جنگ «هر مجدون»

(بسم الله الرحمن الرحیم)
«هرمجدون» یا «ارمجدون» (Armageddon) واژه‌ای است مرکب از «هر» و «مجدون».
«هر» یا «هار» در زبان عبری به معنای کوه است و «مجدون» یا «مجدو» نام شهر مهمّی در قدیم بوده است که محل آن هم اینک در فاصله‌ی 55 مایلی شمال تل‌آویو و 15 مایلی ساحل دریای مدیترانه قرار دارد. از این رو، این کلمه به معنای کوه مجدون است.

 جنگ «هر مجدون»

 

در انجیل آمده است:
آن گاه تمام لشکرهای جهان را در محلی گرد آوردند که به زبان عبری آن را- حار مجدون- (یعنی کوه مجدو) می‌نامند.(1)
یهودیان و بنیادگرایان مسیحی، جملگی بر آنند که ارتش عظیمی متشکل از دویست میلیون مرد جنگی برای شرکت در آخرین معرکه‌ی سرنوشت (هر مجدون) به این منطقه وارد خواهند شد.
تورات در فصل 12 سفر زکریا، بدون ذکر نام هر مجدون، به این جنگ و آثار و تبعات آن اشاره می‌کند و سپس در فصل 13، جمله‌های 8-9، اعلام می‌دارد که دو سوم یهودیان در این جنگ هلاک می‌شوند و یک سوم دیگر، نجات یافته و خالص و رستگار می‌شوند.
پروتستان‌های انجیلی (2) معتقدند که هیچ صلح واقعی در جهان و در منطقه‌ی خاورمیانه پدید نخواهد آمد، مگر با ظهور عیسای موعود. او خواهد آمد و در اورشلیم بر تخت داود نشسته و با دشمنان اسرائیل می‌جنگد.
کشیش‌ها و اسقف‌هایی چون جری فال ولی‌فقیه، هول لیندسی، پاتریک رابرتسون و دیگر رجال کلیسای انجیلی بر این باورند که در انجیل پیش‌گویی‌هایی دال بر وقوع یک جنگ هسته‌ای و بروز حوادث طبیعی و بحران‌های اقتصادی و هرج و مرج‌های اجتماعی در جهان وجود دارد که به دنبال آن عیسای مسیح ظهور خواهد کرد. آنان تأکید می‌کنند که برای تسریع در ظهور مجدد عیسای مقدّس، باید زمینه و مقدّمات وقوع این حوادث را فراهم آورد!(3)
پیروان کلیسای انجیلی معتقدند که در این مرحله، حضرت عیسی سوار بر اسبی سفید، به زمین باز خواهد گشت و در پی او سواره نظامی مرکب از مؤمنان، که از ابرها سرازیر خواهند شد، حرکت می‌کنند.
عیسای مسیح پیروزمندانه وارد جنگ خواهد شد، معابد باستانی یهودیان را احیا و حکومتی هزار ساله را آغاز می‌کند، بهشت و زمینی جدید را نشان خواهد داد و شیطان را برای همیشه خاموش خواهد کرد.
کتاب [برجای مانده] نوشته‌ی تیم لاهه که تشریح کننده‌ی چنین اعتقاداتی است و تا کنون در دوازده جلد انتشار یافته، مجموعاً بیش از پنجاه میلیون تیراژ داشته است.(4)
اسقف هول لیندسی در کتاب خود،(5) حادثه‌ی هر مجدون را مسبوق به وقوع حوادث ذیل می‌داند:
1- تأسیس اسرائیل.
2- بازگشت یهودیان جهان به سرزمین موعود.
3- تجدید بنای «هیکل سلیمان» در محل مسجد الاقصی.
4- حمله‌ی گسترده‌ی کفّار (مسلمانان) به اسرائیل.
5- فرماندهی حمله‌ی مزبور از سوی دیکتاتوری بدتر از هیتلر، استالین و … .
6- بخش معظمی از جهان، تسلیم این دیکتاتور که دشمنی ویژه‌ای با یهودیان دارد، می‌شود.
7- 144 تن از یهودیان، آیین مسیحیت را گردن نهاده و هر یک از ایشان، مانند بیل گراهام (اسقف انجیلی آمریکایی معروف)، در تبلیغ آیین مسیح چندان می‌کوشند تا دیگر ملت‌ها را به مسیحیت در آورند.
اسقف لیندسی می‌افزاید: وقوع جنگ هسته‌ای «هر مجدون» موجب بروز یک فاجعه‌ی انسانی و زیست محیطی عظیم می‌شود، و بنا به معجزه‌ی الهی، تنها معتقدان به ظهور مجدّد عیسای مسیح، از فاجعه‌ی انسانی هر مجدون نجات می‌یابند و پیکر دیگر مردم در آهن گداخته ذوب می‌شود. این حوادث، همه در طرفة العینی رخ می‌دهد و پس از هفت روز، عیسای مسیح به همراه مؤمنان به زمین بازگشته و حکومتی هزار ساله، همراه با صلح و عدالت را تا ظهور قیامت، در زمین برپا می کند.(6)
مسیحیان پروتستان، تنها به قریب‌الوقوع بودن این معرکه ایمان ندارند، بلکه خود را موظّف می‌دانند که نسبت به تحقّق حوادث پیش از ظهور، اقدام نمایند.
آن چه مطلب را پیچیده و خطرناک می‌سازد، آن است که اعتقاد مزبور، تنها در میان عامّه‌ی مردم و ساده لوحان رایج نیست، بلکه در سطح عالی‌ترین مقامات تصمیم‌ساز ایالات متحده، به طور جدّی شایع است. همان‌گونه که رونالد ریگان، در زمان نامزدی ریاست جمهوری آمریکا، ادّعا می‌کرد که مسیح مقدّس دست او را گرفته است تا هدایتگر معرکه هر مجدون باشد. به عبارت دیگر، او به سبب اجرای یک تقدیر الهی از پیش تعیین شده، همواره در حال آماده باش برای آغاز یک جنگ جهانی به سر می‌برد.(7)
اسقف لیندسی، در کتاب دنیای نوین آینده که پس از انجیل، پر فروش‌ترین کتب ایالات متحده بود و تا سال 1994/م حدود هیجده میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است، درباره‌ی جنگ هر مجدون می‌گوید:
خداوند ما را مکلّف ساخته است که در جنگ هسته‌ای هر مجدون وارد شویم. دویست میلیون سرباز بلاد شرق را در نظر بگیرید که با میلیون‌ها جنگجوی دیگر، تحت فرماندهی دشمنان مسیح، به میدان آمده‌اند و عیسای مسیح اوّلاً، کسانی را که شهر او (اورشلیم) را آلوده‌اند، از میان بر می‌دارد و سپس میلیون‌ها لشکر گرد آمده در هر مجدون را هلاک می‌سازد.
چه بسا در این کشتار، ارتفاع خون‌های جاری که ادوات جنگی و جُثّه‌ی حیوانات و اجساد کشته‌شدگان در آن شناور است، تا مسافت دویست مایل از قدس، به ارتفاع لگام اسبان، بالا بیاید.
لیندسی می‌افزاید:
چون جنگ بزرگ هر مجدون به این مرحله رسد، دیگر تقریباً همه‌ی دشمنان کشته شده‌اند و آن لحظه‌ی عظیم و پرشکوه فرا می‌رسد و مسیح، انسانیت را از نابودی کامل نجات می‌دهد. در این هنگام یهودیانی که از این مهلکه جان به در برده‌اند، مسیحیت را گردن خواهند نهاد.(8)
اعتقاد به این جنگ که اساساً یک باور یهودی است و تورات در سفر حزقیال، فصل 38، به تفصیل از آن سخن گفته است، در سطحی وسیع و به طور جدّی از سوی برجسته‌ترین رجال مذهبی پروتستان و مسیحیان بنیادگرا مورد تأکید و تبلیغ قرار می‌گیرد.
اسقف جیمی سواگرت آمریکایی، در یک برنامه‌ی تلویزیونی که در 22 سپتامبر 1985/م، پخش گردید، گفت:
ما نیازی نداریم که با اتّحاد شوروی به اتفاق نظر برسیم … جنگ هر مجدون نزدیک است. این جنگ در صحرای مجدو رخ می‌دهد … و به زودی فرا می‌رسد. آنان می‌توانند هر پیمان صلحی را که می‌خواهند منعقد سازند؛ امّا هرگز فرجامی نخواهد داشت. مشکلات اروپا حل نمی‌گردد، که بدتر نیز خواهد شد … تا مسیح رهایی بخش بیاید.
وی سفرهایی به فلسطین کرده و در آن، ضمن گفت‌و‌گو با مسیحیان انجیلی مقیم شهر قدس، توضیح داده است که چگونه حوادث عظیمی در این مناطق رخ خواهد داد.
اسقف جری فال ول نیز در سال 1983/م به منظور آگاهی مسیحیان از مکان‌های مقدّس فلسطین، همراه با 630 نفر از مسیحیان انجیلی، در قالب یک تور زیارتی، با یک پرواز از نیویورک به تل‌آویو، از منطقه‌ی «مجدو» محلّ وقوع جنگ موعود، دیدار کرد.
وی در این سفر دیدارهایی با رهبران سیاسی و دینی اسرائیل داشت.از جمله دیداری با موشه آرنز، وزیر دفاع وقت اسرائیل (متولد آمریکا و سفیر سابق اسرائیل در ایالات متحده) به عمل آورد.
در این دیدار، آرنز به فال ول و همراهانش گفت: حمله به لبنان در سال 1982/م، به موجب اراده‌ی الهی صورت پذیرفت و آن، یک جنگ مقدّس الهام گرفته از عهد قدیم بود. حمله به لبنان، پیش‌گویی کتاب مقدّس را مورد تأکید قرار داد و پیام احتمالی آن این است که جنگ «مجدو» قریب‌الوقوع می‌باشد.
فال ول در دوم دسامبر 1984/م، ضمن تشریح سفر مزبور، به جنگ مجدو اشاره کرد و افزود:
این کلمه- مجدو- ترس و وحشت در دل مردم می‌افکند، امّا بالاخره این جنگ، رخ خواهد داد، و خداوند، جهان را زیر و زبر خواهد کرد.
او گفت:
این تفاهم‌نامه‌ها و پیمان‌نامه‌های صوری که با وساطت دولت ما میان مصر و اسرائیل در کمپ دیوید امضا می‌شود، چندان نخواهد پایید. البته ما برای برقراری صلح در اورشلیم، نماز می‌خوانیم و دعامی‌کنیم و به یقین برای کسانی که این پیمان‌نامه‌ها را امضا می‌کنند، احترام قائلیم؛ اما من می‌دانم و شما نیز می دانید که هرگز منطقه‌ی خاورمیانه روی صلح حقیقی را نخواهد دید، مگر آن که عیسای مسیح بر عرض داود در اورشلیم جلوس نماید.
اسقف دیگری به نام بیل گراهام تأکید می‌کند که حادثه‌ی مجدو در شرف وقوع است. وی در سال 1970/م هشدار داد که جهان به سرعت به سوی جنگ مجدو پیش می‌رود، و چه بسا نسل امروز، آخرین نسل تاریخ باشد.(9)
بر اساس یک نظرسنجی که در سال 1984/م در ایالات متحده به عمل آمد، 35% آمریکاییان گفته‌اند: معنای این جمله‌ی کتاب مقدّس که می‌گوید: «زمین به زودی با آتش نابود می‌شود» آن است که ما به زودی کره‌ی زمین را در حادثه‌ی هر مجدون با بمب اتمی به نابودی خواهیم کشاند.
نظرسنجی سال 1988/م نیز نشان داده است که تعداد بیش‌تری از آمریکاییان به این موضوع اعتقاد پیدا کرده‌اند.
مجلّه‌ی تایم (بزرگ‌ترین مجلّه‌ی هفتگی آمریکا) اعلام داشته است که بیش از نیمی از مردم آمریکا بر این باورند که تمدّن فعلی بشر در پیِ فاجعه‌ای که طی قرن آینده (قرن 21) به دست انسان صورت می‌گیرد، از میان خواهد رفت.(10)
گریس هالسل می‌نویسد: دانشکده‌ی لاهوت در شهر دالاس مرکز انتشار عقیده‌ای است که می‌گوید: خداوند ما را مکلف ساخته است که کره‌ی زمین را نابود سازیم. بسیاری از کشیشانی که امروزه در بیش از هزار کلیسا، در سراسر ایالات متحده، عقیده‌ی هر مجدون را تبلیغ می‌کنند، فارغ‌التحصیل این دانشکده‌اند.
در ایالت میشیگان، نیوجرسی و پنسیلوانیا، بیش‌ترین کلیساهای مروّج این عقیده وجود دارد. تعداد بنیادگرایان مسیحی که در ایالات متحده آمریکا به موضوع هر مجدون اعتقاد دارند، حدود پنجاه میلیون نفرند.
هالسل می‌افزاید: در اواخر دهه‌ی شصت و اوایل هفتاد (قرن بیستم)، کشیش هربرت آرمسترانگ توانست هزاران نفر از پیروان خود را اراضی کند که چون جهان در آستانه‌ی نابودی و انقراض قرار گرفته است، کلیه‌ی دارایی‌های خود را به کلیسای او «کلیسای جهانی خداوند» تقدیم کنند.(11)
----------------------------------------------------------
  • پی نوشت ها :
  • 1- مکاشفه‌ی یوحنای رسول، فصل 16، جمله‌ی 16.
    • 2- Evangelical
    • 3- ر.ک: یوسف العاصی الطویل، الصلیبیون الجدد، ص 116-118.
    • 4- مجله‌ی چشم‌انداز، شماره‌ی 8، اردیبهشت 83، مقاله‌ی «مسیحیان صهیونیست آمریکا»، ص 7.
    • 5- «فرجام سیاره بزرگ زمین» (The Late Great Plant Earth).
    • بر اساس گزارش روزنامه‌ی نیویورک تایمز، این کتاب بیش‌ترین فروش را در میان کتاب‌های غیرادبی داشته است. 108 مرتبه به زیر چاپ رفته و تا سال 1993/م حدود هجده میلیون نسخه‌ی انگلیسی آن به فروش رسیده است و به 54 زبان ترجمه شده و فروش ترجمه‌های آن به بیست میلیون نسخه می‌رسد (ر.ک: محمد السماک، الدین فی القرار الامریکی، ص 50).
    • 6- محمد السماک، الاستغلال الدینی فی الصراع السیاسی، ص 56-57.
    • 7- یوسف العاصی الطویل، الصلیبیون الجدد، ص 115.
    • 8- محمد الحسینی اسماعیل، المؤامرة معرکة الارماجدون … و صراع الحضارات، ص 42.
    • 9- ر.ک: همان، ص 118-119 و 122-123.
    • 10- غریس هالسل، یدالله، ترجمه‌ی محمد السماک، ص 14.
    • 11- همان، ص 17-19.
    • ضمناً درباره‌ی افسانه‌ی هر مجدون و پیوند آن با صهیونیسم مسیحی، نگاه کنید به کتاب نسبتاً مبسوط: اسطورة هر مجدون و الصهیونیة المسیحیة، عرض و توثیق هشام آل قطیط.
  • :کریمیان، احمد، (1384)، یهود و صهیونیسم: تحلیل عناصر قومی، تاریخی و دینی یک فاجعه، قم: مؤسسة بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیّة قم)، چاپ دوم.

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:21 شهریور 1392 - 11:23

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد