واکنش کشورهای عربی به تجاوزات اشغالگران در مسجدالاقصی

برخی کشورهای اسلامی حمله وحشیانه نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی که منجر به مجروح شدن شماری از معتکفین شد را محکوم کردند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ، وزارت امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که عربستان سعودی  با نگرانی شدید یورش نظامیان اشغالگر صهیونیستی به صحن‌های مسجد الاقصی، تعرض به معتکفین  وبازداشت  شماری از شهروندان فلسطینی را دنبال می کند.

این وزارت‌خانه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد:«عربستان  سعودی ضمن محکوم کردن این تجاوز آشکار، مخالفت قاطع خود را با این اقدامات که تلاش‌های صلح را تضعیف می‌کند و در تضاد با اصول و هنجارهای بین‌المللی در رابطه با مقدسات دینی است، ابراز می‌کند».

در ادامه این بیانیه آمده است:« عربستان سعودی  همچنین بر موضع قاطع خود در حمایت از همه تلاش‌ها برای پایان دادن به اشغالگری و رسیدن به راه حل عادلانه و جامع برای مسئله فلسطین تاکید می‌کند».

وزارت خارجه قطر نیز با  صدور بیانیه‌ای جنایت اخیر صهیونیست ها علیه معتکفین در مسجدالاقصی را به شدت محکوم کردند.

 از سوی دیگر وزارت خارجه مصر نیز با صدور بیانیه‌ای یورش وحشیانه نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی را که منجر به  مجروح شدن شماری از نمازگزاران شد ، محکوم کرد.

مصر چنین اقدام  ناپسند و مذموم و تجاوزات مکرر رژیم اسراییل به حرمت اماکن مقدس را برانگیختن احساس خشم و غضب در میان تمامی مردم فلسطین، ملت‌های اسلامی در سراسر جهان دانست و از مقامات اسرائیلی خواست فوراً این حملات را که باعث هراس معتکفین در ماه مبارک رمضان شده است را متوقف کنند.

 وزارت خارجه مصر تاکید کرد که  اسرائیل مسئول پیامدهای خطرناک این تشدید تنش است و از جامعه بین‌المللی خواست تا مسئولیت خود را  برای پایان دادن به این حملات بر عهده بگیرد.

وزارت امورخارجه اردن نیز اعلام کرد که یورش نظامیان اسرائیلی به مسجد الاقصی و اهانت به آن و نیز به نمازگزاران فلسطینی، نقض آشکار قوانین بین المللی است که این امر محکوم و مردود است.

این وزارت‌خانه تاکید کرد که  اقدام پلیس اسرائیل در یورش به مسجد الاقصی و تعدی به حاضران در آن را به شدت محکوم می‌کنیم و اسرائیل مسؤول پیامدهای خطرناک این تشدید تنش است.

دفتر سیاسی انصارالله یمن در بیانیه ای  نیز اعلام کرد : ما جنایت وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و همچنین هتک حرمت مسجد الاقصی و جنایت ددمنشانه این رژیم علیه معتکفین در مسجد الاقصی که  منجر به مجروح شدن ده‌ها نفر  و بازداشت دهها تن دیگر از جوانان فلسطینی شد، به شدت محکوم می‌کنیم.

دفتر سیاسی جنبش انصارالله در این بیانیه ضمن تمجید از شجاعت ملت فلسطین اعلام کرد که اگر همدستی برخی رژیم های عربی و سکوت جامعه جهانی نبود، این جنایات صهیونیست‌ها اتفاق نمی‌افتاد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما در کنار ملت فلسطین در برابر رژیم  جنایتکار صهیونیستی ایستاده‌ایم.

وزارت امور خارجه دولت نجات ملی در صنعا  نیز با صدور بیانیه‌ای یورش صهیونیست‌ها به معتکفین در مسجد الاقصی و بازداشت  صدها نفر از آنها را به‌شدت محکوم و اعلام کرد ما رژیم صهیونیستی را مسئول تمام عواقب‌هایی می‌دانیم که ممکن است در نتیجه تداوم حماقت‌های مستمر این رژیم اتفاق بیفتد.

 در ادامه این بیانیه آمده است: تجاوزات رژیم صهیونیستی مایه ننگ و شرمساری برای همه دولت‌های  سازشکار و به وضوح نشان دهنده ساده لوحی تمام توجیهاتی است که  سازش‌کاران روابط با رژیم صهیونیستی  به آن استناد می‌کنند. بدین ترتیب ما از دولت‌هایی که روابط  دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی ایجاد کرده‌اند می‌خواهیم در مواضع خود تجدید نظر کنند؛چراکه این‌گونه موضع‌گیری‌ها شرافتمندانه نیست و با مواضع مردم و موضع کلی ملت مسلمان  متفاوت است.

وزارت امور خارجه دولت نجات ملی در صنعا همچنین همبستگی با مردم فلسطین و حق مشروع آنها را برای دفاع از خود تا بازگشت به سرزمین‌شان خواستار شد.

واکنش حماس و جهاد اسلامی به شهادت 2 جوان فلسطینی
حمله نظامیان رژیم اسرائیل به نابلس؛ 2 فلسطینی شهید و 3 نفر دیگر زخمی شدند+فیلم و عکس
آماده‌باش ارتش رژیم صهیونیستی؛ ورود پهپاد ناشناس به شمال فلسطین اشغالی

این درحالی است که جنایت اخیر رژیم صهیونیستی علیه معتکفین در مسجدالاقصی واکنش  گروه‌های مقاومت فلسطین را نیز به دنبال داشت.

نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی به مصلای قبلی در داخل مسجد الاقصی یورش برده و نمازگزاران و اعتکاف کنندگان در داخل آن را مورد حمله قرار دادند.

منابع محلی در قدس اشغالی گزارش دادند که در نتیجه تجاوز اشغالگران به مسجدالاقصی 240 تن از اعتکاف‌کنندگان در نتیجه جراحات وارده بیهوش شدند. نیروهای صهیونیست نمازگزاران را با گلوله‌های پلاستیکی مورد هدف قرار داده برای حمله به آنها از گازهای خفه‌کننده و بمب‌های صوتی استفاده کردند.

بر اساس این گزارش نظامیان صهیونیست همچنین از چوب و اسلحه برای ضرب‌وشتم نمازگزاران و اعتکاف‌کنندگان در مسجدالاقصی از جمله زنان استفاده کردند و داخل مسجد آتش‌سوزی به‌راه افتاد.

در پی یورش نظامیان اسرائیلی به مسجد الاقصی اوضاع در این مسجد به شدت متشنج شده است.اشغالگران اسرائیلی شیشه‌های مصلای قبلی را شکسته و برق آن را هم قطع کردند و انتظامات مسجد الاقصی را مجبور به ترک این مصلا کردند.

منابع فلسطینی گزارش دادند که نیروهای اشغالگر اسرائیلی  بیش از 400 فلسطینی را در مسجدالاقصی بازداشت کردند. حمله صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی نزدیک 4 ساعت به طول انجامیده است.

هلال احمر قدس گزارش داد که بسیاری از نمازگزاران بعد از حمله وحشیانه صهیونیست‌ها دچار شکستگی دست و پا شده‌اند. نظامیان رژیم اشغالگر همچنین نیروهای امداد را نیز مورد هدف قرار داده به سر یکی از امدادگران ضربه زدند.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:16 فروردین 1402 - 13:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد