معاون نبیه بری: راه گفت‌وگو با جریان آزاد ملی باز است / به حمایت از «فرنجیه» پایبندیم

معاون سیاسی رئیس پارلمان لبنان با اشاره به اینکه حمایت از سلیمان فرنجیه همچنان ادامه دارد تاکید کرد که برخی می‌خواهند کشور را وارد مرحله خطرناکی کنند و نمایندگان در معرض فشارهای داخلی و خارجی زیادی قرار دارند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ، «علی حسن خلیل» معاون سیاسی «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان طی سخنانی اعلام کرد، اتفاقاتی که در نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور رخ داد و موضع نمایندگان مستقل، نشان می‌دهد که ما در معرض فشارهای زیادی قرار داریم و نوعی فشار داخلی و خارجی بر نمایندگان وجود دارد.

وی افزود، برخی با ادعای اینکه تقلبی در شمارش آرا اتفاق افتاده و «جهاد ازعور» نامزد مورد نظر جریان آزاد ملی و حزب نیروهای لبنانی بیش از 65 رای آورده بود و می‌توانست پیروز شود، می‌خواهند کشور را وارد مرحله‌ای ناشناخته کنند. برخی از مواضع حزب نیروهای لبنانی و حزب کتائب نشان می‌دهد که آنها بخشی از این نقشه خطرناک هستند. هر فرد عاقلی متوجه می‌شود که با اجرای این نقشه، لبنان وارد بحرانی بزرگ خواهد شد.

به حمایت از فرنجیه پایبندیم

این مقام پارلمانی لبنان در گفتگو با المیادین اظهار داشت، حزب سوسیالیست‌ترقی‌خواه رای به جهاد ازعور را اینگونه توجیه می‌کند که می‌داند ازعور پیروز نخواهد شد و تنها یک بادکنک آزمایشی است. اما ما قانع نمی‌شویم. ما همچنان به حمایت از «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده پایبندیم و راه گفتگو با جریان آزاد ملی باز است، اما ریاست این جریان پیش‌شرطی برای انجام این گفتگو تعیین کرده مبنی بر اینکه ما باید از حمایت فرنجیه دست بکشیم.

از سوی دیگر «الیاس بوصعب» معاون رئیس پارلمان لبنان نیز بعد از دیدار با نبیه بری، اوضاع سیاسی لبنان به ویژه مسئله انتخاب رئیس جمهور را مورد بررسی قرار داده و اعلام کرد، ما باید شروع به جستجوی راه حل‌ها کنیم و درسی که از دوازدهمین نشست پارلمان گرفتیم این بود که گفتگو بهترین راه است.

بوصعب افزود، اگر نتوانیم به توافق برسیم نمی‌دانم که سرنوشت کشور چه خواهد بود؟ آیا می‌توانیم بدون گفتگو رئیس جمهور انتخاب کنیم. از نظر من، ما همچنان در همین وضعیت باقی خواهیم ماند و صف‌بندی‌های زیادی وجود دارد. برخی از احزابی که از یک نامزد مشخص حمایت می‌کردند امروز می‌گویند که نظرشان تغییر کرده و قصد معرفی یک نامزد دیگر را دارند. همه این‌ها نشان می‌دهد که ما بیش از هر زمان دیگری به گفتگو نیاز داریم و اگر نتوانیم به توافق برسیم قادر به حل این معضل نخواهیم بود.

مقام حزب‌الله: تنها با گفتگو می‌توان به خلأ سیاسی بزرگ در لبنان پایان داد
نبیه بری: هیچ راهی جز گفت‌وگو برای انتخاب رئیس جمهور لبنان وجود ندارد
پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور جدید ناکام ماند

شاید به سمت انتخابات زودهنگام پارلمانی برویم

وی تاکید کرد، اگر پارلمان قادر به انتخاب رئیس جمهور نباشد و انتظار ملت را برآورده نکند و اگر احزاب نتوانند باهم گفتگو کنند، بهترین راه حل رفتن به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی است و همه باید مسئولیت خود را بپذیرند.

الیاس بوصعب تصریح کرد، آقای نبیه بری این نظر من را شنید و من ندیدم که اعتراض کند. باید ببینیم در هفته‌های آینده چه اتفاقی خواهد افتاد تا بر اساس آن تصمیم‌گیری کنیم.

نبیه بری نیز روز گذشته اعلام کرد که برای جلسه جدید منتظر خواهد ماند تا روند تحرکات منطقه‌ای و بین‌المللی جاری مشخص شود، به ویژه که لبنان در کانون این رایزنی‌ها قرار دارد.

وی افزود، آرای کسب شده از سوی فرنجیه به مثابه پیام روشنی بود. این آراء، مخالفان را شوکه کرد. خودشان هم از آرای جهاد ازعور شوکه شدند. لبنان از بحران بزرگی جان به در برد. کشور ممکن بود به سمت مرحله خطرناکی پیش برود اما از بحرانی بزرگ نجات یافتیم و همگان باید قانع شوند که جز گفتگو راه دیگری نیست.

به گزارش ، روز چهارشنبه هفته گذشته دوازدهمین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور برگزار شد اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد در سایه عدم اجماع و توافق میان احزاب سیاسی مربوطه این جلسه نیز بی‌حاصل بود. بر اساس شمارش آرا، جهاد أزعور 59 رای، سلیمان فرنجیه 51 رای و زیاد بارود 7 رای کسب کردند. بدین ترتیب هیچ یک از نامزدها نتوانستند حائز کسب 65 رای برای انتخاب رئیس جمهور شوند. «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده نامزد مورد حمایت حزب‌الله و جنبش امل و «جهاد ازعور» وزیر پیشین لبنانی نامزد مورد حمایت جریان آزاد ملی و حزب نیروهای لبنانی می‌باشد.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:27 خرداد 1402 - 11:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد