منازعه علمای بلخ با مبلغان وهابی/ وهابی‌ها فرار کردند

(بسم الله الرحمن الرحیم)

«اسحاق شجاعی» مدیر مسئول روزنامه عصرنو افغانستان در یادداشتی اختصاصی به موضوع نزاع علمای بلخ با مبلغان وهابی که پاکستان به افغانستان می‌فرستد،پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: ما فکر می‌کنیم پاکستان تنها تروریست به افغانستان صادر می‌کند، غافل از اینکه این کشور البته با مشارکت مالی و ایدئولوژیکی عربستان سعودی مبلغان وهابی متعصب نیز صادر می‌کند و این صادرات پاکستان به مراتب خطرناک‌تر از تروریست‌های است که می‌فرستد.

جنگ مذهبی در افغانستان

این مبلغان افراطی هم جنگ مذهبی به راه می‌اندازند و هم نسل جوان ما را به بیراهه و انحراف می‌کشانند. این‌ها کارگاه تروریست هستند.

داستان از این قرار است که مدتی است تعداد زیادی از مبلغان تندرو وهابی از سوی پاکستان به ولایت بلخ آمده‌اند. یعنی چنانکه جغرافیای جنگ را از جنوب به شمال انتقال دادند، جغرافیای تبلیغ وهابیت را نیز به شمال انتقال دادند.

این مبلغین گمراه، مردم را به وهابیت دعوت می‌کنند و از جمله مضامینی که برای مردم بیان کردند، عبارت است از کافر خواندن هر مسلمانی که از یکی از امامان تقلید می‌کند.

چون اهل سنت بلخ و افغانستان پیرو مذهب امام ابوحنیفه هستند، در نتیجه از نظر آن‌ها کافر به حساب می‌آیند. مبلغان وهابی بر این باورند هرکسی که به اجتهاد و تقلید اعتقاد داشته باشد، کافر است. ابوحنیفه مجتهد بود و پیروانش که از وی تقلید می‌کنند، کافر هستند.

نزاع عالمان بلخ با مبلغان وهابی به قرار و مدار انجام یک مناظره در حضور رسانه‌ها و عموم مردم در مسجد روضه شریف می‌انجامد. قرار بود از هر طرف 2 نفر دلایل خود را مطرح کنند، 2 تن دیگر نیز بین آنها داوری کنند و عالمان و طالبان علم و رسانه‌ها نیز شاهد و ناظر باشند.

مبلغان وهابی فرار را بر قرار ترجیح دادند

روز شنبه  19 جدی، عالمان و طلبه‌های اهل‌سنت حنفی مذهب در مسجد روضه شریف با هدف مناظره علمی و دینی با مبلغان وهابی گرد آمدند؛ اما مبلغان وهابی فرار را بر قرار ترجیح دادند و از حضور در مناظره سر باز زدند و باطل بودن باورها و ضعف استدلال و منطق خود را ثابت کردند.

در این مراسم عالمانه چند تن از عالمان بزرگ بلخ سخنرانی کردند و در نهایت قطعنامه این گردهمایی نیز خوانده شد. عصاره سخن عالمان بلخ و اتحادیه مدارس و دارالحفاظ‌های ولایت بلخ در سخنرانی‌ها و بیانیه این بود که تحرکات هدایت شده از خارج مبلغان وهابی را محکوم کردند و آن‌ را انحراف از دین اسلام دانستند.

آن‌ها گفتند که اسلام دین وحدت، صلح و دین محبت است. عالمان بلخ خطاب به مبلغان وهابی گفتند: شما سوریه و عراق را با باورهای افراطی و اختلاف افکن خود به آتش کشیدید، ما اجازه نمی‌دهیم از افغانستان، عراق و سوریه‌ دیگری درست کنید. ما نمی‌گذاریم جوانان بلخ را شما به انحراف بکشانید.

در پایان این مراسم یکی از عالمان بلخ، پیام «عطا محمد نور» والی بلخ را بیان کرد. در این پیام آمده بود که والی بلخ از اجتماع علما و مبارزه آنان با تبلیغ افراطیت حمایت می‌کند.

در این پیام اشاره شد که مذهب حنفی بیش از یک هزار سال در بلخ قدمت دارد و مردم به آن باور دارند و مذاهب تازه ساخته شده هیچ‌گاه نمی‌تواند بر آن خدشه‌ای وارد کنند.


- لینک کوتاه این مطلب

» فارس
تاریخ انتشار:25 دی 1394 - 19:57

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد