دختر پادشاه ایران همسری امام حسین(ع) را در خواب می‌بیند

(بسم الله الرحمن الرحیم)

حجت‌الاسلام طباطبایی از اساتید اخلاق با اشاره به اقدامات دختران پادشاه ایران در عربستان گفت: جهانشاه خواهر شهربانو که خاله امام سجاد(ع) محسوب می‌شد، هنر فرش‌بافی را که نزد ایرانی‌ها بود، به مدینه برد.

 

حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی استاد اخلاق در ویژه برنامه ولادت امام سجاد شبکه قرآن و معارف سیما بیان داشت: امام سجاد(ع) فرزند شهربانو هستند، شهربانو و جهانشاه دو دختر پادشاه ایران بودند که در خراسان دستگیر شدند و به مدینه آورده شدند در آن زمان قاعده بر این بود که کنیز می‌فروختند، امیرالمؤمنین(ع) با این مسئله مخالفت کردند و به این دو دختر اجازه انتخاب همسر داد که شهربانو امام حسین(ع) را انتخاب کرد.

وی در ادامه افزود: وقتی از شهربانو پرسیدند که چرا حسین(ع) را به عنوان همسر انتخاب کرده‌ای، گفت من در خواب دیدم که همسر ایشان هستم، جهانشاه نیز همسر محمد بن ابی‌بکر شد، در حقیقت زنان ایرانی باید برای این موضوع به خود افتخار کنند زیرا امام سجاد(ع) از زنی ایرانی متولد شده است.

حجت‌الاسلام طباطبایی بیان داشت: ورود این دو زن در مدینه باب کارهای بسیار خوبی شد به‌طوری که می‌توان گفت که جهانشاه خاله امام سجاد(ع) بافتن فرش را مدینه برد یکی از کارهای مهمی هم که امام زین‌العابدین انجام می‌دادند همین بافتن زیلو و پارچه بود، در حقیقت با مدیریت امام زین‌العابدین(ع) این کارها بسیار زیبا پیش می‌رفت.

وی در رابطه با شخصیت امام سجاد(ع) بیان داشت: یکی از مهم‌ترین وجوه شخصیتی امام سجاد(ع) نیز همین بحث کارآفرینی حضرت بود ایشان به شدت اصرار داشتند که نباید جوانان بیکار باشند بلکه باید تا می‌تواند از اتلاف وقت جلوگیری کنند.

این پژوهشگر مسائل دینی تأکید کرد: درست است که دوره ما دوره تکنولوژی است اما اگر همین صنعت درست استفاده نشود زندگی‌ها را دچار افسردگی ‌می‌کند در حالی که از نظر امام سجاد(ع) پناه بردن به خداوند در هر صبح باعث آرامش روحی خواهد شد.

وی اضافه کرد: امام سجاد(ع) یکی از کارهای مهمشان این بود که ارتباط مردم با خدا را قوی کرده به‌طوری که مردم در زمان ایشان برای هر اتفاقی به مسجدالنبی(ص) می‌رفتند و از خدا کمک می‌خواستند دعای ابوحمزه ثمالی که از صحابه امام سجاد(ع) بود در مسجد کوفه غوغایی به‌پا می‌کرد.

این استاد اخلاق اظهار داشت: خوب است که برای پذیرش رحمت الهی و همچنین برای آماده شدن برای ماه مبارک رمضان دعای مکارم‌ الاخلاق امام سجاد(ع) را بیشتر مطالعه کنیم به‌طوری که حداقل هفته‌ای یک بار باید این دعای پر از مفاهیم بلند را بخوانیم.

وی در پایان با اشاره به حدیثی از امام چهارم(ع) خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) می‌فرمایند استَعینوا عَلى قَضاءِ حَوائِجِکُم بِالکِتمانِ، فَإِنَّ کُلَّ ذى نِعمَةٍ مَحسودٌ : اگر میخواهید کارتان پیش برود به کسی نگویید زیرا حسود زیاد است در حقیقت می‌توان گفت که حسود مانع از آن کار خواهد شد و بهتر است تا وقتی آن کار تمام نشده فرد آن را آشکار نکند.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:13 خرداد 1393 - 13:22

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد