استاد مطهری: روزه رمضان برای انسان‌سازی است

(بسم الله الرحمن الرحیم)

استاد شهید مطهری درباره اهمیت معنوی روزه می‌نویسد که اساساً برنامه ماه مبارک رمضان برای انسان‌سازی است.

یعنی برنامه این است که انسان‌های معیوب در این ماه خود را تبدیل به انسان‌های سالم، انسان‌های سالم خود را تبدیل به انسان‌های کامل کنند.

برنامه ماه رمضان تزکیه نفس است، اصلاح معایب رفع نواقص است، برنامه تسلط عقل ایمان اراده بر شهوات نفسانی است. برنامه دعا است، پرستش حق و برنامه پرواز به سوی خدا است.

بنابراین روزه گذشته از فواید جسمی و صحی که دارد و پزشکان مسلمان و غیر مسلمان به آن اعتراف کرده‌اند از نظر تقویت اراده و شخصیت اخلاقی و استحکام روحی بسیار سودمند است.

روزه استقامت و مقاومت در برابر نیروهای ضعیف کننده عزم و نیت و اراده را مستحکم می‌کند.

شهید مطهری از روایتی نقل می‌کنند زنی خدمت پیغمبر اکرم(ص) آمد، رسول اکرم(ص) شیر یا یک نوشیدنی به او تعارف کرد که بخورد، آن زن گفت که یا رسول الله(ص) روزه دارم، پیغمبر گفت: نداری، او باز گفت: چرا دارم، باز پیغمبر اصرار کرد که بخورد، اما او باز امتناع کرد و گفت واقعاً روزه دارم، اما پیغمبر(ص) فرمود که تو چگونه روزه‌داری در حالی که گوشت برادر یا خواهر مومن خود را یک ساعت پیش خوردی؟!

پیغمبر به آن زن گفت که می‌خواهی خودت ببینی که تو گوشت خورده‌ای، آن زن قی کرد و لخته‌های گوشت از دهانش بیرون آمد! انسان هم روزه بگیرد و غیبت کند، یعنی دهن جسم خود را صرفا بر غذاهای حلال بسته و دهن روح خود را بر غذاهای حرام باز کرده است.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:18 خرداد 1395 - 17:58

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد