حمله بی بی سی به روزه در تابستان + فیلم

(بسم الله الرحمن الرحیم)
تمسخر روزه و یا مورد هجمه قرار دادن آن با شبهات عقیدتی مسأله ای است که رسانه های بسیاری در بین شبکه های ماهواره ای آن را دنبال می کنند اما خطی که بی بی سی دنبال می کند آنچنان که اشاره شد القای سختی و ناتوانی نسبت به روزه تابستان است.

با توجه به نزدیکی ایام ماه مبارک رمضان، رسانه های برون مرزی هم از زاویه خود به این رویداد می پردازند. پرداختن به مسأله ماه رمضان علی الخصوص در چند سال اخیر با یک شاه بیتی از سمت مخالفان دین و مذهب مردم همراه بوده است و آن هم القای سختی و ناتوانی مردم در روزه ی تابستان است.

 

این مسأله اخیرا در شبکه دولتی بی بی سی هم موضوع یکی از برنامه ها قرار گرفت. برنامه ای که کارشناس دینی آن فردی است با نام یوسفی اشکوری فردی که کما بیش برای مخاطبان چهره‌ای نام آشناست، فردی که با جرم توهین به مقدسات چند سالی را در زندان سپری کرده و بعد از آن از کشور متواری شده و به کارشناس ثابت شبکه هایی مثل بی بی سی تبدیل شده است.

 


تصویر/ یوسفی اشکوری و دخترش در آلمان

 

فارغ از نوع شخصیت کارشناس بی بی سی، مطالبی که در این برنامه مطرح شد مورد تامل جدی است. تمسخر روزه و یا مورد هجمه قرار دادن آن با شبهات عقیدتی مسأله ای است که رسانه های بسیاری در بین شبکه های ماهواره ای آن را دنبال می کنند اما خطی که بی بی سی دنبال می کند آنچنان که اشاره شد القای سختی و ناتوانی نسبت به روزه تابستان است. تا جایی که ذهنیت عموم مردم را نسبت به آن کاری بسیار دشوار و خارج از توان جلوه دهد و مردم را به سمت ترک روزه بکشاند.

 

مسأله ای که کارشناس برنامه یعنی یوسفی  اشکوری آن را "روزه غیر معقول" می نامد.

 

وی در جواب مجری برنامه درمورد سختی روزه تابستان مدعی می شود: «تشنگی و غذا نخوردن در روزه تابستان ضرر بسیاری به بدن می زند و مسأله ای خارج از توان است.»

 

شاید ساده ترین پاسخی که ذهن هر انسانی به این ادعا می رسد این است که گذشتگان ما همین تابستان ها را با شرایط مشابه پشت سر گذاشتند بدون اینکه به کوچکترین مشکلی بربخورند و یا اینکه مناطقی از ایران  دمایش بسیار بالا است ولی با این حال مردم آن هرسال به لطف خدا روزه هایشان را گرفته اند و مشکلی هم پیش نیامده است.

 

اما سخنان یوسفی اشکوری فردی که بی بی سی وی را کارشناس امور مذهبی می خواند به اینجا ختم نمی شود.

 

وی در ادامه راه حلی را ارائه می دهد و می گوید:«می شود برای مکان هایی که ساعات روزشان طولانی است ساعت مکه را ملاک قرار داد و یا اینکه یک میانگینی از طول روز در کل سال را در نظر گرفت!»

 

این در حالی است که راه حل یوسفی اشکوری مربوط به جایی است که مثلا 6 ماه روز و 6 ماه شب است و در مکان هایی که روزها و لو طولانی ولی دارای غروب و طلوع آفتاب هستند باید روز بطور کامل روزه گرفته شود چنانکه نظر قریب به اتفاق مراجع نیز همینطور است:

 

آیت الله سید علی خامنه ای: مکلف بايد در مورد اوقات نمازهاى يوميه و روزه همان افق محل سکونت خود را رعايت کند ولى اگر روز خيلی طولانی است و تمكن از روزه نداريد و يا همراه با مشقت شديد است، روزه ساقط است و قضاى آن لازم مى‌شود.

 

آیت الله سید علی سیستانی: واجب است روزه بگیريد ولى اگر روزه گرفتن مشقت زیادی داشته باشد و عادتا قابل تحمل نباشد ، جایز است در هنگام شدت گرسنگی و تشنگی تنها به مقدار ضرورت (بنابر احتياط واجب) آب بنوشيد یا غذا بخوريد و بايد بقیه روز را به احتیاط واجب امساک کنيد و بعد از ماه رمضان اين روز را قضا كنيد.

 

آیت الله وحید خراسانی: باید از اذان صبح ( طلوع فجر صادق ) تا مغرب از مفطرات به قصد قربت امساک و روزه دار در هر مکانی باید بر طبق فجر صادق همان مکان امساک کند و بر طبق مغرب همان مکان افطار نماید و در غیر این صورت روزه اش باطل است.

 

آیت الله صافی گلپایگانی: نسبت به روزهایی که طولانی است باید روزه گرفته شود. همچنان که نماز ها هم باید در اوقات خود انجام شود.

 

آیت الله نوری همدانی: در مناطقی از زمین که شب و روزشان مجموعا بیست و چهار ساعت است، در روز اعمال روزانه مانند نماز صبح و ظهر و عصر و همچنین روزه گرفتن را انجام می دهند و در شب اعمال شبانه از قبیل نماز مغرب و عشا را بجا می اورند – هر چند در مدتی از سال روزهای انها بسیار کوتاه و شبهای انها بسیار بلند است و در مدت دیگری از سال بعکس ان می شود.

 


ویدئو/ حمله بی بی سی به روزه تابستان ـ دانلود




- لینک کوتاه این مطلب

» جام
تاریخ انتشار:26 خرداد 1394 - 16:40

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد