تهذيب نفس در عصر غيبت

(بسم الله الرحمن الرحیم)
يکي از وظايف مهمّي که هر شيعه منتظر بر عهده دارد ،تهذيب نفس و آراستن خود به اخلاق نيکو است ،چنان که در روايتي که نعماني به سند خود از امام صادق (ع)نقل مي کند،آمده است:
«هر کس از اينکه جزء ياران حضرت قائم (ع)باشد ،شاد و خوشحال مي شود ،بايد منتظر باشد و در حال انتظار، اهل ورع و عمل به نيکي هاي اخلاقي باشد. پس اگر (درچنين حالي)از دنيا برود و حضرت قائم (ع)پس از او ظهور فرمايند،پاداشي همچون پاداش کساني که ايشان را درک کرده اند ،خواهد داشت . پس (حال که چنين است )بکوشيد و در انتظار باشيد. گوارايتان باد اي گروه مورد رحمت قرار گرفته!»(1)
موضوع تهذيب نفس ودوري گزيدن از گناهان و اعمال ناشايست ،به عنوان يکي از وظايف منتظران در عصر غيبت ،از چنان اهميّتي برخوردار است که در توقيع شريفي که از ناحيه مقدسه حضرت صاحب الامر (ع)به مرحوم شيخ مفيد صادر گرديد،اعمال ناشايست و گناهاني که از شيعيان آن حضرت سر مي زند،يکي از اسباب يا تنها سبب طولاني شدن غيبت و دوري شيعيان از لقاي آن دُرّ منير شمرده شده است:
«... تنها چيزي که ما را از آنان (شيعيان)پوشيده مي دارد،همانا چيزهاي ناخوشايندي است که از ايشان به ما مي رسد و خوشايند ما نيست و از آنان انتظار نمي رود».(2)
امام صادق (ع)نيز در روايتي بر موضوع داشتن تقوا و پاک دامني منتظران تأکيد نموده ،مي فرمايند:«تقوا و پاکدامني و درستي ...و انتظار فرج با صبر و بردباري از راه و رسم ائمه (ع)است».(3)

پی نوشت ها :

 

1ـ نعماني ،کتاب الغيبة ،باب 11،ح16.
2ـ مجلسي ،بحارالانوار ،ج53،ص.177
3ـ همان ج52،ص122.
 

منبع:نشريه موعود شماره 102


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:6 مهر 1394 - 2:44

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد