تحلیل بر Call of Duty series / اعدادی که بوی خون می دهند +تصاویر

(بسم الله الرحمن الرحیم)
بدون تردید، یکی از پرطرفدارترین بخش های موجود در بازی های رایانه ای را می توان بخش مبارزات چندنفره (آنلاین و غیر آنلاین) توصیف کرد. بخشی که در آن کاربر با قرار گرفتن در یک تیم که متشکل از افراد واقعی است، علیه افراد تیم دیگر یا رایانه، وارد نبرد شده و اقدام به شکست آن ها می کند.


جدای تمام جذابیت هایی که این مدل از بازی های گروهی در خود جای داده اند و باعث گرایش روز افزون تعداد زیادی کاربر در سراسر جهان می شوند، موضوع دیگری نیز در این بین وجود دارد که باعث شده تا بازی های چندنفره برای دولت مردان هم موضوعی مهم و استراتژیک قلمداد شود.
سازندگان این بازی ها (که اغلب آن ها بازی های جنگی و نظامی هستند) نرم افزارهایی را طراحی کرده اند که می تواند با رصد دقیق محیط بازی، آماری دقیق از نحوه عملکرد بازیکن ها را در اختیار آن ها قرار دهند. حساسیت و دقت این آمارها به حدی بالاست که حتی تعداد گلوله های شلیک شده در طول بازی را هم محاسبه می کند!

Call-of-Duty--advanced-warfare-1


به بخشی از آمارهای ارائه شده در مورد سری بازی های Call of Duty توجه کنید (این آمار تا سال 2013 تهیه شده است) تا به دقت و گستردگی این آمار پی ببرید.

Call of Duty series


* سری بازی های Call of Duty به طور میانگین تا به حال 200 میلیون کاربر رسمی (ثبت نام کرده ای که نسخه اصلی بازی را تهیه کرده اند) در کل دنیا داشته است. این در حالی است که آمار رسمی از تعداد بازیکن های موجود در سایر کشورها در دست نیست و این آمار محدود به چند کشور خاص می شود! (نبود قانون کپی رایت و استفاده غیرمجاز از نسخه های کپی از دلایل مهم نبود آمار هستند.)
* در این بازی تا به امروز 323000000000000000000 گلوله شلیک شده است!
(این آمار نشان دهنده بالا رفتن جسارت مردم برای چکاندن ماشه و شلیک گلوله را هم نشان می دهد. تکرار و مداومت این موضوع در فضای مجازی شبیه سازی شده می تواند ترس از شلیک در دنیای واقعی را تا حد زیادی در میان کاربران بازی کاهش دهد و جسارت آن ها در دنیای واقعی را بالا ببرد.)
* در این بازی تا به امروز 20 میلیارد ماشین منهدم شده است!
* در سری بازی های Call of Duty، بازیکن ها مقدار 3/52 کادریلیون (عدد یک با 15 صفر بتوان 2) امتیاز کسب کرده اند.

حال آمار جزئی تر:

Call of Duty: advanced warfare

Call-of-Duty-advanced-warfare-2


* در 7 روز نخست عرضه بازی Call of Duty: advanced warfare بازیکن ها مدت 5000000 ساعت را صرف انجام این بازی کرده اند که معادل 623 سال است!
(توجه کنید که سازندگان این بازی بدون این که کاربر متوجه باشد، او را در یک پادگان مجازی که سربازان آن بیش از زمان مرسوم خدمت آموزش می بینند عضو کرده و او را تعلیم می دهند. این بهترین روش برای آموزش غیرمستقیم به دور از ایجاد حساسیت و تنش محسوب می شود.)
* در دو هفته نخست عرضه بازی Call of Duty: advanced warfare بازیکن ها 1/16 میلیارد بار از قابلیت پرش قدرتی (Boost Jump) استفاده کرده اند که مجموع این پرش ها معادل 230 بار سفر به کره ماه است.
* در بازی Call of Duty: advanced warfare تعداد 195416271852 نفر در درگیری هوایی (Dog Fight) کشته شدند. (بازیکن با انجام این بازی عملا قرارگرفتن در فضای کابین خلبان را تجربه کرده و با مخاطرات آن تا حد زیادی آشنا می شود.)
* تعداد 600 میلیارد نارنجک در این بازی پرتاب شده است.
* تعداد 7427226258 نفر در این بازی با نارنجک کشته شده اند. (این آمار بیانگر این حقیقت است که هنوز نارنجک می تواند در میدان نبرد تعیین کننده باشد.)

Call-of-Duty-advanced-warfare-3

* تعداد 150 میلیارد نفر در بخش چندنفره این بازی شرکت کرده اند.
* در بخش چندنفره بازی تعداد 8130000000 UAV (پَهپاد) نابود شده است. (این در حالی است که در دنیای واقعی قیمت هر پهپاد حدود 3/4 میلیون دلار است. با این حساب، قیمت تعداد پهپادهای نابود شده در این بازی در واقعیت معادل 3495900000000000 دلار است. این یعنی آموزش نیرو بدون کمترین هزینه...)

Call-of-Duty-Black-Ops-Zombies

* تعداد 259192004137 زامبی در این بازی کشته شده اند. (درمورد زامبی و ارتباط آن با مسلمان ها پیش از این صحبت کرده ام.)
* درصد استفاده از سلاح های مختلف در بازی Call of Duty: advanced warfare:


Heavy: 16%
Sniper: 13%
Pistol: 12%
SMG: 19%
ShotGun: 8%
Launchers: 4%
Special: 2%
Secondary Special: 2% 
Assault Rifles: 24%


(می بینید که سلاح های سنگین و تک تیرانداز در صدر این جدول قرار دارند. شما می توانید این واقعیت را در نبرد شورشیان داعشی با ارتش های سوریه و عراق هم به وضوح مشاهده کنید. در این نبردها، سلاح های سنگین و تک تیرانداز نقش بسیار تعیین کننده و کاربردی دارند. حال متوجه بعد آموزشی این سری از بازی ها شدید؟)

Call of Duty: Black Ops

Call-of-Duty-Black-Ops-1


* در بازی Call of Duty: Black Ops در روز عرضه کاربران 161 برابر مقدار درگیری روزانه جنگ جهانی با یکدیگر بازی کردند. (بدین ترتیب فرهنگ جنگ در بین کاربران نهادینه شده و به طبع استقبال از آن هم افزایش می یابد.)
* در این بازی در اولین روز عرضه 1/1 تلریارد بار شلیک شده است!
* در این بازی 127320970531 هواپیما و 99466508368 وسیله نقلیه نابود شده است.
* تعداد 512450292368 بار هد شات و تعداد 24231066815 بار قتل با چاقو و 284940020 بار قتل با تبر Tomahawk انجام شده است. (ببینید که چگونه آموزش قتل با انواح سلاح های سرد و گرم و شناخت نقاط حساس بدن مانند سر و شلیک به این نقاط به کاربر آموزش داده می شود.)
* همچنین بازیکن ها تعداد 59177950577 بار در این بازی کشته شده اند و 4/5 میلیارد تیر تیروکمان شلیک شده است.
* تعداد 100509041802 بار در این باز انتقام گرفته شده است.
(تشویق کاربر به انتقامگیری)
* تعداد 52 میلیون کاربر از بازی خود ویدئو تهیه کرده و آن را به اشتراک گذاشته اند.
(شبیه به کاری که داعش این روزها انجام می دهد. آیا این موضوع اتفاقی است؟)
* تعداد 1111610670 بار کاربران از بلندی به پایین سقوط کرده و کشته شدند.
* در این بازی تعداد 8772330097 کلن ساخته شده است.

Call-of-Duty-Black-Ops-4

(به تعداد گروه های معارض موجود در سوریه و عراق دقت کنید. آیا این الگوبرداری می تواند ارتباطی با آموزش ساخت کلن های مختلف در این سری از بازی ها داشته باشد؟)
* در این بازی تعداد 528015198 عدد نارنجک پرتاب شده است.
* مبلغ 4/25 میلیون یورو صرف خرید سلاح و زره در این بازی شده است.
(تجارت سلاح در فضای مجازی با پول واقعی! تجارتی شبیه به کارتل های سلاح و تشویق بازیکن ها به این کار.)
* محبوبترین سلاح ها در این سری به ترتیب FAMAS (سلاح فرانسوی)، AK74U (سلاح روسی)، Galil (سلاح اسرائیلی) بوده اند.
(جالب اینجاست که بر اساس گزارش ۲۸ صفحه اى مؤسسه تحقيقات بين‌المللى صلح استكهلم، آمريكا به عنوان بزرگترين صادركننده سلاح در جهان ۳۱ درصد بازار اسلحه را در اختيار دارد و بيشتر جنگ‌افزارهاى نظامى صادراتى خود را به كره جنوبى (۱۵ درصد)، اسرائيل (۱۳ درصد) و امارات متحده عربى (۱۱ درصد) فروخته است. روسيه در اين گزارش با ۲۵ درصد صادرات در مقام دوم بزرگترين فروشنده جنگ افزار نظامى قرار دارند. آلمان با ۱۰ درصد صادرات اسلحه، جايگاه سوم را در جهان به خود اختصاص داده است. در اين رتبه بندى، فرانسه با هشت درصد و بريتانيا با چهار درصد در رده‌هاى بعدى صادركنندگان عمده اسلحه در جهان بوده‌اند.)
محبوب ترین سلاح ها در این بازی به ترتیب:


Mp5k: 54%
M18: 35%
Hk21: 06%

 

Call-of-Duty-Black-Ops-2

حالا سوال مهم در اینجا این است که جمع آوری چنین آمار دقیق و ریزی چه کاربردی دارد و چه چیز باعث شده تا این آمار برای سیاست مداران هم مهم و جذاب باشد؟
در پاسخ، باید گفت که آنالیز دقیق این اطلاعات می تواند به تولیدکنندگان بازی کمک کند تا آن ها در بخش اول، خطاهای (باگ های) موجود در بازی را رفع کرده و در بخش دوم، با توجه به میزان استقبال یا عدم استقبال بازیکن ها از یک بخش، بازی را متعادل تر کرده و نقاط قوت آن را پررنگ تر کنند.
اما این آمار برای آنالیزورهای نظامی هم می تواند معنا و مفهوم دیگری داشته باشد. با توجه به اینکه در اکثر بازی های نظامی مانند سری Call of Duty و Battlefield از سلاح های واقعی استفاده شده و عملکرد آن ها و نوع استراتژی به کار رفته از طرف بازیکن ها که با توجه به فضای درگیری (میزان مسافت، نوع عوارض طبیعی و مصنوعی، شرایط آب و هوایی، استراتژی دشمن و...) همگی بر اساس واقعیت، عیناً شبیه سازی شده اند، این امکان را به استراتژیست ها می دهند تا با آنالیز رفتار افراد با ملیت های مختلف، تمایل افراد در نوع درگیری ها، شناخت افرادی که می توانند به نیروهای نظامی تبدیل شوند، کشف نقاط ضعف و نقاط قوت سلاح ها، میزان محبوبیت هر سلاح و علت آن، تمایل به درگیری (مستقیم و غیر مستقیم) و اطلاعاتی از این دست، برای جنگ های آینده برنامه ریزی کرده و نقاط قوت و ضعف ابزار و ادوات را پیدا کنند و حتی تا حدی با نوع تفکر استراتژیک کشورها هم آشنا شوند.

Call-of-Duty-Black-Ops-3


مثل اینکه مردم آمریکا در درگیری ها چگونه با هم همکاری می کنند یا چینی ها از کدام استراتژی برای نابودی دشمن بهره می برند، کدام ملت ها برای رسیدن به هدف نهایی حاضر به از خود گذشتگی هستند و کدام گروه از درگیری رو در رو پرهیز دارند...
شاید عده ای بر این باور باشند که نمی توان از این اطلاعات چنین برداشت هایی نمود و این آمارها درصد خطای بالایی دارند. حتی اگر درصد خطای آماری این بازی ها را بالا بدانیم و یا اطلاعات به دست آمده را تنها بخش کوچکی از اطلاعات رفتاری گروهی افراد مبتدی و ناکارآزموده جنگی هم فرض کنیم (با توجه به این که این افراد می توانند به صورت بالقوه به نیروهای نظامی تبدیل شوند)، باز هم فضای امن و پر تکرار این بازی ها و رصد بلند مدت آماری کارگروه های هدف، بدون شک می تواند نقش تعیین کننده ای در آینده جنگ ها داشته باشد.


- لینک کوتاه این مطلب

» محمود بلالی / vgpostmortem.ir
تاریخ انتشار:17 اردیبهشت 1394 - 3:03

نظر شما...
    • محسن

      گل من
      چی بگم بهتون.
      شماها عقل ندارید؟کمه؟یا خودتون رو به بی عقلی زدید؟
      عزیز من Call of Duty چه ربطی به اموزش نظامی داره.خودتون قبل از انتشار این چنین مقاله هایی فکر میکنید؟نه خدا وکیلی دو دقیقه بشینید فکر کنید.
      جلد بازی رو بخون
      +18
      یعنی چی؟
      یعنی کسی که 18 سالش شده نمیتونه بازی کنه.شما خارج از کشور بودید؟
      تنها ملتی که به این اعداد توجه نمیکنن ما هستیم.بنده اونور بودم.مکان فروش این بازی ها حق فروش به سنین پایین تر از 18 سالو ندارن.سن 18 سال یعنی زمانی که انسان به یک عقل و شعور واحد رسیده و میتونه بفهمه چیزی که داخل این هست مجاز هست.
      هیچ کدوم از مشکلاتی که گفتید پیش نمیاد.
      +عرضه داشتیم الان بازی در حد اینا میساختیم.میدونی عرضشو نداریم و فقط میخایم تخریب کنیم.
      یه خورده فکر کنید بلکه ادم بشید.دست از این کاراتون بردارید.به خدا با این کارا چیزی بهتون نمیرسه(البته از کجا میدونم شاید همین الان خیلی چیزا بهتون رسیده :)
      خدا خودش هممون رو رستگار کنه
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد