مهدویت , مهمترین موضوع حوزه‌های علمیه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

یکی از مراجع تقلید مهمترین موضوع حوزه‌های علمیه را مسئله مهدویت دانست و گفت: روحانیون باید با آگاهی بخشی به اجتماع، مردم را آماده ظهور کنند.

 

آیت‌الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در جمع دست اندرکاران دهمین همایش دکترین مهدویت، این موضوع را دریایی عمیق و ناب توصیف کرد و اظهار داشت: لازم است ابعاد مختلف مهدویت را به شکلی صحیح و با بیانی شیوا برای مردم و جامعه تبیین کنیم.

وی افزود: با وجود ضرورت پرداختن به این موضوع صدا و سیما همکاری و همراهی لازم را در این زمینه ندارد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه می‌توان ساعاتی از شبانه‌روز را به برنامه‌های مخصوص مهدویت در صدا و سیما اختصاص داد گفت: با این وجود غربت مسائل دینی و مهدوی در برنامه‌‌سازی‌ها احساس می‌شود.

وی ادامه داد: جامعه باید مسائل مربوط به مهدویت را در خود احساس کند و این موضوعات که جزو اعتقاد تشیع هستند به خوبی برای مردم تبیین شوند؛ بعثت، غدیر، عاشورا، امامت و مهدویت سلسله مسائلی در راستا و ادامه یکدیگر هستند و باید ارتباط میان آنها و سرانجام نهایی یعنی ظهور منجی موعود به خوبی و در همه ابعاد مورد بررسی و موشکافی قرار بگیرد.

آیت‌الله نوری همدانی تصریح کرد: نمی‌توان مهدویت را موضوعی منحصر در چند کتاب و مجله یا درس‌های حوزوی و دانشگاهی دانست بلکه باید این مفهوم را وارد اجتماع کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تلاش وهابی‌ها برای حذف اعتقادات شیعیان و وارونه جلوه دادن آنها را مورد توجه قرار داد و افزود: آنها از آیات قرآن تفاسیری به رأی و برداشت خود انجام می‌دهند و می‌گویند مسئله امامت واقعیت ندارد بنابراین لزوم مقابله علمی و منطقی با آنها بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی اضافه کرد: کشورهایی مانند عربستان سعودی و قطر پول نفت و گاز خود را برای مقابله با تشیع، جمهوری اسلامی و حکومت بشار اسد هزینه می‌کنند و در این راه سعی دارند با ساخت مساجد فراوان در کشورهای مختلف جهان، بسیاری از پیروان آیین اسلام را به وهابیت سوق دهند.

آیت‌الله نوری همدانی بیان داشت: ما هم نیازمند وسایل و ابزارهایی برای تبلیغ تشیع و اعتقادات خود هستیم هرچند می‌بینیم مراجع تقلید مواردی همچون حرام بودن جریمه دیرکرد یا دیگر مسائل را مطرح می‌کنند ولی باز هم این مسائل در جامعه وجود دارند.

این مرجع تقلید در ادامه ضمن گلایه از صدا و سیما به دلیل پخش نکردن همه مسائلی که توسط مراجع تقلید عنوان می‌شوند گفت: در بحث مهدویت باید این حقیقت را به مردم بگوییم که امام راحل انقلاب اسلامی را زمینه‌ساز ظهور می‌دانستند.

وی خاطرنشان کرد: مهدویت و مباحث اعتقادی شیعی را باید از غربت بیرون آورد و در این راستا می‌توان از حضور چند ساعته کارشناسان مهدوی در برنامه‌های صدا و سیما بهره برد.

آیت‌الله نوری همدانی ضمن پیشنهاد قرار دادن یک درس ویژه مهدویت در حوزه‌های علمیه گفت: مهدویت دارای ابعاد گوناگونی است که یکی از آنها توجه به سبک زندگی اسلامی است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم 25 سال خانه‌نشینی حضرت علی(ع) را مورد توجه قرار داد و افزود: مردم در همین مدت دچار انحرافاتی شدند به همین دلیل باید میزان شناخت جامعه نسبت به امام عصر(عج) و آموزه‌های دینی را با توجه به شرایط غیبت ارتقا دهیم.

وی با اشاره به فتنه‌هایی که در آخرالزمان رخ خواهند داد تصریح کرد: شناخت زمان و دشمن‌شناسی در راستای تربیت معنوی و اخلاقی مردم برای آمادگی ویژه زمان ظهور اهمیت فراوانی دارد.

آیت‌الله نوری همدانی مهمترین موضوع حوزه‌های علمیه را مسئله مهدویت دانست و گفت: روحانیون باید توجه داشته باشند که در هر جامعه‌ای اصل بر حمایت مردمی است و وقتی مردم به میدان بیایند رهبران نیز می‌توانند پیروز شوند بنابراین آگاهی دادن به عموم مردم در اجتماع اهمیت ویژه‌ای دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در خاتمه افزود: در دیدارهایی که با رهبر معظم انقلاب داشتم دو بار به ایشان عرض کردم صدا و سیما با ما نیست و حوزه‌های علمیه، علما و روحانیون در برنامه‌های صدا و سیما بسیار کمرنگ هستند.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:25 آذر 1392 - 12:14

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد