مقام حزب‌الله: تنها با گفتگو می‌توان به خلأ سیاسی بزرگ در لبنان پایان داد

معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله با تاکید بر اینکه تنها با گفتگو می‌توان به این خلأ سیاسی بزرگ در لبنان پایان داد گفت،هیچ‌ تیمی قادر به شکست دیگری نیست و نمی‌تواند رئیس جمهور مورد نظر خود را به دیگران تحمیل کند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ، شیخ «علی دعموش» معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله در خطبه نماز جمعه طی سخنانی اعلام کرد، ما امروز به شدت به ثبات اجتماعی، ثبات سیاسی و ثبات معیشتی، اقتصادی و مالی نیاز داریم، کشور در سایه تفرقه، کینه‌ها، جنگ‌ها و انزوا نمی‌تواند پایدار بماند.

وی افزود، هیچ‌کس در لبنان قادر به شکست دیگری نیست ونمی‌تواند طرف دیگر را حذف کند یا آن را نادیده بگیرد. بنابراین همه باید از اتفاقی که در دوازدهمین جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور رخ داد درس عبرت بگیرند و شعارهای غیرواقعی سر ندهند و آرزوهای خود را روی اوهام و خیالات بنا نکنند.

گفتگو تنها راه برای انتخاب رئیس جمهور است

شیخ دعموش تصریح کرد، تیم مقابل همه فشارها و تلاش‌ها را جهت کسب رای برای نامزد خود به کار برد اما شکست خورد و تلاش کرد با اظهار به یک پیروزی خیالی این شکست را بپوشاند. ما خطاب به آنها می‌گوییم که هیچ یک از شما پیروز نشدید و نمی‌توانید هیچ تیم دیگری را شکست دهید؛ بلکه این لبنان است که به خاطر کینه‌ها و لجاجت و امتناع شما از گفتگو آسیب می‌بیند.

این مقام حزب‌الله تاکید کرد، طرف مقابل بعد از همه تجربیات ناموفق خود باید بداند که گفتگوی بی‌قید و شرط و اجماع تنها راه برای انتخاب رئیس جمهور است. ما به گزینه خود پایبندیم و تیم سیاسی ما متنوع و منسجم و دارای چشم‌انداز است. ما همچنان دیگران را به گفتگوی بدون قید و شرط جهت توافق برای انتخاب رئیس جمهور دعوت می‌کنیم؛ زیرا هیچکس نمی‌تواند جدا از سایر مولفه‌ها و بدون توافق با آنها رئیس جمهور را انتخاب کند.

از طرف دیگر شیخ «محمد یزبک» رئیس هیئت شرعی حزب‌الله نیز در خطبه نماز جمعه روز گذشته اعلام کرد، وضعیت اجتماعی لبنان به سمت فروپاشی می‌رود و مردم برای تهیه یک لقمه نان نیز مشکل دارند، بیماران در بستر بیماری رنج می‌برند و منتظر راه نجاتی مانده‌اند، چه مستاجر و چه صاحبخانه‌ها در تنگنا هستند و کشاورزان و صنعتگران نیز ناتوان و ناامید شده‌اند. کارمندان فقط وعده‌ها را می‌شنوند و در عمل می‌بینند که حاکمان نیز در به وجود آمدن این وضعیت سهیمند و بانک‌ها و موسسات یکی پس از دیگری نابود می‌شوند.

نبیه بری: هیچ راهی جز گفت‌وگو برای انتخاب رئیس جمهور لبنان وجود ندارد
پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور جدید ناکام ماند

وی در ادامه به جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته در پارلمان لبنان اشاره و اعلام کرد، در این جلسه مشخص شد که هیچکس نمی‌تواند گزینه مورد نظر خود را به دیگران تحمیل کند و هیچ راهی جز گفتگو و دوری از امتیازخواهی و جاه‌طلبی وجود ندارد. بازنده این نبرد لبنان است و هیچ‌کس نباید تصور کند که می‌تواند تیم دیگری را شکست داده یا آن را حذف کند.

شیخ یزبک تصریح کرد، محاسبات و برنامه‌ها و سیاست‌های بازیگران خارجی هر چه که باشد، ما برمی‌گردیم و تأیید می‌کنیم که خود لبنانی‌ها باید با جدیت تمام برای خروج از این خلاء مرگبار تلاش کنند و این امر تنها از طریق گفت‌وگو انجام می‌شود و کشور جز با گفتگو ساخته نمی‌شود.

این مقام حزب‌الله تاکید کرد، همه باید با عبرت گرفتن از اتفاقی که در جلسه پارلمان رخ داد با رویکری صادقانه برای رسیدن به توافقی به دور از تعصب و اتهام و خیانت، به سمت گفتگو بروند. همه لبنانی‌ها سوار یک کشتی هستند و اگر این کشتی غرق شود همگی غرق خواهیم شد. بنابراین ما برای این کشتی کاپیتانی می‌خواهیم که بتواند آن را به ساحلی امن و باثبات برساند.

به گزارش ، رو چهارشنبه هفته گذشته دوازدهمین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور برگزار شد اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد در سایه عدم اجماع و توافق میان احزاب سیاسی مربوطه این جلسه نیز بی‌حاصل بود. بر اساس شمارش آرا، جهاد أزعور 59 رای، سلیمان فرنجیه 51 رای و زیاد بارود 7 رای کسب کردند. بدین ترتیب هیچ یک از نامزدها نتوانستند حائز کسب 65 رای برای انتخاب رئیس جمهور شوند.«سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده نامزد مورد حمایت حزب‌الله و جنبش امل و «جهاد ازعور» وزیر پیشین لبنانی نامزد مورد حمایت جریان آزاد ملی و حزب نیروهای لبنانی می‌باشد.

اسرائیل روزهای آخر خود را می‌شمارد

شیخ یزبک در ادامه به تحولات فلسطین اشاره کرد و گفت، ملت‌های عربی راهی جز مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی ندارند؛ زیرا تجربیات در طول زمان ثابت کرده که دشمن تنها زبان مقاومت و زور را می‌فهمد و تا زمانی که فلسطین تحت اشغال صهیونیست‌ها باشد هیچ امنیت و ثباتی وجود نخواهد داشت. قهرمانان فلسطین تاریخ این سرزمین را با خون خود و مبارزه با ظالمان و اشغالگران می‌نویسند و این خون باید بر شمشیر پیروز شود و تاریخ این را ثابت کرده است.

وی در پایان از همه فلسطینی‌ها خواست تا در مقابله با دشمن متحد شوند؛ زیرا اتحاد آنها قوی‌تر از هرچیزی است و اسرائیل روزهای آخر خود را می‌شمارد و این وعده‌ای راستین است.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:27 خرداد 1402 - 11:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد