اوباما؛ مرد اول آمریکا یا اسیر شماره یک صهیونیسم بین‌الملل؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)


نفوذ لابی صهیونیسم در سیاست‌ها و سیاستمداران آمریکا به اندازه‌ای است که مرد اول آمریکا را هم باید اسیر شماره یک صهیونیسم بین‌الملل بر شمرد.



 سیاستمداران شماره یک آمریکا در طول دوره ریاست جمهوری خود تمام تلاش خود را به کار می بندند تا خود را مستقل از هر گونه حزب و گروه خارجی معرفی کرده و سیاستهای خود را در راستای منافع ملی کشور خود عنوان کنند. از این رو اتحادهایی که آمریکا با گروهها، نهادها، لابی ها و کشورهای مختلف نیز ایجاد می کند، بر اساس منفعت ملی کشور، برای مردم این سرزمین توجیه می شود.


با این وجود این روابط گاهی نه تنها در چارچوب منافع ملی نمی گنجد بلکه سیاستمداران آمریکا را به صورتی کاملا وابسته و  به نوعی اسیر خواسته های گروههای خاص معرفی می کند.


سازمانها و گروههای غیردولتی می توانند برنامه ها و سیاست های یک دولت یا نهاد خاص را مورد انتقاد قرار داده و آن را به چالش بکشند و در مقابل انتظار پاسخ به انتقادات خود را از مسئولی که مورد نظر است، داشته باشند. بر همین اساس مسئول نیز می تواند در مقام پاسخگویی برآمده و برای توجیه رفتار و سیاست های خود توضیحاتی را ارائه دهد. اما زمانی که این رویه به یک بازخواست تبدیل شده و مقام سیاسی ارشد یک کشور ملزم به پاسخگویی به یک گروه خاص می شود، استقلال وی مورد سؤال قرار می گیرد. رویدادی که در سیاست ورزی و حکومت مداری سیاستمداران آمریکا بارها اتفاق افتاده است.


به عنوان مثال چندی پیش سازمانهای صهیونیستی بزرگ آمریکا، اوباما را در مورد اعتراض کشورهای اروپایی به ادامه شهرک سازی های رژیم صهیونیستی بازخواست کرده و از وی خواستند تا هر چه سریعتر در این رابطه اعلام موضع کند. با توجه به لحن خشن و دستوری این نامه و نیز تأکید آن بر الزام اوباما به پاسخگویی، انتظار می رفت که مرد شماره یک آمریکا بر مبنای استقلال این کشور و اهمیت رأی دهندگان آمریکایی یا به این نامه پاسخ ندهد و یا در مقام انتقاد از این چنین نامه ای برآید اما جالب توجه بود که اوباما نه تنها در مقابل این بازخواست رسمی بی تفاوت نبود بلکه به تکذیب آنچه که موجب خشم این گروههای صهیونیستی شده بود، پرداخت.


سازمان صهیونیست آمریکا نیز از واکنش مثبت اوباما به بازخواست سازمانهای صهیونیستی از وی، ابراز خرسندی کرده و پاسخ رئیس جمهور آمریکا را قابل قبول دانست. این سازمان صهیونیستی اظهار داشت: «ما بسیار خرسندیم که دولت اوباما، شبهه ترغیب کشورهای اروپایی از سوی آمریکا به منظور مخالفت با شهرک سازی را تکذیب کرد. ما اطمینان یافتیم که دولت اوباما هیچ گونه فشاری را بر کشورهای اروپایی برای افزایش اعتراضات به اسرائیل انجام نداده است.» رئیس این سازمان بزرگ صهیونیستی اعلام کرد: «اگرچه ما از اعلام موضع دولت اوباما در مقابل این ادعا خوشحالیم اما هدفهای دیگری نیز از این درخواست داشتیم.


در واقع ما خواهان آن بودیم که اوباما هر چه شفاف تر موضع خود را در برابر موج مخالفت ها و اعتراضات کشورهای اروپایی به اسرائیل بیان کند و در مقابل آن موضع سکوت نگیرد. بنابراین همه باید بدانند که ادامه شهرک سازی برای یهودیان در بیت المقدس یا هر جای دیگری مخالف روند صلح نیست و اعتراض کشورهای اروپایی رویه ای کاملاً نادرست است.»




  • منبع:فارس

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:25 آذر 1391 - 10:25

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد