روایتی هالیوودی از سوپرقهرمانی مسلمان در کمپانی مارول

(بسم الله الرحمن الرحیم)

سوپرقهرمان کمیک استریپ جدید کمپانی مارول، یک دختر مسلمان پاکستانی است که اگرچه از قدرتش برای بهبود وضعیت مسلمانان آمریکا استفاده می‌کند ولی به نظر می‌رسد هالیوود این‌بار نیز آنگونه که خواسته اسلام و پیروانش را تفسیر کرده است.

 

مپانی هالیوودی «مارول» که سازنده شخصیت‌های سوپر قهرمان مشهور هالیوود از «مرد عنکبوتی» و «مرد آهنی» گرفته تا «هالک» و «چهار شگفت‌انگیز»، اکنون کمیک استریپ جدید خود را کمی متفاوت‌تر از آثار قبلی خود منتشر کرده است که انیمیشن آن نیز در دست ساخت است.

نکته جالب توجه درباره این انیمیشن، سوپر قهرمان آن، یعنی یک دختر مسلمان پاکستانی است که در ایالت نیوجرسی،آمریکا زندگی می‌کند.

در نگاه اول شاید ساخت این انیمیشن در هالیوود، گام مثبتی در جهت مبارزه با اسلام‌ستیزی موجود در آمریکا به نظر برسد به خصوص آنکه نویسنده آن «جی.ویلون ویلسون»، یک مسیحی تازه مسلمان شده است.

شخصیت اصلی کمیک استریپ جدید مارول، «کملا خان»، سوپر قهرمانی است که از نیروی ماوراء الطبیه خود در جهت مبارزه با اسلام‌ستیزی‌های موجود در آمریکا که بالاخص پس از حادثه 11 سپتامبر شدت یافته، استفاده می‌کند.

«ویلون ویلسون» می‌گوید: از زمان بچگی همواره برایم جای سؤال بود که چرا در رابطه با اسلام اینهمه حاشیه و جنجال وجود دارد و پدرم در پاسخ می‌گفت هیچ خشونتی در دین اسلام و کتاب مقدس قرآن وجود ندارد بلکه مشکل در  تفسیرهای متفاوت آن است.

این انگیزه‌ای است که بعدها باعث می‌شود تا او بعدها به دین مبین اسلام مشرف شود.این نویسنده آمریکایی معتقد است این کمیک استریپ جنجال زیادی به پا خواهد کرد، چه از جانب مخالفان دین اسلام و چه از جانب مسلمانانی که معتقدند که اسلام و شخصیت‌های مسلمان باید با ویژگی‌های خاص‌تری به تصویر کشیده شوند.

البته اگر چه ویلسون بر این عقیده است که «کملا خان»، سوپر قهرمانی است که با دین و اعتقادات اسلامی خود به مبارزه مشکلات و شخصیت‌های شرور می‌رود ولی مشکل تازه از اینجا شروع می‌شود که این دختر معتقد و مسلمان کمپانی مارول فاقد اصلی‌ترین مشخصه دختران مسلمان، یعنی حجاب است.

مشکل بعدی خانواده این دختر مسلمان است، چه برادر بسیار متعصب و خشن او و چه مادر پارانوئیدی‌اش (متوهم)  که همواره تصور می‌کند که دخترش رابطه نامشروع دارد.

به هر حال برای قضاوت درباره این انیمیشن باید تا زمان ساخت آن منتظر ماند ولی با توجه به سابقه سینمای آمریکا به نظر نمی‌رسد که روایت هالیوود از مسلمانان و دین اسلام، روایتی بی‌طرفانه و لااقل نزدیک به واقعیت باشد.

  • فارس

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:19 آبان 1392 - 11:31

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد