شرایط فاجعه بار پناهجویان در بلژیک و هلند

یک رسانه آلمانی در مطلبی به شرایط فاجعه بار بسیاری از پناهجویان در کشورهای بلژِیک و هلند پرداخت.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ، روزنامه "هامبورگر ابند بلات آلمان" در مطلبی نوشت: بسیاری از پناهندگان در بلژیک و هلند ماه‌هاست که تحت شرایط فاجعه باری زندگی می کنند.

هزاران پناهجو در بلژیک بین دیوارهای نازک چادر، احاطه شده با خاک، ماه‌هاست که در خیابان‌ها زندگی می‌کنند. در هلند نیز، بسیاری از افرادی که به دنبال محافظت هستند، مشتاقانه در انتظار اسکان هستند.

در ادامه این گزارش آمده است: فریدون نام یک پناهجوی افغان است که تقریباً سه ماه است که در یک چادر آبی کوچک در کنار خیابانی شلوغ در مرکز شهر بروکسل می خوابد. 20چادر دیگر کنار هم روی پالت‌های چوبی خیس شده در باران در این منطقه برپا شده اند. دو مرد اغلب در یک خانه و فضای ناچیز مشترک هستند. بیشتر آنها مانند فریدون 27 ساله پاهندگانی از افغانستان هستند. آنها پس از ورود به بلژیک درخواست حمایت بین المللی کردند. با این حال، تاکنون جایی در یک مرکز پناهندگی که قانوناً حق داشتن آن را دارند، دریافت نکرده‌اند.

ماه هاست که مراکز اقامت پناهندگی در بلژیک و هلند به طور ناامیدکننده‌ای تحت فشار بوده اند. بر اساس برآوردهای نهاد مسئول بلژیک، (فداسیل) در ابتدای سال حدود 3000 نفر که در بلژیک به دنبال حمایت بودند، بی‌خانمان بودند. آنها در چادرهایی مانند فریدون یا در یک ساختمان متروکه در مرکز شهر بروکسل زندگی می‌کنند. بنوا مانسی، سخنگوی فداسیل در گفتگو با خبرگزاری آلمان می‌گوید: این شرایطی غیرقابل قبول است. اما ظرفیت‌ها کافی نیستند.

در هلند نیز بسیاری از پناهجویان مجبورند در شرایط بدی زندگی کنند. حدود 22000 نفر بیش از یک سال است که در پناهگاه‌های اضطراری زندگی می‌کنند، بسیاری از آنها بیش از یک سال است که روی تخت‌های کمپ در سالن‌های ورزشی یا چادرهای بزرگ زندگی می‌کنند، دیوارهای جداکننده نازک به سختی حریم خصوصی را برای آن ها فراهم می‌کنند. آژانس پناهندگان این کشور گفت: وضعیت به زیر حد پایین‌تر کمک‌های بشردوستانه رسیده است و تابستان گذشته شکایت‌ها در این باره به دادگاه کشیده شد.. قضات حکم دادند که شرایط با هنجارهای بین المللی مطابقت ندارد.

بحران پناهندگی هلند عمدتاً خانگی است، طبق گزارش اداره مرکزی پذیرش پناهجویان COA ، حدود 47000 نفر در سال گذشته در اینجا درخواست پناهندگی کردند که تعداد استثنایی بالایی نیست. در سال 2015 حدود 60000 نفر ثبت نام کردند. اما برای صرفه جویی در هزینه‌ها، دولت کارمندان و مکان های پذیرش پناهجویان را کاهش داد به این ترتیب زمان انتظار برای رسیدگی به درخواست های پناهندگی طولانی تر و طولانی تر شد. علاوه بر این، فلاکت عمومی در بازار مسکن به این معنی است که به سختی مکان رایگان در تالارهای اقامتی وجود دارد. بنابراین، بسیاری از تازه واردان در پناهگاه‌های موقت، در سالن‌های ورزشی یا در کشتی‌های مسافربری اسکان داده می شوند.

طبق یافته‌های انجمن شهرها و شهرداری‌های آلمان پناهجویان نباید شب را در خیابان بگذرانند. حتی اگر تعداد افرادی که در سال 2022 به دنبال حمایت هستند به طور قابل توجهی نسبت به سال قبل (تقریباً 47 درصد) افزایش یافته باشد. در سال گذشته حدود 218000 نفر در آلمان درخواست اولیه پناهندگی داده‌اند.

حالا این پرسش مطرح است که چرا بلژیک نمی‌تواند مراقبت های بهتری برای پناهجویان فراهم کند؟ فریدون شکایت می‌کند که فداسیل هفته به هفته به او می‌گوید که باید منتظر جایی بماند. ماگالی پرات از سازمان بی خانمان‌ها در بروکسل( ساموسوسیال) سیاستمداران را به فقدان اراده در این راستا متهم می‌کند. به گفته وی برای محافظت از مردم در برابر بی خانمانی، ساختمان‌های خالی نیز در این پادشاهی کوچک وجود دارد که کسانی که به دنبال حفاظت هستند، حداقل می‌توانند به طور موقت در آن مسکن پیدا کنند. با این حال، پرات انتقاد می کند که راه حل‌های سریع و عملی یکی از نقاط قوت نهادهای دولتی نیست.

طبق گزارش اداره پناهندگان و افراد بدون تابعیت بلژیک، تقریباً 37000 نفر در سال 2022 در بلژیک درخواست پناهندگی داده‌اند. این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 42 درصد افزایش داشته است. بیشتر پناهندگان از افغانستان، سوریه، بروندی و فلسطین آمده‌اند. بر اساس گزارش اداره آمار اروپا یورواستات، حدود 57000 اوکراینی در فاصله مارس تا نوامبر به دنبال حمایت در این کشور بودند. با این حال، آنها مجبور به درخواست پناهندگی در اتحادیه اروپا نیستند و دسترسی آزاد به بازار مسکن دارند.

بر اساس اطلاعات فداسیل، در مجموع 33500 مکان در اسکان پناهجویان در این کشور با 11.6 میلیون ساکن وجود دارد که 5 هزار مورد از آنها در سال گذشته به تازگی ایجاد شده است. سخنگوی این نهاد می‌گوید، با این حال، برخی از مکان‌ها برای مدت طولانی اشغال می‌شوند، زیرا پناهجویان باید ماه‌ها منتظر درخواست پناهندگی خود باشند . دولت بلژیک خواستار این است که پناهجویان باید به طور مساوی در تمام کشورهای اتحادیه اروپا توزیع شوند. اما کشورهای اتحادیه اروپا سالهاست که به شدت در مورد چنین توزیعی بحث می‌کنند.

اخیراً حتی دادگاه حقوق بشر اروپا نیز به مشکلات بسیاری از پناهجویان در بلژیک رسیدگی کرده است. تقریباً 150 نفر که به دنبال حمایت بودند، از دولت بلژیک شکایت کرده بودند، زیرا آنها نیز مانند فریدون مجبور بودند در خیابان بخوابند و توالت و دوش تمیزی در دسترس نداشتند. این دادگاه به این شکایت‌ها رسیدگی کرد و به بلژیک دستور داد تا برای شاکیان مسکن فراهم کند. بیش از دو ماه از صدور حکم می گذرد اما همچنان بسیاری پناهندگان از شرایط بد رنج می برند.

به گفته پرات، مواردی از گال، دیفتری و سل در بین بی خانمان‌ها دیده شده است. بسیاری از آنها زندگی سختی را پشت سر گذاشته‌اند و آسیب دیده‌اند. زندگی در خیابان مشکلات را تشدید می‌کند.

مانع تراشی‌های ایتالیا برای سازمان‌های نجات دریایی پناهندگان در دریای مدیترانه

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:30 دی 1401 - 15:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد