یک کارشناس دینی جهالت مردم در دریافت ابلاغ امامت از سوی خداوند را عامل واهمه پیامبر(ص) در روز عید غدیر خم دانست و گفت: خداوند با درک این موضوع به پیامبرش دلگرمی میدهد و میفرماید: تو را از خطرات احتمالى مردم، نگاه مىدارم.
حجتالاسلام میرباقری در سخنانی به بازخوانی واقعه غدیر پرداخت و ابراز داشت: هنگامی پیامبر اکرم(ص) بعد انجام مناسک در حجهالوداع به سرزمین جحفه رسید، چون این سرزمین به مثابه چهارراهی است که هر یک از حجاج از این مسیر به سرزمینهای خود باز میگشتند، به گونهای که از شمال به عراق، غرب به مصر، جنوب به یمن و شمال به مدینه منتهی میشد.
وی افزود: در این هنگام جبرئیل پیام الهی را برای پیغمبر(ص) نازل میکند: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ»، واژه بَلِّغْ که دو جا بیشتر در قرآن نیامده است، نشانه تأکید و تکرار است، یعنی پروردگار عالم به شخص پیامبر(ص) علاوه بر تأکیدی که دارد، بیان میکند که بارها و بارها باید این مسأله را بگویید.
حجتالاسلام میرباقری با بیان اینکه تفویض مقام امامت و ولایت تنها از جانب خدای متعال انجام میشود، اظهار داشت: امر امامت و خلافت الهی تنها و تنها مختص خداوند است و چیزی نیست که مردم آن را با مشورت و انتخاب انجام دهند، این مسأله آن قدر مهم است که خداوند خطاب به پیامبر(ص) میفرماید اگر این امر را ابلاغ نکنی، رسالتت را به سرانجام نرساندهای «وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ».
وی با اشاره به اینکه رسول اکرم(ص) از جهالت و نفهمی مردم در امر امامت بسیار میترسیده است، ادامه داد: با اینکه پیامبر(ص) جلوی کفار و مشرکان ایستاد و در بحبوحه جنگ دیگران امیدشان به شخص پیامبر(ص) بود، اما حضرت در ابلاغ امر خداوند در غدیر خم از جهالت مردم ترس و واهمه داشتند و میترسیدند نتوانند موضوع امامت و ولایت را برتابند، بنابراین خداوند متعال با درک این موضوع به پیامبرش دلگرمی میدهد و میفرماید: «وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ»؛ خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، نگاه مىدارد.
این کارشناس دینی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) بعد از نماز ظهر و در آن گرمای طاقتفرسای غدیر خم با حضور جمعیت زیاد مردم، میخواستند پیام مهمی را به گوش همه برسانند و گرنه لزومی برای نگهداشتن آنها نبوده است، بیان داشت: آن مأموریت مهم روح رسالت پیامبر(ص) بوده است و با تأکیدی که خداوند خطاب به نبیاش دارد نشان میدهد این حکم با سایر حکمهای دیگر فرق میکند و قابل مقایسه هم نیست و آن امر ولایت امیرالمؤمنین است.
وی ادامه داد: بعد از ابلاغ امر الهی از سوی رسول اکرم(ص) بلافاصله آیه بعدی نازل میشود: «أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی» که امروز دینم را برای شما کامل گردانیدم و نعمتم را بر شما تمام کردم، منظور از تمام و کمال این است که پیکره ظاهری اسلام تمام شد، هم اسلام اثربخش شد و برای همیشه ابدی باقی ماند.