وظایف بهاری منتظران/نوروز واقعی با «ظهور» می آید

(بسم الله الرحمن الرحیم)

خبرگزاری شبستان: با ظهور حضرت مهدی(عج) استعدادها شکوفا و روزگاران، خرم می شود؛ به عبارت بهتر، همان گونه که طبیعت نو می شود و رنگ و لباس جدید بر تن می کند، روزگار هم با ظهور حضرت حجت(عج) نو می شود.

وظایف بهاری منتظران/نوروز واقعی با «ظهور» می آید

حجت الاسلام محمد یاوری، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به فرا رسیدن بهار طبیعت و ایام نوروز، درباره وظایف بهاریِ منتظران حضرت حجت(عج)، گفت: در زیارتنامه حضرت مهدی(عج) وقتی می خواهیم عرض ارادت به آن حضرت(عج) داشته باشیم، می گوییم: «السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام»، یعنی «سلام بر بهار دل ها و خرمی روزگاران».

 

وی ادامه داد: در عبارت این زیارت شریف این بحث مطرح است که امام زمان(عج) برای انسان ها، بهار واقعی را به ارمغان می آورد، در واقع نوع استعدادهای انسان ها با ظهور در مسیر رشد و شکوفایی قرار می گیرد و همان تعبیر زیبایی که ما در رابطه با درختان پرثمر و گل ها داریم، بعد از ظهور حضرت مهدی(عج) هم در مورد انسان ها که همان شکوفایی استعدادها و خرمی روزگاران است، محقق می شود. به عبارت بهتر، همان گونه که طبیعت نو می شود و رنگ و لباس جدید به تن می کند، روزگار هم با ظهور حضرت حجت(عج) نو می شود.

 

کارشناس مهدوی با بیان اینکه دوران ظهور حضرت حجت(عج)، آغاز زندگی توام با رفاه، شادی، آرامش،  دینداری، زهد و حقیقت طلبی انسان ها است، اظهار کرد: همان گونه که ما در دعای تحویل سال «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» از خداوند قادر و متعال می خواهیم که حال و روز ما را تغییر و قلب ها را به سمت خوبی ها، کمال و زیبایی ها جهت دهد و حالات ما را به بهترین احوال مبدل کند، اگر می خواهیم منتظر واقعی باشیم، باید در انتظار بهار واقعی، یعنی ظهور حضرت مهدی(عج) به سر ببریم.

 

حجت الاسلام یاوری ابراز کرد: بهاری که ما منتظر آن هستیم و از آن به «نوروز» تعبیر می کنیم، بهار طبیعت است، اما پیامی که برای ما دارد و در دعاها و آموزه هایی که در رابطه با امام زمان(عج) در دوران حکومت حضرت(عج) در روایات و آیات قرآن کریم به آن اشاره شده، این است که ما به عنوان منتظر باید در خودمان تحول ایجاد کنیم. زیرا بهار واقعی با ظهور حضرت حجت(عج) رخ می نمایاند، طبیعت دوباره آباد و جوان می شود و انسانیتِ انسان ها هم فعال شده و به منصه ظهور می رسد.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: ما در دعای عهد از خداوند می خواهیم که «وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلاَدَكَ»، یعنی خدایا به برکت وجود امام زمان(عج)، سرزمین ما را آباد بگردان، در رابطه با حکومت آن حضرت(عج) از امام باقر(ع) آمده است: حضرت حجت(ع) پس از ظهور، عقل های مردم را کامل می کند، این یعنی ظهور امام(عج) علاوه بر اینکه سرزمین ها را آباد می کند، جهان طبیعت را هم به سمت نشاط و کمال می برد.

 

وی به دیگر روایات در رابطه با وضعیت مردم در عصر ظهور اشاره کرد وگفت: در روایات آمده است، در زمان ظهور زمین، میوه ها و برکات خود را بیرون می ریزد و ثروت های خود را عرضه می کند، به طور قطع ما باید به عنوان منتظر، ببینیم که دوران ظهور چه دورانی است و چه ویژگی هایی دارد و به آن سمت و سو حرکت کنیم و اهداف و تحولات مدنظر امام عصر(عج) را مد نظر داشته باشیم.

 

یاوری تاکید کرد: اگر می خواهیم از بهار درس بگیریم باید به بهار جان ها و عالمیان تاسی و از سیره حضرت حجت(عج) در دوران ظهور بهره برداری کنیم.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به فرازهای از زیارت امام زمان(عج) که در آن آمده: «المنتهی إلیه مواریث الأنبیاء و لدیه موجود اثار الأصفیاء»، بیان کرد: حضرت مهدی(عج) خلاصه همه خوبی ها است و همه آن چیزی که از انبیاء واولیاء الهی به ارث رسیده، در خدمت آن بزرگوار(عج) است. همچنین، در روایات اسلامی تاکید شده جهان به واسطه آن وجود مقدس(عج) مملو از عدالت و قسط و از ظلم و جور ریشه کَن می شود، بنابر این، ما به عنوان منتظر باید در مسیر عدالت حرکت کنیم، چراکه اگر این عدالت را در زندگی جریان ندهیم، گویی منتظر واقعی ظهور نیستم.

 

حجت الاسلام یاوری در پایان خاطرنشان کرد: کسی که منتظر ظهور است، باید در جهت ظهور قدم بردارد و اهداف مدنظر حضرت(عج) را در زندگی اش پیاده کند، امام زمان(عج) در دوران ظهور به دنبال تحققِ امنیت، عدالت و دین را هم در سراسر جهان می گستراند، لذا ما باید دینداری خودمان را در این فرصت بهاری بسنجیم که در چه مرحله ای از دینداری قرار داریم و چه سنخیتی با وجود حضرت مهدی(عج) داریم و الگوبرداری کنیم.

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:28 اسفند 1396 - 1:20

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد