هیچ کس به غیر انبیا معصوم نیست! +فیلم

(بسم الله الرحمن الرحیم)
خدمتی یکی از کارشناسان شبکه وهابی کلمه در برنامه زنده خودبا رد مسئله عصمت در غیر انبیا ،سخنان همه انسان ها را قابل نقد دانست این در حالی است که  طبق آیه 59سوره نساء که مردم را به اطاعت از خدا و رسول و اولی الامر دعوت می کند، در هر زمانى باید شخصى در قید حیات باشد تا از او اطاعت نماییم، و از آنجا که این اطاعت، مطلق و بدون هیچ قید و شرط و مانند اطاعت از خدا و پیامبر است، مستلزم عصمت اولى الامر می باشد و گرنه سر از تناقض در مى آورد؛ زیرا اگر اولى الامر معصوم نباشند اطاعت از او برابر با اطاعت از خدا نمی تواند باشد و در صورت اشتباه او دستور خدا به اطاعت از او زیر سؤال می رود.

 

همچنین از جمله آیاتى که از آن ضرورت عصمت امام استفاده مى شود آیه اولى الامر است، خداوند متعال مى فرماید: «أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الاَْمْرِ مِنْکُمْ»(1)؛ (خدا و رسول و صاحبان امرى که از میان خود شما است را اطاعت نمایید.)


از این آیه به خوبى استفاده مى شود که در هر عصر و زمانى باید شخصى در قید حیات باشد تا او را اطاعت نماییم، اطاعتى که همانند اطاعت از پیامبر بلکه اطاعت از خداوند است.
مقصود از «اولى الامر» در آیه فوق همان صاحبان شأن و حقّ امر و نهى است، کسانى که زمام امور مردم و اختیار آنان به دستشان است، این آیه از آنجا که بر وجوب اطاعت به طور مطلق و بدون هیچ قید و شرطى دلالت مى کند، مستلزم عصمت اولى الامر است، و گرنه سر از تناقض در مى آورد; زیرا اطاعت خدا و رسول بدون هیچ قید و شرطى واجب است، حال اگر اولى الامر معصوم نباشند و در برخى از امور به گناه یا اشتباه و سهو و نسیان بیفتند و در عین حال بدلیل عطف اولى الأمر به خدا و رسول اطاعت آنان به طور مطلق واجب باشد، مستلزم تناقض در جعل حکم به وجوب اطاعت است، در نتیجه: باید اولى الامر معصوم باشند.


از جمله کسانى که ما را در این معنا همراهى نموده، فخر رازى مفسّر معروف اهل سنّت است. او مى گوید: «خداوند متعال در این آیه امر به اطاعت اولى الأمر به طور جزم نموده است، و هر کس که به طور جزم و قطع، امر به اطاعت او از جانب خداوند شده باشد باید از خطا مصون باشد؛ زیرا در غیر این صورت، اگر با فرض اقدام بر خطا، باز خداوند ما را امر به متابعت از او نماید، لازم مى آید که خداوند امر به فعل خطا کرده باشد. خطا از آن جهت که خطاست، منهى عنه است. و این منجرّ به اجتماع امر و نهى در فعل واحد به اعتبار واحد مى شود که محال است. نتیجه این که: اولى الامر در آیه باید معصوم باشد.»(2)(3)

 


پی نوشت:

(1). سوره نساء، آیه 59.

(2). تفسیر فخر رازى، ج 10، ص 144.

(3). گردآوری از کتاب: امام شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران، چاپ اول، ج 1، ص 186.


- لینک کوتاه این مطلب

» جام
تاریخ انتشار:8 بهمن 1394 - 16:24

نظر شما...
    • آزادمرد

      قالَ الْإمامِ السَّجادِ(عَلَیْهِ السَّلامُ): «الإمامُ مِنّا لا یَکونُ إلّا مَعْصُوماً.»
      امام سجّاد(علیه السلام) فرمود: «امام از ماست و امام نمی‌باشد مگر معصوم.»
      [معانی الاخبار، ج۱، ص۱۳۲]

      عنوان امام فقط مخصوص معصومین است که پیامبر(ص) در روز غدیر با معرفی جانشینش امیرالمؤمنین(ع) و نام همه دوازده ائمه را تا قائم(عج) نام برده است.
      طبق آیه ۱۲۴ سوره بقره خداوند به ابراهیم(ع) می‌فرماید: عهد پیمان(امامت و ولایت) من به ظالمین ستمکار نمی‌رسد.
      هیچ فقیه‌ای نمی‌تواند از ستم به نفسش(ذره‌ای گناه) معصوم باشد، پس هیچکس حق ندارد عنوان امام برای فقیه قائل شود.
      امام جماعت عنوان عمومی فقط برای نماز جماعت است که (روحانی شیعه) در واقع به امام زمان(عج) اقتدا می‌کند و عنوان امام هیچ ربطی به شخص فقیه ندارد.
      دادن عنوان امام برای فقیه مانند داستان جعفر کذاب است که عده‌ای گمراه او را امام می‌‌پنداشتند، در حالی که حضرت قائم(عج) در کودکی امام زمان بود.
      عنوان امام فقط مخصوص دوازده معصوم است که امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود:
      ائمه و پیشوایان(12معصوم) از قریش هستند، درخت وجودشان در خاندان بنی‌هاشم غرس شده است، این مقام(امامت) سزاوار دیگران نیست و غیر از آنها کسی نباید رهبر و والی باشد.»
      [خطبه144 نهج‌البلاغه، ج2،ص137]
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد