وقتی "صدای آمریکا" فتوا میدهد ! +فیلم

(بسم الله الرحمن الرحیم)
در ادامه حملات شبکه صدای آمریکا(VOA)، به حامد زمانی به خاطر ترانه "مرگ بر آمریکا"، مهدی فلاحتی، مجری این شبکه در راستای تخریب زمانی و ترانه اش به سراغ مبحث موسیقی و غنا رفته و مدعی شد این ترانه از مصادیق غنا بوده و بنابر مبانی فقه شیعه حرام است.

 

فلاحتی که شهرتش را مدیون ماجرای تجاوزش به الهالم ستاکی، دیگر مجری این شبکه است،  به رغم جواز موسیقی پاپ در ایران مدعی است: «موسیقی پاپ که حامد زمانی در آن ژانر می خواند، اصولاً مورد تائید مراجع نیست چون موسیقی غنایی است و می شود با آن ضرب گرفت و رقص آور است.»

 

فلاحتی در ادامه به کلامی از فقها استدلال می کند که موسیقی غنایی را موسیقی طرب انگیز دانسته و آن را حتی در قرائت قرآن و دعا حرام می دانند.


دانلود

 

این در حالی است که در معنای طرب در کتب فقهی آمده است: «غرض از طرب نوعی خفت و سبکی در نفس است که از شدت شادی یا غم پیدا شود.»

 

شاید برای آمریکایی ها و آقای فلاحتی بعد از شنیدن ترانه "مرگ بر آمریکا" در اثر غم و غصه ای که بر آنها وارد شده است، خفت نفس حاصل شده و از خود بی خود شده اند.

 

این در حالی است که در استفتائات مقام معظم رهبری، در مورد تفاوت موسیقی و غنا آمده است: «هر موسيقى که به نظر عرف موسيقى لهوى و مطرب که مناسب با مجالس عيش و نوش است باشد، موسيقى حرام محسوب مى‏ شود و فرقى نمى‏ کند که موسيقى کلاسيک باشد يا غير کلاسيک. تشخيص موضوع هم موکول به نظر عرفى مکلّف است و اگر موسيقى اين گونه نباشد، بخودى خود اشکال ندارد.»

 

در مورد تعریف غنا نیز در استفتائات مقام معظم رهبری آمده است: «غنا عبارت است از صداى انسان در صورتى که با ترجيع و طرب همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد که خواندن به اين صورت و گوش‌دادن به آن حرام است.»

 

  • جام

 


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:9 آذر 1392 - 15:08

نظر شما...
    • محمد

      آهنگ آخرین قدم حامد با ترانه چه تفاوتی داره؟ چون طرف ماست مشکلی نداره اما اگه خارج کشور بود و می خوند حکم ترانه داشت
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد