آیا برخی از شیعیان، بعد از شهادت امام‌ حسن عسکری علیه‌السلام قائل به توقّف شدند؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
آیا برخی از شیعیان، بعد از شهادت امام‌ حسن عسکری علیه‌السلام قائل به توقّف شدند؟

احمد کاتب می‌گوید: «برخی از مورّخین نقل کرده‌اند که بعضی از شیعیان قائل به توقّف و انقطاع امام شدند، آن‌گونه که بین رسل توقف بود. و از برخی روایات نیز استفاده می‌شود که ممکن است درصورتی‌که مردم مورد غضب الهی واقع شوند، امامت و امام مرتفع شده و منقطع گردد».
پاسخ:
۱. همان‌گونه که از کتب تواریخ و ملل و نحل استفاده می‌شود اکثر جامعه شیعی در آن زمان، معتقد به ولادت امام ‌زمان بودند.
۲. آن‌گونه که شیخ‌ مفید رحمه‌الله و دیگران اشاره کرده‌اند، گرچه بعد از وفات امام حسن ‌عسکری علیه‌السلام، شیعیان در ابتدا به چهارده فرقه متفرق شدند، ولی بعد از مدت کوتاهی با ارشادات علما و اصحاب، همگی بر اعتقاد به ولادت و وجود امام خود اتفاق نمودند.[۱]
۳. در مورد روایتی که ادعا کرده دلالت بر تحقق فترت و انقطاع امامت دارد، با دقت در آن، خلاف آنچه ادعا شده استفاده می‌شود؛ زیرا در آن روایت از امام ‌باقر علیه‌السلام نقل است که فرمود: «اذا غضب الله تبارک و تعالی علی خلقه نحانا عن جوارهم؛[۲] هرگاه خداوند تبارک و تعالی برخلقش غضب کند، ما را از جوارشان دور خواهد گرداند». این حدیث به‌خوبی دلالت بر وجود و غیبت امام ‌زمان دارد.
۴. اگر مجرد اختلاف، دلیل بر بطلان است، باید اختلاف در هر امری، از جمله اصل امامت و خلافت و نبوت را نیز دلیل بر بطلان آن دانست، درحالی‌که هیچ‌کس چنین ادعایی نکرده است. آیا پیامبر اکرم خبر نداده که امتش بعد از او به ۷۳ فرقه متفرّق خواهند شد!؟

پی‌نوشت‌ها
۱. ر.ک: الفصول المختاره، ص۳۲۵.
۲. کافی، کلینی، ج۱، ص۳۴۳، ح۳۱.

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:19 فروردین 1394 - 19:55

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد