7 دلیلی که مخالفان اردوغان برای شکست خود استخراج کرده‌اند

سخنان رهبر حزب جمهوری خلق در مورد اصلی ترین دلیل شکست در برابر اردوغان، برای معاونین او در حزب و همچنین برای میلیون‌ها هوادار آن، قابل قبول نبوده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ، این روزها در آنکارا و استانبول، چند هیات از محققین وابسته به احزاب مخالف اردوغان، در حال بررسی دلایل شکست در انتخابات هستند.

6 حزب مخالف اردوغان که در انتخابات ریاست جمهوری، ائتلاف ملت را تشکیل دادند و از کمال کلیچدار اوغلو در برابر رجب طیب اردوغان حمایت کردند، می خواهند بدانند چرا شکست خوردند و اصلی ترین خطای آنها کجا بود.

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق چند روز پیش در برابر روزنامه نگاران نشست و به سوالات آنها پاسخ داد.

سخنان رهبر حزب جمهوری خلق در مورد اصلی ترین دلیل شکست در برابر اردوغان، برای معاونین او در حزب جمهوری خلق و همچنین برای میلیون ها هوادار این حزب، قابل قبول نبوده است.

روزنامه نگاری از کلیچدار اوغلو پرسید: شما رای بالایی گرفتید. اما در هر حال پیروز نشدید و شکست خوردید. آیا توانسته اید اصلی ترین دلیل شکست خود را تحلیل کنید؟

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

پاسخ رهبر مخالفین اردوغان به این پرسش، چنین بود: بله. ما معتقدیم که در مناطق روستایی رای پایینی گرفتیم و همین موضوع پشت ما را شکست. همچنان که می دانید، بحران اقتصادی سراسر ترکیه را فرا گرفته و گرانی، شرایط سختی را برای مردم رقم زده است. اما در روستا چنین نیست. در روستا، هنوز هم برخی هزینه های زندگی، کمتر از هزینه های زندگی در شهر است. در نتیجه، هموطنان روستایی ما، عمق فاجعه را احساس نکردند و باز هم به نفع اردوغان رای دادند.

اسماعیل سایماز روزنامه نگار مشهور ترکیه در این مصاحبه تلویزیونی، عملاً با کلیچدار اوغلو کل کل و مجادله کرده و گفت: «ببخشید! ولی این حرف شما قابل قبول نیست. حزب شما، همواره نزد روستاییان پایگاه ضعیفی داشته و نتوانسته از آنان رای بگیرد. فکر می کنم باید به دنبال دلایل دیگر بگردید.»

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

قاتح آلتایلی از دیگر روزنامه نگاران مشهور ترکیه نیز اعلام کرد: همه می گویند کلیچدار اوغلو 48 درصد از آرای مردم را دریافت کرده و این رای بالایی است. ببخشید! این 48 درصد رای برای خود ایشان نیست. هر کس دیگری که علیه اردوغان به میدان برود، به همین اندازه رای می گیرد. این هنر شما نبوده است.

خلاصه این که مخالفین و منتقدین اردوغان خشمگین هستند. آنان بر اساس چندین نظرسنجی میدانی، به این نتیجه رسیده بودند که قطعاً می توانند قالی را از زیر پای اردوغان و باغچلی بیرون بکشند. اما حالا که شکست خورده اند، در اوج ناکامی و ناباوری، دلایل شکست را بررسی می کنند.

یک گزارش جدی بیاورید

اکرم امام اوغلو شهردار استانبول که قرار بود در صورت پیروزی کلیچدار اوغلو معاون رئیس جمهور شود، پس از پایان جلسه ارزیابی دلایل شکست، به مشاورین خود نهیب زده: «دلایلی که ذکر کردید، مبتنی بر کلی گویی است. لطفاً یک گزارش جامع و روشن بیاورید.»

تیم مشاورین امام اوغلو تنها 72 ساعت پس از دریافت دستور مزبور، گزارشی بر میز شهردار استانبول گذاشت که در راس دلایل شکست، نکات زیر قرار گرفته بود:

الف) اردوغان یک شعار حماسی و دهن پرکن مطرح کرد و از مردم پرسید: «وطن برایتان مهم است یا قیمت پیاز؟ به دنبال ثبات و امنیت کشور هستید یا منتظرید آشوب و هرج و مرج بشود؟» این شعار اردوغان، به طرز ملموسی، تهدید ضدامنیتی به قدرت رسیدن مخالفین را مطرح می کرد و مردم از محتوای آن به شدت ترسیدند. اما مخالفین چه کردند؟ آیا توانستند باطل السحر و شعار ضد این ادعا را به افکار عمومی ترکیه عرضه کنند؟ خیر. عملاً نتوانستند در برابر این ادعای ضدامنیتی چیزی بگویند و این سکوت، به نفع اردوغان تمام شد.

ب) اتاق فکر حزب عدالت و توسعه، با انتشار وسیع چندین فایل ویدیویی جعلی و مونتاژ شده، کلیچدار اوغلو و معاونین او را زیر سوال برد. اما مخالفین، در برابر این هوچی گری گسترده کار خاصی نکردند.

ج) اردوغان مدعی شد که انتشار کاست ویدیویی روابط غیراخلاقی محرم اینجه، زیر سر گولن و حزب جمهوری خلق بوده است. اما کلیچدار اوغلو، پاسخ محکمی به این ادعا نداد و برخی از مردم، صحت این ادعا را باور کرده و به خاطر مظلوم واقعه شدن محرم اینجه، از کلیچدار اوغلو نفرت پیدا کردند و حاضر نشدند به او رای دهند.

د) هر 6 حزب مخالف اردوغان، باید کاری می کردند که حال و هوای انتخابات، عملاً به حال و هوایی تبدیل شود که گویی یک رفراندوم برگزار می شود و هدف غایی آن، کوتاه کردن دست اردوغان از قدرت است. اما چنین هدفی عملی نشد و نتوانستند بیشترین قدرت و توان خود را روی ضربه زدن به اردوغان متمرکز کنند.

ه) لازم بود این پیام، با قدرت تمام و به شکلی گسترده به مردم القا شود:«مردم، تداوم قدرت اردوغان همان و تداوم فقر و گرانی همان!» ولی کسی به این شعار بها نداد و نتوانستند مردم را در این خصوص اقناع کنند.

و) کمپین انتخاباتی مخالفین، اعتماد به نفس لازم را نداشت و به جای آن که پیام دهد که برای تغییر فضای سیاسی کشور و حذف اردوغان آمده، نهایتاً تنها به بیان این موضوع اکتفا کرد که همه احزاب مخالف، پشت سر کلیچدار اوغلو هستند.

ز) کلیچدار اوغلو، در سطحی وسیع، سیاست «حلالیت طلبیدن» را به عنوان استراتژی اصلی خود مطرح کرد تا توجه محافظه کاران را جلب کند. اما همزمان با آن، کلیه پیمانکاران همکار اردوغان را بارها و بارها، راهزن و چته نامید و این تناقض، دل بسیاری از محافظه کاران را به درد آورد.

اینها مجموعه ای از دلایلی هستند که از سوی هیات تحقیق، به عنوان دلایل بیان شده از سوی آحاد مردم، بر روی میز امام اوغلو نهاده شده است. اما در کنار همه این دلایل، این سخن خانم مرال آکشنر رهبر حزب خوب نیز شنیدنی است.

او بارها در محافل خصوصی به معاونین خود گفته است: «ما نتوانستیم کمال بیگ را اقناع کنیم. اگر او رضایت می داد و اجازه می داد اکرم امام اوغلو را به صحنه بیاوریم، به راحتی اردوغان را شکست می دادیم»

آیا مخالفین پراکنده می شوند؟

همچنان که گفتیم، مخالفین اردوغان، هم در انتخابات پارلمان و هم در ریاست جمهوری، با به راه انداختن ائتلاف گسترده ای متشکل از 6 حزب، وارد رقابت شدند. اما در هر دو صحنه شکست خوردند و 325 کرسی از مجموع 600 کرسی پارلمان، به دست اردوغان و باغچلی افتاد.

حالا خبر رسیده که ائتلاف ملت، از این به بعد در پارلمان نیز به صورت یک ائتلاف منسجم و یکپارچه فعالیت نمی کند. 3 حزب از مجموع 6 حزب مزبور، تصمیم به جدایی گرفته اند. علی باباجان رهبر حزب جهش و دموکراسی، احمد داود اوغلو رهبر حزب آینده و تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب اسلامگرای سعادت، اعلام کرده اند که مذاکرات اولیه برای تشکیل یک پیمان سه گانه در پارلمان را به پایان رسانده اند.

در همین حال، خبر رسیده که مرال آکشنر رهبر حزب خوب، برای انتخابات شهرداری ها در سال 2024 میلادی، امتیازات بزرگی از کلیچدار  اوغلو خواسته است.

در پایان باید گفت، مخالفین اردوغان در انتخابات اخیر، شکست خوردند و قدرت در ریاست جمهوری و پارلمان، در اختیار حزب عدالت و توسعه و شرکای آن ماند. حال اگر مخالفین اردوغان در مدت زمانی کمتر از 11 ماه دیگر و در انتخابات شهرداری ها، به نتایج دلخواه نرسند، شاهد نوعی از رکود و انفعال در فضای سیاسی ترکیه و یکه تازی و تمامیت خواهی بی مانند اردوغان و حزب حاکم برای 5 سال آینده خواهیم بود.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:28 خرداد 1402 - 0:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد