بشارتی که خداوند در ماه مبارک رمضان به روزه‌داران می‌دهد

(بسم الله الرحمن الرحیم)

آیت‌الله ناصری از اساتید اخلاق می‌گوید: در ماه مبارک رمضان حضرت حق ملائکه زیادی را موکل روزه‌داران کرده است تا برای روزه‌داران دعا کنند. حضرت رسول(ص) فرمودند خداوند تعهد کرده دعای ملائکه را رد نکند و این هم بشارتی برای روزه‌داران است.


آیت‌الله محمد ناصری از اساتید اخلاق در جدیدترین سخنرانی خود که در هر روز از ایام ماه مبارک رمضان در مسجد کمرزرین اصفهان برگزار می‌شود، در خصوص درک فضایل ماه مبارک رمضان از منظر آیات و روایات گفت: در تمام دوران سال، ماه مبارک رمضان است که فضیلت زیادی دارد و هیچ ماهی، از هیچ جنبه‌ای به فضیلت این ماه نمی‌رسد.

وی اظهار داشت: در میان تمام 12 ماه سال، سه ماه رجب، شعبان و رمضان ممتاز است و ماهی که در میان این سه ماه از فضیلت بیشتری برخوردار است ماه مبارک رمضان است. بنده این سخن را با توجه به آثار و علائمی که حضرت رسول(ص) فرموده‌اند، می‌گویم.

این استاد اخلاق عنوان کرد: عظمتی که این ماه دارد در هیچ ماهی ندیده‌ام، اگرچه سایر ماه‌ها نیز هر کدام فضیلت دارند، اما فضیلت ماه مبارک رمضان با هیچ ماهی قابل مقایسه نیست. از این رو در قرآن کریم مکرر از این ماه شریف اسم برده شده است.

وی یکی از دلایل عظمت ماه مبارک رمضان را به این دانست که قرآن کریم بارها به صراحت از ماه مبارک رمضان همراه با عظمت یاد می‌کند و آن را به «شهر الله» تعبیر کرده است؛ ماهی که رحمت الهی در آن ریزان است، درهای توبه به روی بندگان باز است، روزهای آن بهترین روزهای سال، فضیلت شب‌هایش از تمام شب‌های سال بیشتر و فضیلت ساعت‌های آن نیز از تمام ساعات سال بیشتر است.

آیت‌الله ناصری با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان، همه ما مهمان خداوند هستیم، گفت: باید دید این مهمانی که قرار است به مهمانی برود، چه وظیفه‌ای برعهده دارد، صاحبخانه چگونه باید با مهمان رفتار کند. فرض کنید قرار است به مهمانی شخصیت بزرگی برویم، چگونه رفتار می‌کنیم؟ آیا در آغاز ماه مبارک رمضان چنین سؤالی را از خود داشته‌ایم؟

وی با بیان اینکه همه کسانی که در ماه مبارک رمضان هستند، خداوند به آنها کرامت و عنایت دارد، ابراز داشت: این سؤال را از خداوند متعال بپرسیم، خدایا، حال که مهمان تو هستیم، با چه چیزی از ما پذیرایی می‌کنی؟ در ماه مبارک رمضان، نفس‌کشیدن‌هایمان ثواب تسبیح دارد ثواب «سبحان‌الله، والحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر» و برای هر نفس ما این ثواب شمرده شده است.

این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان همه کارهای ما حتی بدون طهارت هم ثواب دارد، «وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ» خداوند متعال می‌فرماید؛ هر عمل مستحب و واجبی که در ماه رمضان انجام شود، پذیرفته می‌شود. مهمان که برایمان می‌آید اگر از ما تقاضایی داشته باشد قبول می‌کنیم، ما چه تقاضایی از خداوند متعال داریم؟!

وی تصریح کرد: چند طایفه هستند که دعاهایشان مستجاب است، از آن جمله دعای شخص روزه‌دار هنگام افطار است که در دعاهایمان باید ابتدا تعجیل در فرج امام زمان(عج) و سپس نجات شیعیان را مدنظر داشته باشیم.

آیت‌الله ناصری با اشاره به «فَاسئلوا اللهَ ربَّکم بِنِیّاتٍ صادِقَةٍ» مبنی بر اینکه هر چه می‌خواهید با نیت‌های صادق از خدا بخواهید،‌گفت: باید از خداوند مطمئن شویم که حاجاتمان را برآورده می‌‌کند، پس هر موقع مطمئن شدیم به در خانه خدا برویم و شک و تردیدی برای اجابت دعاها و خواسته‌هایمان نداشته باشیم و از خدا بخواهیم صحت و سلامتی به ما بدهد که بتوانیم تمام روزه‌های این ماه را بگیریم.

استاد برجسته حوزه علمیه به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان حضرت حق، ملائکه زیادی را موکل روزه‌داران کرده است تا برای روزه‌داران دعا کنند. حضرت رسول(ص) فرمودند جبرئیل به من عرض کرد حضرت حق تعهد کرده دعای ملائکه را رد نکند و این هم بشارتی برای روزه‌داران است.

آیت‌الله ناصری گفت: حضرت حق می‌فرماید؛ «الصَّوْمُ لی و اَنا اَجْزی به ‌»؛ زمانی که روزه می‌گیریم یک صفایی پیدا می‌کنیم، صفات رذیله به صفات فضایل تبدیل می‌شود و راهی که خداوند متعال پیش روی ما گذاشته است، این است که در توبه را به روی ما گشوده است و ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای یک توبه واقعی است.



- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:1 تیر 1394 - 21:45

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد