بازیگر اذان‌گوی هالیوود:به وظیفه‌ شرعی‌ام عمل می‌کنم/دنبال شهرت نیستم

(بسم الله الرحمن الرحیم)

«بن یوسف»، بازیگر جوان و مسلمان هالیوود که این روزها به خاطر اقامه اذان در مسجد و کلیسا سوژه رسانه‌های داخلی و خارجی شده است، گفت: هدفم از اینکار معرفی حقیقت دین اسلام به مردم آمریکاست، به هیچ عنوان دنبال شهرت نیستم.

 

«بن یوسف»، بازیگر هالیوودی که این روزها شهرت خود را نه مدیون بازی در بزرگترین صنعت سینمایی جهان که اقامه اذان است چند روز پیش در مصاحبه‌ای با صدای آمریکا متذکر شده است که اینکار را برای ادای دین به اسلام انجام می‌دهد نه رسیدن به شهرت.

او اصالتا الجزیره‌ای است و در خانواده‌ای 9 نفره به دنیا آمده است.

پدرش دیپلمات الجزیره در عربستان سعودی بود به همین خاطر او بخش اعظمی از کودکی‌ را در عربستان سپری کرد، سپس برای تحصیلات دانشگاهی راهی لندن شد.

«بن یوسف» همزمان با تحصیل در رشته بازرگانی به صورت فرعی رشته تئاتر را نیز دنبال کرد و دو سال پیش از مهاجرت به لس‌آنجلس، مدت دو سال به صورت مدل برای مجلات مهم انگلستان و برخی تبلیغات تلویزیونی کار کرد. او هم‌اکنون در سانتا مونیکا در لس‌آنجلس زندگی می‌کند.

مصاحبه این بازیگر مسلمان هالیوود با شبکه خبری صدای آمریکا را در زیر می‌خوانیم:

«بن یوسف»، بازیگر 34 ساله هالیوود درباره علت اذان گفتنش در مسجد و کلیسا گفت: «می‌خواهم از دنیای ایمانم دفاع کنم و آن را به دیگران نشان دهم، می‌خواهم به مردم بگویم که اسلام دین زیبایی است، ولی برخی مردم در این باره دچار سوء‌ تفاهم هستند و برخی نیز از دین ما سوء استفاده می‌کنند همانگونه که ممکن است برخی مسیحیان از دین مسیحیت سوءاستفاده کنند.»

«یوسف» که اخیرا بسیار مورد توجه رسانه‌های آمریکایی قرار گرفته است، گفت: «به عقیده‌ام من در دستگاه الهی تنها یک وسیله‌ام و از این بابت بسیار خوشبختم. از اینکه اذان می‌گویم بسیار خوش شانسم و به هیچ عنوان دلیلی بر خاص بودن من نیست، من آن را موهبتی از جانب خداوند می‌دانم.»

«لحظاتی که اذان می‌گویم، تنها لحظاتی است که به یک خلوص عمیق دست می‌یابم. هدفم از این کار به هیچ وجه مطرح شدن و به چشم آمدن نیست بلکه تنها می‌خواهم که همانند هر فرد معمولی دیگری به فرضیه دینی‌ام عمل کنم و به دنبال چیز بیشتری نیستم.»

«یوسف» در ادامه درباره اقامه اذان همزمان با کار در هالیوود گفت: «حقیقتا ایجاد توازن میان کارم در هالیوود به عنوان یک بازیگر و انجام وظایفم به عنوان یک مسلمان کار بسیار مشکل و چالش برانگیزی است.»

«به عقیده من مردمانی که در هالیوود مشغول به کارند همه شبیه به هم نیستند آنها چه به لحاظ درک و فهم چه از نظر فرهنگ با یکدیگر متفاوتند. به نظر من برخی از کارگردانان ترجیح می‌دهند که بیشتر بر وجوه انسانی افراد کار کنند و برخوردشان با موضوعات دور و برشان به مراتب مثبت‌تر است.»

«در هالیوود انسان‌های زشت، زیبا و هم شیطان صفت وجود دارد، شما تنها باید از میان آنها فردی را که می‌خواهید با آن کار کنید، انتخاب کنید.

«یوسف» درباره فضای منفی که مخصوصا طی سال‌های اخیر در رابطه با اسلام و مسلمانان در ایالات متحده آمریکا به وجود آمده است، اذعان داشت: این مسئله برای من خیلی تاسف‌برانگیز است، واقعا درباره اینکه چه کاری در این رابطه از دست بر‌می‌آید گیج و مبهوتم چون مسائل شفاف نیستند ولی من تاکنون برخی از نقش‌های پیشنهادی که ضد فرهنگ من بوده‌اند را رد کرده‌ام.

«به عقیده من هنوز  می‌توانم برای رساندن پیام اسلام به عنوان دینی که باعث افراط و خشونت نیست، به آمریکایی‌ها کارهای زیادی انجام دهم، به نظرم تاکنون تنها به بخش کوچکی از وظایفم عمل کرده‌ام.»

وی افزود: «یکی از رازهای موفقیتم برای غلبه بر مشکلاتی که به عنوان یک مسلمان با آنها در هالیوود دست و پنجه نرم می‌کنم این است که همیشه به یاد آرزوها و خواسته‌های پدرم که یک دیپلمات بازنشسته است می‌افتم، او همیشه آرزو داشت که من به افتخار الجزیره و دنیای عرب تبدیل شوم.»

«از زمانی‌که خیلی جوان بودم، پدرم همواره به من می‌گفت که همیشه به خاطر داشته باش که چه کسی هستی و از به کجا تعلق داری، در این صورت است که انسان خوبی خواهی بود ولی در صورتیکه اینها را به فراموشی بسپاری، مطمئن باش حقیقتا به سختی خواهی افتاد. من همواره این مورد را به عنوان یک اصل در زندگی‌ام مد نظر دارم.

«بن یوسف» پیش از این نیز در هدف خود از ورود به عرصه بازیگری را شناساندن فرهنگ مردم خاورمیانه به مردم دیگر کشورهای دنیا عنوان کرد و نوشت: زندگی من با روح اسلام عجین شده و با انرژی زیادی از دنیای معاصر در هم آمیخته است.

وی در ادامه می‌نویسد: متاسفانه جامعه مسلمانان در هالیوود هیچ بازیگر نقش اول مرد ندارد. زمانی‌که نوجوان بودم از تماشای بازی «تام کروز»، «رابرت دنیرو»، «آل پاچینو» و «دنزل واشنگتن» لذت می‌بردم ولی هیچکدام از آنها مسلمان نبودند.

«یوسف» که در فیلم‌ «مونیخ» به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ» و در سریال مشهور تلویزیونی «قانون و دستور» ایفای نقش کرده است، اکنون سال‌هاست که در ماه مبارک رمضان در مساجد، مراکز اسلامی و گاه در کلیساهای لس‌آنجلس اذان می‌گوید.

یک روزنامه یهودی نیز در این‌باره نوشت: «بن یوسف» 1500 یهودی، مسلمان و مسیحی را در مرکز اسلامی کالیفرنیا جنوبی به نماز فرا می‌خواند، حتی تعدادی از یهودیان به صفوف نمازگزاران می‌پیوندند. همه با هم می‌ایستند، خم می‌شوند و در نهایت سر بر زمین می‌نهند‌... برخی از یهودیان و مسیحیان نیز در حالی‌که چشمانشان نمناک است، به اذان او گوش می‌دهند و سپس به تماشای صف نمازگزاران می‌ایستند.

اذان‌گویی «بن یوسف» در لس‌آنجلس به قدری مشهور است که بسیاری به شوق شنیدن صدای او به مساجد روی می‌آورند. او هنگام گفتن اذان چشم‌هایش را می‌بندد، دست بر گوش می‌نهد و با صوتی بسیار زیبا اذان می‌گوید. البته او اذان‌گویی را از هشت سالگی آغاز کرده است.

«جهاد ترک»، یکی از دوستان «بن یوسف» و همچنین رئیس مدرسه عالی اسلامی «بایان کلارمونت» در جنوب کالیفرنیا گفت: زمانی‌که شما به یک صدای زیبا گوش فرا می‌دهید، در واقع روحتان به گونه‌ای به عالم ربانی وصل می‌شود که قابل وصف نیست.

وی افزود: «بن یوسف» با آن چهره جذاب و صدای زیبایش پس از «عمر شریف» شاید نه به این زودی‌ها ولی سرانجام به مشهورترین بازیگر عرب هالیوود تبدیل خواهد شد و او می‌تواند معرف چهره‌ حقیقی اسلام برای دنیای غرب باشد.

 

  • ترجمه: نرگس محمدی
  • فارس

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:21 مرداد 1392 - 11:21

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد