دانلود پاسخ رحیم‌پور ازغدی به پرسش‌هایی از معرفت‌شناسی تا روان‌شناسی

(بسم الله الرحمن الرحیم)

دهمین مقاله شفاهی حسن رحیم‌پور ازغدی به کوشش مؤسسه فرهنگی هنری طرحی برای فردا منتشر شد. این پرسش و پاسخ صوتی به واکاوی انتقادی در ریشه‌های معرفت‌شناختی و انسان‌شناختی دو رویکرد عمده در روان‌شناسی پرداخته است.

 

این نوبت از مجموعه مقاله‌های شفاهی حسن رحیم‌پور ازغدی به پاسخ چند پرسش در حوزه انسان‌شناسی به نحو عام و روان‌شناسی به نحو خاص، اختصاص یافته و دو زاویه نگاه پوزیتیویستی و اگزیستانسیالیستی در این زمینه را بررسی کرده است؛ دو زاویه نگاهی که در وهله اول تفاوت‌های بنیادینی با یکدیگر داشته اما در نهایت، هر دو رویکرد، ماهیتی سکولاریستی و غیر دینی دارند.

این گفتار تأکید دارد در هر دو سنخ روان‌شناسی که هر کدام مبتنی بر یک نوع معرفت‌شناسی است، نکات مثبت و قابل قبولی وجود دارد که با معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی و روان‌شناسی اسلامی سازگار است و دقت‌های قابل تحسینی در بخش‌هایی از هر دو جریان روان‌شناسی غرب صورت گرفته اما نکات چشمگیری از روان‌شناسی این هر دو رویکرد نیز با آموزه‌های دینی و نیازهای انسانی ناسازگار و نیازمند نقادی است.


دانلود

در این پرسش و پاسخ 50 دقیقه‌ای پس از اشاره به برخی شاخصه‌ها و برشمردن تفاوت‌های این دو رویکرد با یکدیگر، به اختصار به برخی تناقض‌های هر دو رویکرد با روان‌شناسی و انسان‌شناسی از منظر اسلامی نیز اشاره شده است.

روشن است که چنین موضوعاتی، بسیار پردامنه و نیازمند بحث‌هایی مفصل است اما از باب تأثیرگذاری چنین نظریاتی در آموزش و پژوهش رشته روان‌شناسی و پیامدهای انکارناپذیر آن در حوزه تعلیم و تربیت، ضروری است به اهل تحقیق و تأمل، سرنخ‌هایی داده شود تا از چنین منظری نیز به مسائل بنگرند و بیش از پیش به مرزهای روان‌شناسی از منظر اسلام با سایر مکاتب توجه کنند.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:30 تیر 1392 - 8:19

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت منتظرپاتوق