زياد آب انگور ايجاد سنگ كليه مي نمايد .

همۀ قسمتهاي درخت انگور قابل استفادۀ دارويي است : برگ مو ، انگور تازه ، پوست انگور ، هستۀ انگور و دُم خوشۀ انگور . 

هم چنين همۀ شكلهاي انگور داراي خواص درماني است :غوره ، انگور تازه ، مويز و كشمش ، سركۀ طبيعي انگور .      

* امام رئوف عليه السلام مي فرمايد : هر كس ناشتا بيست و يك دانه كشمش قرمز ميل كند ، همواره سلامت خواهد بود . ونيز مي فرمايند :كسي كه مي خواهد حافظه اش قوي شود ، صبح ها ناشتا  كشمش تناول كند .     

* رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمود : خانه اي كه در آن سركه باشد ، اهلش فقير نمي شوند .    

* امام صادق عليه السلام مي فرمايد : سركه قلب را روشن و زنده مي سازد ، لثه را محكم مي كند ، جانوران زيانبار شكم ( باكتري هاي مضر و انگل هاي معده و روده ) را نابود مي سازد و عقل را تقويت مي كند .  

پروفسور حاجبي مي نويسد : بانوان باردار براي حفظ و رشد جنين خود به مواد طبيعي اي مانند :كلسيم ، آهن ، فسفر و منگنز نياز دارند و كشمش به خوبي از عهدۀ تأمين اين مواد بر مي آيد ، به علاوه كشمش براي سالخوردگان مفيد است و به آن ها قدرت و انرژي مي دهد .     

كشمش سلامت و قدرت بدن را تأمين مي كند و براي بهبود بيماري هايي نظير :نارسايي كبد ، كم خوني ، روماتيسم مزمن ، كم اشتهايي و امراض قلبي مفيد است . پژوهشها نشان مي دهد  خوردن كشمش با كاهش ميزان مرگ ومير در اثر سرطان ارتباط  داشته است .   

جالب است بدانيد خاصيت هاي بيشماري كه در انگور وجود دارد ، در كشمش نيز موجود است . انگور براساس طب سنتي ايران ، گرم و تر است و از ديگر خواص درماني آن مي توان موارد زير را برشمرد :  مقوّي و مغذّي است ، خون را تصفيه مي كند ، ريه را صاف و تميز مي كند و يبوست را برطرف مي كند .  هم چنين انگور بهترين ميوه براي كساني است كه مي خواهند لاغر شوند و بدن خود را از اسيد اوريك ، سنگ هاي صفراوي و مسموميّت هاي مزمن (ناشي از سرب يا جيوه )پاك كنند .
 

م. فیض الاسلام

هديه به پيشگاه مقدس پيغمبر خاتم صلی الله علیه و آله صلوات

 
 

- لینک کوتاه این مطلب

» موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا(ع)
تاریخ انتشار:15 دی 1393 - 13:31

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد