حجم کشتارها و خون‌ریزی‌ها در هنگام قیام حضرت ‌مهدی‌ علیه‌السلام چه مقدار است؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
حجم کشتارها و خون‌ریزی‌ها در هنگام قیام حضرت ‌مهدی‌ علیه‌السلام چه مقدار است؟

نمی‌توانیم ادعا کنیم که هنگام قیام امام ‌زمان، هیچ‌گونه قتل و کشتاری رخ نمی‌دهد؛ زیرا مسلماً این واقعه عظیم، بدون برطرف‌کردن خارها و دشمنان سر راه آن حضرت، میسر نخواهد شد؛ لذا در روایات مشاهده می‌کنیم که اهل‌ بیت، بر اصل قتل و خون‌ریزی هنگام ظهور و قیام حضرت اشاره کرده‌اند.
بشیربن‌ابی‌اراکه نبال می‌گوید: هنگامی ‌که به مدینه وارد شدم، به‌طرف منزل ابوجعفر، امام‌ باقر‌ علیه‌السلام رفتم و عرض کردم: مرجئه می‌گویند که هنگامی‌ که قیام قائم روی دهد، همه کارها برای او هموار خواهد شد و به‌ اندازه یک ظرف حجامت هم خون نمی‌ریزد. حضرت فرمود: «کلّا و الّذی نفسی بیده حتی نمسح و انتم العرق و العلق؛ هرگز چنین نیست، سوگند به آن که جانم به‌دست اوست، کار به اینجا می‌انجامد که ما و شما، عرق و خون‌ بسته‌شده را پاک خواهیم کرد».[1]
به این مضمون، روایات دیگری نیز رسیده است، ولی از طرفی دیگر، تاریخ گواهی می‌دهد که پیامبر اسلام سعی داشته‌اند امور را به‌طور عادی و از مسیر طبیعی آن انجام دهند و حتی‌الامکان دست به شمشیر نبرند؛ زیرا هدف آنان، ارشاد و هدایت مردم است، جز آنکه گسترش عدل در جامعه اقتصادی، کشت و کشتاری گرچه در حد محدود را خواهد داشت و قرار نیست که تمام امور، از طریق معجزه حل شود، ولی اندیشه افراطی نیز در این مسأله صحیح نیست و هرگز دلیلی عقلی و عقلایی و نقلی بر گستردگی کشتارها در حدّی وسیع وجود ندارد، خصوصاً آنکه مطابق ادعای برخی، از هر نُه‌نفر، هفت‌نفر یا از هر هفت‌نفر، پنج‌نفر کشته می‌شوند!

بنابراین شیعه بر اساس روایات که عقل، آنها را تأیید می‌کند، قیام حضرت را قیامی مسلحانه می‌داند؛ ولی کشتار در مقیاس وسیع را به دلایل زیر نمی‌پذیرد:

الف. روایاتی که در آن به کشتار‌های زیاد اشاره شده است، معمولاً دارای سند ضعیف هستند؛ از‌این‌جهت اعتمادی به آنها نیست.

ب. امام، مظهر رحمت پروردگار است؛ ازاین‌رو «رحمة للعالمین» از القاب آن بزرگوار است. او برای نجات و هدایت انسان‌ها می‌آید. او می‌آید تا بشریت را از پلیدی‌ها و رذالت‌ها دور کند.
او به هنگام ظهور، ابتدا خود را معرفی کرده و به تبیین حرکت و هدف خود می‌پردازد و مردم را به پذیرش حق و راستی، عمل به نیکی‌ها و بندگی خداوند دعوت می‌کند. او فقط با کسانی وارد جنگ می‌شود که مقابل جریان حق بایستند و نه‌تنها حاضر به پذیرش حق نباشند، بلکه بخواهند با جنگ با حضرت، برای همیشه امید به صلح و نجات را در میان بشریت از بین ببرند و به حکومت ظالمانه خود ادامه دهند. اینان، مانند غده‌های عفونی و چرکینی هستند که باید از پیکره بشریت خارج شوند، تا باقی اعضا و اجزا، از عفونت، رهایی یافته و بتوانند به زندگی سالم و پرنشاط خود ادامه دهند.
مبارزه با این گونه افراد، نه‌تنها مطابق عقل و شرع است؛ بلکه عموم مردم نیز خواهان آن هستند. آیا مردم، خواهان مجازات افرادی مانند هیتلر، صدام، بوش و دیگر سرکردگان ظالم بشریت نیستند؟

ج. از آنجا که حرکت و قیام حضرت، با تبلیغِ به دینِ حق و راستی شروع می‌شود و کلام او، با فطرت سلیم و الهی انسان‌ها هماهنگ است، مردم خسته از ظلم و فساد و تبه‌کاری، به ندای او پاسخ مثبت خواهند داد. به ‌عبارت دیگر، مردمی که خودشان خواهان ظهور منجی هستند، آیا معقول است با او وارد جنگ شوند؟

پی‌نوشت‌ها
1. الغیبة، نعمانی، ص283؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج52، ص356.

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:13 خرداد 1394 - 22:38

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد