زیارت امام رضا (ع) توسط علمای اهل سنت خط بطلان است بر شبهات وهابیت

(بسم الله الرحمن الرحیم)
ابن حبّان از علمای بنام اهل سنت در جلد هشتم کتاب الثقات صفحه ۴۵۶ ماجرای زیارت مکرر قبر امام رضا (ع) و گرفتن حاجت از ایشان را ذکر کرده و آن را تجربه شیرینی دانسته که بارها تکرار کرده است.

23 ذی القعده مصادف است با روز زیارت خاصه امام رضا (ع) که این روز نزد محبان آن حضرت (ع) از اهمیت خاصی برخوردار است؛ از سوی دیگر وهابیت و به تبع آن گروه تفکیری و تروریستی داعش که خود را منتسب به اسلام می کنند، به طور کلی هر گونه زیارت قبوری را نفی کرده و این عمل را حرام اعلام می کنند. در خصوص مساله زیارت و پاسخی به این شبهه با یک کارشناس به گفتگو نشسته ایم که در ذیل از نظرتان می گذرد:

 

حجت الاسلام حبیب عباسی، مدیر گروه پاسخ به شبهات موسسه تحقیقاتی ولیعصر (عج) در گفتگو با شبستان در خصوص مساله یاد شده اظهار کرد: یکی از شبهات و وهابیت و داعش مساله سفر کردن برای زیارت قبور است؛ وهابیت بر اساس آراء ابن تیمیه معتقد است سفر برای زیارت قبور، حتی قبر پیامبر (ص) حرام است، یعنی کسی اجازه ندارد به نیت زیارت قبر مبارک حضرت محمد (ص) به سفر برود و اگر کسی این کار را انجام داد، سفر او سفر معصیت بوده و مرتکب حرام شده است.

 

وی با بیان این که فتوای یاد شده در شماره 7275 مجموعه فتاوای لجنه دائمی افتاء عربستان سعودی بیان شده است، ادامه داد: این سخنِ وهابیت، مخالف با دیدگاه علمای مذاهب اسلامی و سیره مسلمانان در طول قرون متمادی بوده است، چنان که ابن حجر هیثمی در حاشیه خود بر کتاب شرح ایذاء در مناسک حج امام نبوی صفحه 489 دیدگاه ابن تیمیه را رد کرده است و او را به دلیل این فتوا، بنده ای گمراه خطاب کرده است.

 

این کارشناس ارشد کلام اظهار کرد: همچنین شمس الدین ذهبی در کتاب سیر الاعلام النبلاء، جلد چهارم ص 484 زیارت قبر پیامبر (ص) را امری قطعی و از بالاترین مقربات در پیشگاه الهی دانسته و در ادامه به اِشکال ابن تیمیه به زیارت قبور اولیای الهی پاسخ داده است.

 

وی با تاکید بر اینکه از سوی دیگر مشاهده می کنیم سیره مسلمانان هم در زیارت قبور الهی با فضلیت دانستن زیارت و جایز و مستحب دانستن زیارت قبور اولیای الهی بوده است، بیان کرد: چنان که ابن حجر عسقلانی در کتاب تهذیب التهذیب خود جلد سوم، صفحه 195 بیان می کند امامِ اهل حدیثِ اهل سنت ابوبکر بن خزیمه و هم رتبه او ابوعلی ثقفی و دیگر علمای اهل سنت به صورت گروهی به زیارت قبر امام رضا (ع) رفته و بر اساس نقل محمد بن مئومل، وی در پیشگاه امام رضا (ع) تواضعی وصف ناپذیر و حیرت آور داشته است.

 

حجت الاسلام عباسی در ادامه عنوان کرد: همچنین ابن حبّان از علمای بنام اهل سنت در جلد هشتم کتاب الثقات صفحه 456 ماجرای زیارت مکرر قبر امام رضا (ع) و گرفتن حاجت از ایشان را ذکر کرده و آن را تجربه شیرینی دانسته که بارها تکرار کرده است.

 

وی با تاکید بر این که علمای اهل سنت و عموم اهل سنت اعتقاد راسخ به زیارت اولیای الهی دارند و دیدگاه وهابیت و داعش مخالف دیدگاه همه مذاهب اسلامی است، ابراز کرد: آیه 64 سوره مبارکه نساء نیز بر این مساله صحه گذاشته است چنان که خداوند در این آیه می فرماید: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيماً؛ و ما هیچ رسولی را نفرستادیم مگر آنکه به یاری و توفیق خدا از وی اطاعت شود. و اگر آنها هنگامی که به خویشتن ستم کردند نزد تو می آمدند، آن گاه از خداوند آمرزش می خواستند و رسول خدا نیز برای آنها طلب آمرزش می کرد بی تردید خدا را بسیار توبه پذیر و مهربان می یافتند.»

 

به گفته کارشناس شبکه جهانی ولایت بر اساس این آیه تنها کسانی خدا را توّاب و رحیم می یابند و توبه شان پذیرفته می شود که محضر پیامبر (ص) مشرف شوند و این مساله منحصر به زمان حیات پیامبر اسلام (ص) نیست و بر اساس دیدگاه علمای اهل سنت که به این آیه استناد کرده اند این مساله جایگاهی است که پس از رحلت ایشان نیز ادامه می یابد.

 

وی با اشاره به این که عده ای از اهل سنت پس از وفات پیامبر (ص) نزد قبر مبارک آن حضرت (ص) حاضر شدند و همین آیه را قرائت کردند، گفت: جریان عرب بادیه نشین که این ماجرا در ذیل همین آیه در تقسیر قرطبی جلد 5 صفحه 265 و تفسیر ثعلبی جلد 3 صفحه 339 و تفسیر بحرالمحیط جلد 3 صفحه 296 و بسیاری از منابع دیگر اهل سنت آمده تایید بر همین مساله است و عتبی نقل می کند عربی بادیه نشین آمد کنار قبر پیامبر (ص) و خطاب به قبر آن حضرت (ص) گفت: ای بهترین پیامبر خدا، خدای متعال کتابی را که جز راستی و درستی در آن نیست بر تو نازل کرد و در آن فرمود: "وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيماً" و من اکنون آمده ام تا از خدای تو از گناهانم طلب آمرزش کنم و تو را شفیع و واسطه قرار دهم.

 

مدیر گروه پاسخ به شبهات موسسه تحقیقاتی ولیعصر (عج) خاطرنشان کرد: بنابراین، شبهه ای که وهابیت و زاییده این جریان جعلی و منحرف یعنی داعش، در خصوص زیارت و حرام بودن آن مطرح می کند، از اساس و مطابق با منابع شیعه و اهل سنت و قرآن باطل است و با مباحث و شبهات بی پایه و غیرعقلانی که آنها در راستای رسیدن به اهداف خود و مخدوش کردن چهره اسلام مطرح می کنند، باید گفت حنای این افراد در جهان اسلام و نزد مسلمانان دیگر رنگی ندارد.



- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:16 شهریور 1394 - 20:51

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد