رسانه صهیونیستی: توافق ایران و عربستان برنامه‌های اسرائیل را به هم ریخت

یک رسانه صهیونیستی در گزارشی با اشاره به شکاف داخلی در اسرائیل و کاهش نفوذ آمریکا در منطقه و تحولات سریع منطقه از جمله توافق ایران و عربستان اعلام کرد که تحولات منطقه برنامه‌های اسرائیل را به هم ریخت.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ، وب سایت صهیونیستی « والا» در گزارش مفصلی نوشت که عربستان سعودی در ماه آینده تولید نفت خود را یک میلیون بشکه دیگر در روز یعنی تا 8 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد. اگرچه ریاض در مورد کاهش تولید با اعضای او پک پلاس مشورت کرده است؛ اما این تصمیم  را به صورت یکجانبه و بدون درخواست از شرکت‌های دیگر انجام می‌دهد.

 بر اساس گزارش این وب سایت صهیونیستی، این اقدام  عربستان سعودی  باعث افزایش قیمت نفت شده است. ریاض برای دومین بار طی سال جاری  کاهش تولید نفت را اعلام کرد که این امر منجر به برانگیخته شدن خشم آمریکا شده است. آمریکا برای بازگرداندن  نفوذش در منطقه تلاش می‌کند؛ چرا که این کشور هزینه‌های هنگفتی در جنگ‌ها پرداخت کرده و تلفات زیادی در میان نظامیان ارتش این کشور  به وجود آمده است. آمریکا تلاش می‌کند از طریق تمهیدات سیاسی منطقه‌ای جدید، قدرت خود را در خاورمیانه و کشورهای منطقه احیا کند.

در ادامه این گزارش آمده است که اسرائیل  منتظر است تا « جوبایدن» رئیس جمهور آمریکا از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سفر به واشنگتن و بررسی روند عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی دعوت کند. اوضاع داخلی اسرائیل دچار بحران  شده  و تل‌آویو از روند تحولات سریع منطقه متعجب شده است.این تحولات با میانجی‌گری چین به صورت گسترده و بی صدا محقق شده به طوری که سفارت ایران در عربستان  سعودی بعد از 7 سال تعطیلی بازگشایی شد.

دیدگاه مقام ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی درباره سرنوشت عادی‌سازی روابط با عربستان
اقتصاددان سعودی: بریکس جهت قطب‌نما را از غرب به شرق می‌چرخاند
شکست اسرائیل در روند عادی‌سازی روابط با سعودی‌ها

وب سایت صهیونیستی والا در ادامه نوشت که  اسرائیل امید داشت تا بتواند با توافق ریاض ، جنگنده‌های اف 35خود را بر فراز عربستان سعودی بدون فعال سازی رادارهای این کشور، در مسیر به سمت بوشهر، نطنز و فوردو به پرواز درآورد. اما چین آمد و اوضاع را  به هم ریخت  و  روابط میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی  از سر گرفته شد.

بر اساس این گزارش، ریاض چند ماه  گذشته به آغوش ترکیه بازگشت و یک سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری در این کشور از طریق صندوق توسعه عربستان  انجام داد.

این رسانه صهیونیستی تصریح کرد: مشکل عربستان، تبدیل به  یک موضوع استراتژیک برای آمریکا و کشورهای غربی شده است. واشنگتن نگران است که  ریاض از کشورهای غربی روی برگرداند و به آغوش چین، روسیه و ایران برود.

بر اساس این گزارش،درخواست ریاض  برای عادی سازی روابط با اسرائیل ، دستیابی به تسلیحات پیشرفته آمریکایی و موافقت آمریکا با برنامه هسته‌ای غیر نظامی عربستان سعودی است. محمد بن سلمان سیگنال‌های فزاینده‌ای برای بایدن  ارسال می‌کند مبنی بر اینکه او توانایی  رسیدن به آنچه می‌خواهد  را دارد. اگر جو بایدن اشاره‌های بن سلمان و شروط عربستان را  درک نکند ، ریاض تولید نفت خود را 20 درصد کاهش می‌دهد که این مسأله منجر به افزایش قیمت بنزین در آمریکا و برانگیخته شدن خشم رأی دهندگان آمریکایی  می‌شود.

پیش از این نیز روزنامه رأی الیوم نوشـت که محمد بن سلمان از رئیس جمهورونزوئلا  استقبال می‌کند؛ زیرا آمریکا او را به عنوان یک رئیس جمهور قانونی نمی‌شناسد و تحریم‌هایی علیه وی به اتهامات واهی از جمله «فساد»، « قاچاق مواد مخدر» و «نقض حقوق بشر» اعمال کرده است. این درحالی است که سعودی‌ها همزمان با استقبال از رئیس جمهور ونزوئلا که مورد غضب آمریکا است، از بازگشایی سفارت ایران در عربستان خبر داده‌اند و همچنین از حضور « بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در نشست سران کشورهای عربی در جده استقبال کردند.

رأی الیوم نوشت که تمامی این اقدامات به معنای تقویت روابط عربستان با کشورهایی است که آمریکا و کشورهای غربی آن‌ها را تحریم کرده‌اند و آمریکا این کشورها را مخالفان خود می‌داند. این درحالی است که عربستان روابط خود را با روسیه و چین تقویت کرده و این امر نشان دهنده آگاهی ریاض از این مسئله است که جهان در حال تغییر است و مقامات سعودی نیز در راستای منافع خود گام بر می‌دارند.

عربستان سعودی، ایران و چین روز جمعه نوزدهم اسفند 1401 برابر با دهم مارس 2023 میلادی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام‌شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

به دنبال این توافق رسانه‌ها و محافل آمریکایی نگرانی خود را از روند تحولات منطقه غرب آسیا که برخلاف خواست آمریکا پیش می رود ابراز کرده اند.

بسیاری معتقدند که فاصله نسبی عربستان از آمریکا می‌تواند سعودی‌ها را از فشارهای ایالات متحده برای توافق با رژیم صهیونیستی رها کند. به ویژه اینکه چین در این زمینه هیچ فشاری به ریاض وارد نمی‌کند و برخلاف آمریکا عادی‌سازی با اسرائیل را شرط همکاری با عربستان نمی‌داند و اساسا علاقه‌ای به پرونده اسرائیل در منطقه ندارد.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:27 خرداد 1402 - 12:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد