امام باقر(ع) از مؤمنی که قهر کند، بیزار است

(بسم الله الرحمن الرحیم)

امام باقر(ع) می‌فرماید: هر مؤمنی که سه روز با یک مؤمن دیگری قهر کند، من از هر دوی آنها بیزار هستم. پرسیدند: خُب آن فرد ظالم که قهر کرده، تکلیفش معلوم است، ولی آن دیگری که مظلوم است و گناهی ندارد، چه؟ چرا از او هم بیزار هستید؟!


امام باقر(ع) می‌فرماید: حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در یک کلیپ تصویری به بیان حدیثی از امام محمدباقر علیه‌السلام پرداخته است:

 

هر مؤمنی که سه روز با یک مؤمن دیگری قهر کند، من از هر دوی آنها بیزار هستم. گفتند: یابن رسول الله! «هَذَا حَالُ الظَّالِمِ فَمَا بَالُ الْمَظْلُومِ» حالا آن فرد ظالم که قهر کرده است، شما از او بیزار هستید، ولی آن دیگری که مظلوم است و گناهی ندارد، چه؟ چرا از او هم بیزار هستید؟! آن یکی اخلاقش خوب نیست و با این قهر کرده یا به او ظلم کرده است، ولی این که دیگر تقصیری ندارد! چرا شما از هر دوی آنها بیزار هستید؟

حضرت فرمود: «مَا بَالُ الْمَظْلُومِ لَا یَصِیرُ إِلَى الظَّالِمِ فَیَقُولُ أَنَا الظَّالِمُ حَتَّى یَصْطَلِحَا؟» چرا آن فرد مظلوم پیش ظالم نمی‌رود که بگوید: «آقا، من گنهکار هستم و اشتباه با من است، شما بیا و مرا ببخش!» چرا نمی‌رود این را بگوید؟ چرا مظلوم نمی‌رود این را به ظالم بگوید؟«أَنَّهُ قَالَ مَا مِنْ مُؤْمِنَیْنِ اهْتَجَرَا فَوْقَ ثَلَاثٍ إِلَّا وَ بَرِئْتُ مِنْهُمَا فِی الثَّالِثَةِ فَقِیلَ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ هَذَا حَالُ الظَّالِمِ فَمَا بَالُ الْمَظْلُومِ فَقَالَ ع مَا بَالُ الْمَظْلُومِ لَا یَصِیرُ إِلَى الظَّالِمِ فَیَقُولُ أَنَا الظَّالِمُ حَتَّى یَصْطَلِحَا»(خصال/1/183).

این دین ما است، این دین زیبای ما است و ما می‌‌خواهیم این دین را جهانی کنیم.



- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:13 آبان 1394 - 22:45

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد