تاکید ایتالیا بر نقش بازیگران خارجی در تداوم بحران در لیبی

معاون نخست وزیر و وزیرخارجه ایتالیا حل و فصل بحران لیبی را در گروی نشستن مصر و ترکیه بر سریک میز دانست.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل ، بازیگران خارجی نقش پررنگی  در تحولات داخلی لیبی از جمله پایان دادن به بحران این کشور دارند. از میان این بازیگران می‌توان به ترکیه و مصر اشاره کرد. این دو کشور از دولت‌های شرق و غرب لیبی حمایت می‌کنند.

معاون نخست وزیر و وزیرخارجه ایتالیا درباره پایان دادن به بحران لیبی گفت: اگر مصر و ترکیه بر سر یک میز بنشینند، بحران داخلی لیبی حل و فصل می‌شود.

« آنتونیو تایانی » در نشست دیپلماتیک « لوئیس » که درباره چشم انداز روابط کشورهای دو سوی آتلانتیک در ایتالیا برگزار شد، اظهار داشت: مصر در طبرق ( شرق) و ترکیه در طرابلس ( غرب ) لیبی نفوذ دارند. اگر بتوانیم این دو کشور را بر سر یک میز بنشانیم بحران لیبی پایان خواهد یافت.

به نوشته پایگاه خبری الوسط لیبیا، وزیرخارجه ایتالیا تصریح کرد: به منظور حل و فصل بحران لیبی ما نیازمند همراهی امارات و قطر هستیم.

نگاهی به اهداف سفر چهره امنیتی ترکیه به سودان و لیبی

وی با اشاره به منافع ایتالیا در لیبی گفت: رم باید منافع خود را در این کشور حفظ کند و در همین حال در برقراری ثبات و رشد لیبی نقش آفرینی کند. بر همین اساس، بار دیگر تاکید می‌کنم حل و فصل بحران لیبی از اولویت‌های ایتالیاست.

وزیرخارجه ایتالیا درباره اهمیت لیبی برای رم گفت: لیبی تنها شریک ایتالیا در مبارزه با مهاجرت‌های غیر قانونی به اروپا نیست بلکه لیبی یکی از تامین کنندگان انرژی ( نفت وگاز ) ایتالیاست و رم قرارداد مهمی با طرابلس در این زمینه امضاء کرده‌ است.

شرکت ایتالیایی « انی» و شرکت نفت ملی لیبی در ماه گذشته میلادی قرار داد 8 میلیاردی استخراج گاز از سواحل لیبی در دریای مدیترانه را امضاء کردند. براساس این قرارداد گاز استخراجی به ایتالیا صادر می‌شود و مدت قرار داد مزبور از زمان بهره برداری از چاه‌های اکتشافی 25 ساله است.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:26 بهمن 1401 - 18:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد