مهم‌ترین نشانه مؤمن/ ذکری که ثواب حج مستحبی را دارد

(بسم الله الرحمن الرحیم)

مهم‌ترین نشانه مؤمنین این است که وقتی یاد خدا می‌افتند دلشان تکان می‌خورد؛ اگر وقت گناه یاد گناه بودیم و دلمان تکان نخورد، یعنی ایمان نداریم.

حجت‌الاسلام محسن قرائتی استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «قرآن، اثر شنیدن آیات» که در 10 آذرماه سال 1367 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

- خداوند می‌فرماید: «لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ»(حشر/21) یعنی اگر قرآن بر کوه نازل می‌شد، کوه منفجر و تکه تکه می‌شد. چگونه می‌شود کسی آیه(ربا) را بخواند و ربا بخورد.

- قرآن می‌فرماید: مؤمن کسی است که وقتی به یاد خدا می‌افتد، دلش می‌تپد. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إیماناً وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ»(انفال/2) یعنی مهم‌ترین نشانه مؤمنین این است که وقتی یاد خدا می‌افتند دلشان تکان می‌خورد. اگر وقت گناه یاد گناه بودیم و دلمان تکان نخورد یعنی ایمان نداریم. 

- قرآن می‌فرماید که «أَحْسَنَ الْحَدیثِ»(زمر/23) «تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ»(زمر/23) یعنی اگر کسی آمادگی داشته باشد، او را هدایت می‌کند. اگر ما بلور باشیم نور خورشید نفوذ می‌کند و اگر نکرد ما خشت هستیم. «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدیثِ کِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلینُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلى‏ ذِکْرِ اللَّهِ»(زمر/23) قرآن خیلی‌ها را ساخته است. 

- «الَّذینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصیبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ»(بقره/157-156) یعنی اگر در مواجهه با مصیبتی خودش را نبازد و بگوید ما از خدا هستیم و به سوی خدا باز می‌گردیم، خود خدا بر این‌ها صلوات می‌فرستد و رحمت خدا بر این‌ها باد. مثل خانواده‌های شهدا که خودشان را نگه می‌دارند. 

- آیه نازل شد که «مَنْ ذَا الَّذی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ»(بقره/245) شخصی بود به نام ابودحداح که در راه پیامبر آمد و گفت: «خدا به من می‌گوید چه کسی به خدا قرض می‌دهد که قرض دادن به خلق خدا یعنی قرض دادن به خدا و من می‌خواهم دو باغ خود را به خدا بدهم» پیامبر گفت: یکی را بده و دیگری را برای زن و بچه‌ات نگه دار. او هم، باغ بهتر را داد و پرسید اگر من بهترین باغم را بدهم تو ضمانت می‌کنی که من با زن و بچه‌ام به بهشت بروم. و پیامبر گفت: بله. و او ماجرا را برای همسرش در خانه تعریف کرد و همسرش گفت: «بَارَکَ اللَّهُ لَکَ فِیمَا شَرَیْتَ وَ فِیمَا اشْتَرَیْتَ»(مستدرک‏الوسائل، ج‏7، ص‏262) عجب مومنی و مبارک باشد این معامله‌ای که انجام دادی.

- نعمت الله جزایری قصه‌ای نقل می‌کند که شخصی بیمار شد. و پزشکان گفتند شراب بخوری خوب می‌شوی. ایشان هم شراب خورد و خوب شد. دو مرتبه بعد از مدتی مرضش برگشت گفتند: باز هم شراب بخور. گفت من آن مرتبه هم ناراحت بودم و گفت استخاره می‌کنم. آیه آمد که «عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ وَ مَنْ عادَ فَیَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ وَ اللَّهُ عَزیزٌ ذُو انْتِقامٍ»(مائده/95) یعنی دفعه اول خدا تو را بخشید. اما اگر دوباره شراب بخوری خدا از تو انتقام می‌گیرد چون خدا عزیز ذوانتقام است.

- «أَ فَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرى‏ أَنْ یَأْتِیَهُمْ بَأْسُنا بَیاتاً وَ هُمْ نائِمُونَ»(اعراف/97) یعنی گاهی خواب هستید و قهر خدا می‌آید برای همین می‌گویند قبل از خواب دعا کنید و اگر قبل از خواب «قل هوالله» بخوانید مثل این است که قرآن را ختم کرده باشد یا اگر کسی قبل از خواب «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ» بگوید خدا به او ثواب یک حج مستحبی می‌دهد. چون وقت خواب شیطان را وسوسه می‌کند. امام کاظم فرمود: وقت خواب به این بیندیشید که در طول روز چه کرده‌اید. 

- افراد مذهبی بدانند که کسانی که عنوان مذهبی دارند گناهشان بیشتر است چون قرآن می‌فرماید: «یا نِساءَ النَّبِیِّ مَنْ یَأْتِ مِنْکُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ یُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَیْنِ»(احزب/30) زن پیامبر هم اگر گناه کند، عذابش دو برابر است و آخوند و بچه آخوند و وکیل و وزیر و بچه حزب‌اللهی و تمام کسانی که چهره مذهبی دارند، خلافشان دو برابر است و اگر کسی بداند گناه کند خدا او را نخواهد بخشید.

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:14 شهریور 1396 - 15:09

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد