باسیل: توافق 17 ساله با حزب‌الله از بین نمی‌رود/ به «سمیر جعجع» و حزب او اعتماد نداریم

رئیس جریان آزاد ملی لبنان با اشاره به اینکه مقاومت از کشور محافظت می‌کند و توافق 17 ساله با حزب‌الله نمی‌تواند از بین برود تاکید کرد، ما هنوز هم اعتمادی به حزب سمیرجعجع نداریم و تنها به دنبال ساز و کار داخلی برای انتخاب رئیس جمهور هستیم.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ، «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان طی سخنانی درباره بن‌بست سیاسی این کشور اعلام کرد، خلأ سیاسی در لبنان ناشی از ساختار و قانون اساسی آن است و در غیاب یک حامی خارجی ما نیاز به توافق داخلی داریم و از نظر ما راه حل این است که رئیس جمهور مستقیما توسط ملت انتخاب گردد. درواقع بحران لبنان فراتر از بحران ریاست‌جمهوری بوده و یک بحران موجودیتی و ملی و کشوری است.

فساد نامحدود لبنان را به فروپاشی رسانده است

باسیل طی گفتگویی تلویزیونی اظهار داشت، لبنان اکنون با بحران نظام و ساختاری مواجه است و راه حل آن، تجزیه و تقسیم کشور نیست. ما به طور کامل به کشور خودمان تعهد داریم. از آنجایی که فدرالیسم از نظر جغرافیایی ممکن نیست و از نظر ایدئولوژیک نیز مردود است، بنابراین آنچه باقی می‌ماند یا نظام فرقه‌ای است یا نظام مدنی. اما نظام فرقه‌ای دوامی نخواهد داشت و منجر به وقوع درگیری‌های پایان ناپذیر می‌شود. بر همین اساس تنها نظام مدنی قابل قبول است.

این سیاستمدار لبنانی تصریح کرد، علاوه بر بحران ساختاری، یک بحران دولتی نیز در لبنان وجود دارد که کشور را با فساد ویران کرده و این امر مستلزم خروج از اصل مصونیت مقامات از مجازات است. آنچه که امروز لبنان را در همه سطوح به فروپاشی کشانده، فسادی نامحدود است که توسط نظام فرقه‌ای حمایت می‌شود. اما برای محافظت از وحدت لبنان گزینه‌ای جز بحث درباره چگونگی مدیریت اختلافات از خلال توافق وجود ندارد.

روی تدبیر حزب‌الله حساب می‌کنیم

رئیس جریان آزاد ملی لبنان تاکید کرد، هیچ یک از 3 تیمی که در عرصه انتخاب رئیس جمهور حضور دارند به تنهایی قادر به روی کار آوردن رئیس جمهور نیستند و استراتژی ما اجماع و توافق است. آخرین جلسه پارلمان ثابت کرد هرکس که می‌گوید نامزد مورد نظر او 65 رای کسب می‌کند، درست نگفته است. اما آیا اگر نامزد ما نیز 65 رای کسب می‌کرد می‌توانستیم او را به عنوان رئیس جمهور معرفی کنیم؟ مطمئنا نه؛ چرا که بسیاری از احزاب این جلسه را جلسه نهایی نمی‌دانستند و بنابراین تنها راه این است که به توافق متوسل شویم.

وی ادامه داد، باید اذعان داشت که هیچ‌کس نمی‌تواند نامزد خود را به دیگران تحمیل کند و یا رئیس جمهور مورد نظرش را روی کار بیاورد؛ مگر با توافق. امروز در سایه تفاهم‌هایی که در منطقه حاصل شده، اولویت لبنان باید ساختن کشور و تحکیم اقتصاد باشد. واقعیت آن است که مقاومت از لبنان حمایت کرد و شاهد ثبات واقعی در جنوب کشور هستیم و من امروز روی تدبیر و عقلانیت حزب‌الله حساب می‌کنم تا منافع کشور را بالاتر از هرچیزی قرار دهد.

بشار اسد بزرگترین هم‌پیمان ماست

جبران باسیل در ادامه به روابط با سوریه اشاره کرده و گفت، مناسبات بین لبنان و سوریه نباید صرفا منحصر به بازگشت آوارگان سوری باشد. «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه بزرگترین هم‌پیمان ماست و او درباره پرونده ریاست جمهوری لبنان به آقای میشل عون (رئیس جمهور سابق لبنان) گفت که در این پرونده مداخله نمی‌کند.

اعتمادی به سمیر جعجع و حزب او نداریم

این سیاستمدار لبنانی درباره روابط احزاب مسیحی در لبنان اظهار داشت که اجماع فعلی مسیحیان یک آغاز است و من می‌خواستم تا روی برنامه انتخاب رئیس جمهور به توافق برسیم که البته نشد و باید این را درک کنیم که ما همواره در یک بحران ساختاری قرار داریم که ما را ملزم به توافق بر سر استراتژی‌های بزرگ می‌کند. اما بحران اعتماد بین ما و «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی یک بحران 60 ساله است و نه 6 ساله و در طول تاریخ چیزی وجود نداشت که باعث شود ما در این بحران شک کنیم. (این بحران اعتماد ادامه دارد).

باسیل: به مقاومت و راهبرد دفاعی لبنان پایبندیم/ وارد صف‌بندی علیه حزب‌الله نمی‌شویم
باسیل: اگر فرنجیه رئیس جمهور شود ما اولین طرفی هستیم که به او تبریک می‌گوییم
جبران باسیل: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب یک پیروزی برای دمشق است

باسیل افزود، امروز نیز ما اعتمادی به حزب نیروهای لبنانی نداریم اما مسئولیت ملی ایجاب می‌کند که تفاهم را در کشور در اولویت قرار دهیم و یک ساز و کار داخلی برای انتخاب رئیس جمهور در نظر گرفته و در را به روی مداخلات خارجی ببندیم. مسئله این است که همه ما می‌دانیم اصرار بر حمایت از یک نامزد نتیجه نمی‌دهد و باید راه دیگری را برویم. من هیچ مسئولیتی را در پرونده ریاست‌جمهوری قبول نمی‌کنم و تضمین نمی‌دهم که هیچکس بدون اجماع و توافق به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

توافق 17 ساله با حزب‌الله یک ماهه از بین نمی‌رود

وی تصریح کرد، ما به اندازه کافی تلاش کرده‌ایم و تماس‌هایی با همه احزاب و تیم‌ها برقرار است و این روابط باید تقویت شود و ما با «ولید جنبلاط» (رئیس مستعفی حزب سوسیالیست‌ترقی‌خواه) باید با یکدیگر متحد شویم نه اینکه رقابت کنیم. اما درباره پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی که توسط «الیاس بوصعب» معاون رئیس پارلمان مطرح شد باید بگوییم که این پیشنهاد رد می‌شود و نمایندگان ما با رای‌هایی که کسب کردند وارد پارلمان شدند.

جبران باسیل در ادامه تاکید کرد، اگر یک توافق بین‌المللی بر سر «ژوزف عون» فرمانده ارتش وجود داشته باشد من هرگز اجازه نمی‌دهم که جریان آزاد ملی در پرونده ریاست‌جمهوری شکست بخورد. ما هرگز اجازه نمی‌دهیم که گزینه‌های ویران‌کننده برای مسیحیان تکرار شود و همچنین من باور نمی‌کنم آنچه که 17 سال است با حزب‌الله ساخته‌ایم در عرض یک ماه از بین برود.(اشاره به توافق مارمیخائیل که در 6 فوریه 2006 بین سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان و میشل عون رئیس وقت جریان آزاد ملی و رئیس جمهور سابق لبنان به امضا رسید که این تفاهم تاثیر‌ زیادی در تحقق امنیت و صلح داخلی و ثبات سیاسی در لبنان داشت و در حل بسیاری از مسائل داخلی ایفای نقش کرد).

به گزارش ، رو چهارشنبه هفته گذشته دوازدهمین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور برگزار شد اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد در سایه عدم اجماع و توافق میان احزاب سیاسی مربوطه این جلسه نیز بی‌حاصل بود. بر اساس شمارش آرا، جهاد أزعور 59 رای، سلیمان فرنجیه 51 رای و زیاد بارود 7 رای کسب کردند. بدین ترتیب هیچ یک از نامزدها نتوانستند حائز کسب 65 رای برای انتخاب رئیس جمهور شوند.«سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده نامزد مورد حمایت حزب‌الله و جنبش امل و «جهاد ازعور» وزیر پیشین لبنانی نامزد مورد حمایت جریان آزاد ملی و حزب نیروهای لبنانی می‌باشد.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:30 خرداد 1402 - 8:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد