آیا انتقال امامت به دو برادر بعد از امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام جایز است؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
آیا انتقال امامت به دو برادر بعد از امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام جایز است؟

احمد کاتب می‌گوید: «اعتقاد به اینکه بعد از حسن و حسین دیگر امامت به دو برادر انتقال پیدا نمی‌کند و اینکه امامت فقط در اعقاب، استمرار پیدا می‌کند، اعتقادی ضعیف است و در آن وقت اجماعی بر آن نبوده است...».
اما این سخن، اتهامی است به شیعه؛ زیرا جمهور شیعه امامیه پیش از ولادت امام‌ مهدی علیه‌السلام به عدم جواز انتقال امامت به دو برادر پس از امام‌ حسن و امام‌ حسین علیهماالسلام اعتقاد داشتند.  
اسماعیل‌بن‌علی نوبختی می‌گوید: «از اخبار متواتر از امامان صادق علم پیدا نمودیم که امامت بعد از حسن و حسین علیهماالسلام تنها در اولاد امام خواهد بود، نه در برادر یا اقوام».[۱]
اشعری قمی[۲]  و علی‌بن‌حسن نوبختی[۳]  نیز همین اعتقاد را داشته‌اند.
از برخی روایات نیز این مطلب به‌خوبی استفاده می‌شود:  
کلینی به سند صحیح از امام‌ صادق علیه‌السلام نقل کرده که فرمود: «لا تعودُ الامامة فی الاخوین بعد الحسن و الحسین ابدا؛ [۴] بعد از حسن و حسین هرگز امامت در دو برادر نخواهد بود».
و نیز به سند دیگر از امام‌ صادق علیه‌السلام نقل کرده که فرمود: «لا تجتمع الامامة فی اخوین بعد الحسن و الحسین انما هی فی الاعقاب و اعقاب الاعقاب؛[۵] امامت در دو برادر بعد از حسن و حسین جمع نخواهد شد. همانا امامت فقط در نسل‌ها و نسل‌های نسل‌هاست».  
و نیز از اسماعیل‌بن‌بزیع نقل شده که از اما‌م‌ رضا علیه‌السلام سؤال شد: «انه سُئل: اتکون الامامة فی عمٍ أو خال؟ فقال: لا. فقلتُ: ففی أخٍ؟ قال: لا...؛[۶] آیا امامت در عمو یا دایی قرار خواهد گرفت؟ فرمود: خیر. عرض کردم: دو برادر چطور؟ فرمود: خیر...».

 پی‌نوشت‌ها
۱. کمال‌الدین، شیخ صدوق، ص۹۲.
۲. المقالات و الفرق، سعدبن‌عبدالله اشعری قمی، ص۱۰۲.
۳. فرق الشیعة، حسن‌بن‌موسی نوبختی، ص۱۱۰.
۴. کافی، کلینی، ج۱، ص۲۸۵، ح۱.
۵. همان، ص۲۸۶، ح۴.
۶. همان، ح۳.

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:1 بهمن 1393 - 18:41

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد