پاسخ به شبهات یک مفتی درباره مهدویت

(بسم الله الرحمن الرحیم)
حجت الاسلام والمسلمین نصرت الله آیتی پژوهشگر حوزه مهدویت با اشاره به موضوع پایان نامه اش اظهار داشت: عنوان پایان نامه ام نقد و بررسی شبهات دکتر ناصرالغفاری از اساتید دانشگاه مهدویت درباره اندیشه مهدویت است که این شخص در کتابی سه جلدی به نام اصول مذهب شیعه الامامیه الاثنی العشری عرض و نقد، تمامی اعتقادات شیعه از ابتدا تا آخر را زیر سوال برده است که جامع تمام شبهات درباره شیعه از گذشته های دور است.

وی اظهار کرد: نویسنده این کتاب را به عنوان پایان نامه چاپ کرده است، ولی به گفته برخی اساتید این کتاب کار یک گروه است و نویسندگان کتاب های شیعی که حتی طلاب اسم آنها را نشنیدند را خوانده اند تا هر آنچه که بوی شبهه از آن به ذهن می رسد، به اسم اصول شیعه جمع آوری کنند.

آیتی کتاب ضد شیعی الغفاری را متن درسی دانشگاه های عربستان دانست و افزود: الغفاری لیدر فکری وهابیت عصر امروز ماست و وهابیون به کتاب او استناد می کنند، البته کارهای خوبی درپاسخ به کتاب او نوشته شده است مانند استاد قزوینی و همکارانشان که در سه جلد بحث امامت او را نقد کرده اند، اما کتابی در نقد تمام مباحث او به صورت جامع نوشته نشده است.

پژوهشگر حوزه مهدویت با اشاره به تلاش خود در زمینه نقد مباحث کتاب الغفاری گفت: 110 صفحه از کتاب الغفاری نقد اندیشه مهدویت بوده است که 100 شبهه را مطرح کرده است که من در پایان نامه سطح چهار بخش مهدویت کتاب الغفاری را نقد کرده ام که  پس از بازبینی مجدد، نقد کتاب الغفاری در حوزه مهدویت به صورت کتاب منتشر خواهد شد.

آیتی مهدویت را یکی از مباحث مورد قبول وهابیت دانست و افزود: الغفاری در کتاب خود به دنبال اثبات این مطلب است که اندیشه مهدویت به شکل کنونی ساخته عالمان شیعی است که به دنبال منافع نظام امامت بودند یا در جایی ادعا می کند که شیعه دلیلی برای تولد امام مهدی (عج) ندارند  و در زمان شهادت امام حسن عسکری (ع) اعتقادی به داشتن فرزند توسط ایشان نداشته اند که این شبهات در گذشته مطرح شده است، اما الغفاری با ادبیات جدید و ادله جدید مطرح کرده است.

وی اضافه کرد: الغفاری در کتاب خود شبهاتی در خصوص نظام وکالت، تولد امام زمان، عمر امام زمان و غیبت ایشان مطرح کرده است و ادعا می کند که به دلیل غیبت امام زمان بسیاری از احکامی همچون نماز جمعه و جهاد بین شیعیان تعطیل شده است.

پژوهشگر حوزه مهدویت با اشاره به شیوه پاسخ دهی خود به شبهات الغفاری در پایان نامه اش اظهار داشت: من به سه شیوه به شبهات الغفاری پاسخ داده ام که اولین شیوه ام بررسی سندی احادیثی بود که الغفاری به آنها برای اعتقادات شیعه استناد کرده است  تا بررسی  کنیم که آیا این احادیث قابل اعتماد هستند، اما حرف های او مستند به روایت های غیرقابل اعتماد از نظر شیعیان گفته است

وی ادامه داد: صرفا با وجود روایت در یک کتاب شیعی نمی توان گفت که این از اعتقادات شیعه یا اصول مذهب اهل بیت (ع) است.

آیتی شیوه دوم پاسخ خود را به شبهات الغفاری پاسخ های نقضی دانست وافزود: من در این شیوه شبهات الغفاری را با منابع اهل سنت پاسخ دادم که این عقیده ای که مورد ایراد تو قرار گرفته است، در منابع اهل سنت نیز موجود است.

پژوهشگر حوزه مهدویت با اشاره به سومین شیوه پاسخ دهی به شبهات الغفاری گفت: در شیوه سوم فارغ از پاسخ های نقضی، پاسخ های حلی داده ام و نشان داده ام که اعتقاد به چنین مسئله ای که مورد ایراد الغفاری قرار گرفته با اصول کلی دینی و ضوابط عقلی منافاتی ندارد و دفاع منطقی را از آنچه که در کتاب هایمان به عنوان احادیث مهدویت ذکر شده است، را داشتم.

وی اضافه کرد: اساتید گروه قرآن و حدیث موسسه آینده روشن در طول یکی دو سال نگارش این پایان نامه با برگزاری جلسات هفتگی، ایرادات این اثر را مطرح کردند و موجب غنی شدن این اثر شدند.
  • منبع: تسنیم

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:20 تیر 1392 - 5:44

نظر شما...
    • مهمان علی

      با سلام خدا قوت
      غفاری غلط است صحیح قفاری است
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد