نقش امام حسن عسکری (ع) برای آماده سازی جامعه برای غیبت امام دوازدهم

(بسم الله الرحمن الرحیم)

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: پیشوای یازدهم شیعیان با تربیت یاران، وفاداران و ناقلان حدیث دعوت به حق، اهل بیت(ع) و دفاع از حقانیت شریعت اسلام را سرلوحه فعالیت‌های فرهنگی، ‌تبلیغی و سیاسی خودش قرار داد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) پس از پیامبر اسلام(ص) وظیفه هدایت و ارشاد همه جانبه امت را به عهده داشتند.

وی خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری(ع) در زمینه دانش، زهد، پرهیزگاری و تدبیر سرآمد مردم روزگار خودش بود و حدود 22 سال از عمر خود را در کنار پدرش گذراند و در این مدت میراث امامت و نبوت را از پدرشان امام علی النقی(ع) دریافت کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد:‌ شایستگی امام حسن عسکری(ع) برای عهده‌داری امامت و پیشوایی مسلمین در زمان حیات پدرش به ظهور و بروز رسیده بود و این مطلب به اثبات رسیده بود که آن حضرت در نزد پدرش واجب الاطاعه هستند.

وی عنوان داشت: امام حسن عسکری(ع) پس از شهادت پدر بزرگوارش مسئولیت ارشاد و پیشوایی مسلمانان را به عهده گرفت و به بهترین نحو ممکن و با در نظر گرفتن شرایط حساس و منحصر به فرد زمان خودش این مسئولیت را انجام داد.

واعظ موسوی یادآور شد: امام حسن عسکری(ع) سخت‌ترین شرایط و ناگوارترین روزها را پشت سر گذاشت در حالی که تحمل چنین مسئولیت سنگینی در زمان حکومت حاکمان جور که حریص‌‌ترین مردم برای حفظ و نگهداری حکومت و تسلط قدرت خود بودند کار آسانی نبود.

وی عنوان داشت:‌ حاکمان وقت می‌دانستند حضرت مهدی موعود(عج) از فرزندان امام حسن عسکری(ع) است و به طور دائم به دنبال دستگیری ایشان بودند تا آخرین امید مستضعفان را نابود کنند و به آرزوی خودشان که استمرار حکومت جابرانه بود، برسند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: پیشوای یازدهم شیعیان در چنین شرایطی با استفاده از تربیت شاگردان الگوی مناسبی برای عابدان و مبارزان سیاسی و عقیدتی دوران خودش بود.

وی ادامه داد:‌ امام حسن عسکری(ع) به دلیل دشمنی دستگاه حاکم با اهل بیت پیامبر اکرم(ص)، همواره تحت تعقیب حکومت قرار داشت و کمترین ارتباط را با پیروان خود برقرار می‌کرد.

واعظ موسوی با اشاره به روش امام حسن عسکری(ع) در جذب افراد گفت: پیشوای یازدهم شیعیان با اتخاذ روش پسندیده‌‌ای به خوبی توانست بر قلب‌ها نفوذ پیدا کرده و محبت روز افزون آحاد جامعه را متوجه خودش کند.

وی خاطرنشان کرد: محدودیت‌های پیشوای یازدهم شیعیان سبب نشد که امام از عهده مسئولیت بزرگی که در ارشاد و رهبری امت داشت بر نیاید.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان داشت: این امام بزرگوار با انجام کارهای مخفیانه و آماده‌سازی جامعه برای زمان غیبت امام داوزدهم توانست گام بزرگی در زمینه هدایت معنوی جامعه بردارد.

وی تصریح کرد: امام حسن عسکری(ع) همه تلاش‌های دشمن را در راه نابودی نام اهل بیت(ع) به شکست و ناکامی کشاند.

واعظ موسوی یادآور شد: پیشوای یازدهم شیعیان به عنوان شخصیتی ممتاز وارد مبارزه جدی با حاکمان زمان خودش شد و به خوبی توانست از اصول شریعت و ارزش‌های اسلامی محافظت کند.

وی ادامه داد:‌ این امام بزرگوار با تربیت یاران، وفاداران و ناقلان حدیث دعوت به حق، اهل بیت(ع) و دفاع از حقانیت شریعت اسلام را سرلوحه فعالیت‌های فرهنگی، ‌تبلیغی و سیاسی خودش قرار داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان داشت: امام حسن عسکری(ع) با وجود سختی شرایط سیاسی زمان خود در فرآیند دفاع از حقانیت دین اسلام، مبارزه با بدعت‌ها و هدایت‌گری نسبت به گمراهان با جدیت تمام به فعالیت‌های روشنگرانه و مسئولانه خود پرداخت.

وی یادآور شد: این امام بزرگوار توانست در یکی از شدیدترین و پرفشارترین روزگاران بار سنگین مسئولیت هدایت معنوی جامعه را به سرمنزل مقصود برساند.

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:20 دی 1392 - 18:19

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد