سالروز آغاز امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

(بسم الله الرحمن الرحیم)
دوازدهمين جانشين رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ ، حضرت بقية الله الاعظم ـ عجل الله تعالي فرجه ـ مي باشد که فرزند امام حسن عسکري ـ عليه السلام ـ است و داراي دو غيبت است: غيبت کوتاه «صغري» که از زمان ولادتش شروع شد و در سال 329 هجري قمري به پايان رسيد و دومي غيبت طولاني «کبري» که از سال 329 هجري قمري شروع شده و روزي که خداوند متعال زمينه را فراهم بداند، به آن حضرت اجازه ظهور خواهد داد و آن حضرت حکومتي جهاني بر پايه معارف قرآن کريم و عدالت ايجاد خواهد کرد و با ظلم و ستم ها به مبارزه بر خواهد خاست.

رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ دراین باره مي فرمايند: به طور مسلم روزها و شب ها نگذرد تا اين که خداوند مردي از خاندان مرا بر انگيزد که هم نام من است و زمين را پر از عدل و داد مي کند چنانچه پر از ظلم شده باشد.[1]
برای پاسخ به این پرسش باید ابتدا به تولد حضرت و شهادت پدر بزرگوارشان اشاره ای کوتاه کرد تا تاریخ امامت حضرت که پس از شهادت حضرت بوده مشخص شود.

ولادت امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه ـ
محمد بن علي بن حمزه از امام حسن عسکري ـ عليه السلام ـ ولادت حضرت ولي عصر ـ عجل الله تعالي فرجه ـ را چنين نقل مي کند که حضرت فرمود: همانا حجت خدا بر بندگانش و ولي الهي، در شب نيمه شعبان سال 255 هجری قمری نزديک طلوع فجر به دنيا آمد و اوّلين کسي که او را شستشو داد فرشته رضوان خازن بهشت بود که با عده اي از ملائکه آب کوثر و سلسبيل آورده بودند پس از شستشوي ملائکه، حکيمه خاتون نيز او را شستشو داد.[2]
در کتاب هاي ديگري نيز به ولادت آن حضرت در نيمه شعبان سال 255 هجری قمری اشاره شده است.

شهادت امام حسن عسکري ـ عليه السلام ـ پدر امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه ـ
حضرت امام حسن عسکري ـ عليه السلام ـ در ماه ربيع الاول سال 260 هجری قمری و در  سن  بیست و هشت سالگي به شهادت رسيدند و در همان خانه اي که امام هادي ـ عليه السلام ـ دفن شده، آن  حضرت را به خاک سپردند.[3]
با توجه به تاريخ ولادت حضرت بقية الله الاعظم- ارواحنا فداه- که در سال  255 هجری قمری بوده و سال شهادت امام حسن عسکري ـ عليه السلام ـ که سال 260 هجری قمری مي باشد مي توان نتيجه گرفت که امام زمان ـ عليه السلام ـ در سن  پنج سالگي به امامت رسيد؛ چنان چه شيخ مفيد مي نويسند: روزي که پدر بزرگوارش از دنيا رفت. پنج سال از عمر شريفش گذشته بود و در همان چند سال اندک خداوند حکمت و قضاوت را به او عنايت  کرد و او را نشانه و حجت بر دو عالم قرار داد و چنانچه به حضرت يحيي ـ عليه السلام ـ در سن کودکي حکمت داد، امام عصر- ارواحنا له  الفدا- نيز در سن کودکي به مقام امامت رسيد و چنان که خداوند حضرت عيسي بن مريم – علیهما السلام - را در گهواره منصب نبوت داد، امام زمان ـ عليه السلام ـ را نيز در خردسالي مقام امامت داد.[4]
قندوزي از علماي اهل سنت درباره امام عصر ـ عجل الله تعالي فرجه ـ مي نويسند: يازدهمين امام شيعيان، امام حسن عسکري فقط يک پسر از خود به جاي گذاشت که به حجت، قائم، مهدي و صاحب الزمان معروف است. وي در نيمه شعبان سال 255 هجری قمری به دنيا آمد و وقتي پدرش از دنيا رفت وي پنج سال  داشت و اصحاب خاص و ثقات از به دنيا آمدن وي با خبر بودند.[5]

نماز بر امام حسن عسکري ـ عليه السلام ـ
اما درباره اين که چه کسي بر جنازه شريف امام حسن عسکري- علیه السلام- نماز خوانده دو ديدگاه وجود دارد:

ديدگاه اوّل: ابو عيسي فرزند متوکل عباسي
شيخ صدوق در کمال الدين مي نويسد که چون غسل و کفن امام حسن عسکري- علیه السلام - تمام شد، خليفه به ابو عيسي دستور داد که بر آن جناب نماز بخواند و ابو عيسي به نزديک جنازه آمد و پارچه را کنار زد و عده اي را شاهد گرفت که بنويسيد امام حسن عسکري ـ عليه السلام ـ با مرگ طبيعي از دنيا رفته است و عده اي از حکومت مداران چنين شهادت دادند و ابو عيسي نماز آن حضرت را خواند و آن حضرت را بردند در کنار پدرش امام هادي ـ عليه السلام ـ دفن کردند.[6]

ديدگاه دوّم: توسط بقية الله الاعظم -ارواحنا فداه-
هر چند شيخ صدوق در جريان شهادت امام حسن عسکري ـ عليه السلام ـ مي گويد که نماز آن حضرت را ابو عيسي به دستور خليفه عباسي خواند ولي در  جایی دیگر از کمال الدین در شمار افرادي که امام عصر- ارواحنا له  الفدا- را ديده اند آورده است که ابو الاديان مي گويد: وقتي حضرت امام حسن عسکري ـ عليه السلام ـ را کفن کردند خادم حضرت بيرون آمد و به جعفر (کذاب) گفت جنازه برادرت آماده است و بيا نمازش را بخوان و جعفر رفت کنار جنازه برادرش و شيعيان هم بودند که در آن لحظه پسري گندم گون رداي جعفر را کشيد و فرمود: اي عمو کنار رو که من به نماز خواندن بر پدرم از تو سزاوارترم و جعفر عقب ايستاد و آن پسر بر امام نماز خواندند و  درکنار امام هادي ـ عليه السلام ـ دفن نمود و سپس از من نامه هايي را که در دستم بود خواست و جواب شان را داد و...[7]
جمع بين اين دو ديدگاه اين است که با توجه به اين که بر امام معصوم، امام معصوم نماز مي خواند، نماز امام حسن عسکري ـ عليه السلام ـ را امام عصر- ارواحنا له  الفدا- خواندند ولي از آنجا که مردم مي دانستند حکومت، اين امام را به شهادت رسانده لذا براي سرپوشي ابو عيسي را فرستادند تا هم بر آن حضرت نماز خوانده و هم عده اي را به شهادت دادن وادار کند و به پندار خويش اتهام قتل امام را از حکومت دور کند و در نتيجه مي توان گفت که بر امام عسکري ـ عليه السلام ـ دو نماز خوانده شده يکي توسط امام عصر ـ عجل الله تعالي فرجه ـ و ديگر توسط حکومت غاصب و براي فريب افکار عمومي جامعه.
 
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1ـ العبقري الحسان في احوال مولانا صاحب الزمان؛ علي اکبر نهاوندي،  جلد 1، جزء 3.
2ـ نگاهي به تولد و زندگي امام زمان – علیه السلام -، ابو القاسم يعقوبي.
3ـ امام مهدي- علیه السلام - از ولادت تا ظهور، محمد کاظم قزويني.
4ـ آشنايي با امام زمان- علیه السلام-، محسن امين.


پی نوشت ها:
[1]. مفيد، محمد بن محمد، الارشاد في معرفة حجج الله علي العباد، ترجمه سيد هاشم رسولي محلاتي، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، ششم، 1383ش، ج2، ص471.
[2]. ر.ک: همان، ص474؛ کوراني، علي معجم احاديث الامام المهدي – علیه السلام -، قم، موسسه المعارف الاسلاميه، چاپ اول، 141ق، ج4، ص240.
[3].  مفید، پیشین، ج2، ص471؛ر.ک: حاجياني دشتي، عباس، زندگاني  عسکریین( امام علي النقي و امام حسن عسکري- علیهما السلام-)، قم، انتشارات موعود اسلام، چاپ اول، 1386ش، ص319.
[4].  مفید، پیشین، ج2، ص474.
[5]. قندوزي ، سليمان بن ابراهیم، ينابيع الموده لذوي القربي،  تهران، دارالاسوه، چاپ اول، 1416ق، ج3، ص171.
[6]. ر.ک:  مفید، پیشین، ج2، ص457؛ ر.ک: صدوق، محمد بن محمد، کمال الدين و تمام النعمه، قم، دارالکتب الاسلاميه، چاپ دوم، 1395ق، ج1، ص43؛ قمي، عباس، منتهي الآمال، تهران،  انتشارات نخل دانش، چاپ اول، 1378ش، ج2، ص545.
[7]. ر.ک:  صدوق، پیشین، ج2، ص475، باب 43، ح25؛ ر.ک: قمی، پیشین، ج2، ص546.

- لینک کوتاه این مطلب

» اندیشه قم
تاریخ انتشار:19 آذر 1395 - 0:01

نظر شما...
    • انصاری

      و این داستان را مسیحیان دارند
      زرتشتیان دارند
      سنیان دارند
      بوداییان دارند و...
      همه هم ادعا میکنند که داستان آنها صحیح است
      کدامیک صحیح است
      بزودی خواهیم فهمید
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد