گفتگو| سعدالله زارعی: ماشین عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل تقریبا متوقف شده است

سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت برگزاری باشکوه روز جهانی قدس در سال های اخیر مانع به نتیجه رسیدن طرح های ضدفلسطینی و تسریع روند عادی سازی روابط با اسرائیل و همچنین تقویت روحیه مقاومت در نزد جوانان مجاهد فلسطینی شده است.

- اخبار بین الملل -

سعدالله زارعی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در آستانه برگزاری مراسم روز جهانی قدس در گفتگو با خبرنگار درباره درگیری‌های اخیر مسجدالاقصی بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها گفت: «صهیونیست‌ها طی هفته‌های اخیر به خصوص هفته گذشته دست به اقداماتی در سطح منطقه‌ای زدند که نشان‌دهنده بالا رفتن تحرکات این رژیم علیه نیروهای مقاومت در منطقه بود. از این رو هم در سوریه، هم فلسطین و هم لبنان شاهد اقداماتی از سوی صهیونیست‌ها بودیم».

زارعی در خصوص دلیل تحرکات در مسجدالاقصی که علت اصلی آغاز درگیری‌ها بود، توضیح داد که در آن زمان که نزدیک به عید پاک یهودی‌ها بود، صهیونیست‌ها تلاش داشتند به شکلی یهودی‌ها را با هدف برگزاری این مراسم وارد مسجد الاقصی کنند و این موضوع منجر به آزار مسلمانانی می‌شد که برای نماز و اعتکاف در آنجا بودند.

گزارش اختصاصی از یورش نظامیان صهیونیست به معتکفین در مسجدالاقصی

کارشناس مسائل غرب آسیا در توضیح واکنش مقاومت به این تحرکات گفت: «نیروهای مقاومت برای مقابله با این وضعیت و بعد از هشدارهایی که دادند، رشته عملیاتی را علیه اسرائیل به اجرا گذاشتند که اولین اقدامشان حمله به سرزمین‌های اشغالی از طریق جنوب لبنان بود و سپس در پاسخ به واکنش اسرائیل، عملیاتی را از نوار غزه متوجه شهرک‌های اطراف غزه کردند. در واقع این مسائل دلایل اصلی آغاز درگیری‌ها بود و این نکته حائز اهمیت است که این بار نیز فلسطینیان درگیری با اسرائیل را در پاسخ به اقدامات تحریک‌آمیز آنها در مسجد الاقصی شروع کردند».

تجاوز رژیم اسرائیل به غزه و شهر صور لبنان/ شلیک بیش از 44 راکت به اراضی اشغالی
حمله هوایی ارتش رژیم اشغالگر به غزه و پاسخ راکتی فوری گروه‌های مقاومت فلسطین

زارعی با اشاره به بحران‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی و ارتباط آن با تحرکات خارجی این رژیم توضیح داد:«باید توجه داشت که برخی اقدامات زمینه‌ای اسرائیل برای برون رفت از بحران‌های داخلی بود. یعنی بنیامین نتانیاهو تلاش کرد برای نخستین بار یهودیان را به مناسبت عید پاک وارد مسجدالاقصی کند و می‌خواست که یک دستاورد جدید داشته باشد».

وی افزود:«این مسئله برای جبران گرفتاری‌های نتانیاهو بود و می‌خواست ورقی را برای جلب نظر یهودیان رو کند. اما چون فلسطینیان حمله را در واکنش به این اقدام تل‌آویو آغاز کردند نمی‌توان تصور کرد که نتانیاهو از قبل برنامه‌ای برای حمله خارجی داشته بود».

این کارشناس همچنین در خصوص تاثیر این اقدامات تل‌آویو و یورش صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی بر روند سازش با کشورهای عربی گفت که روند سازش کشورهای عربی با رژیم اسرائیل حداقل در یک سال گذشته تبدیل به روندی مرده‌ شده و هیچ تحرک جدیدی در حوزه عربی به سمت روابط با اسرائیل مشاهده نشده است. حتی برخی کشورهای عربی مانند امارات و بحرین که روابطی را طی دو سه سال گذشته با رژیم صهیونیستی ایجاد کرده بودند طی یک سال اخیر یک گام به عقب برداشتند و این مناسبات هیچ پیشرفتی به خود ندید. وی ادامه داد درواقع به نظر می‌رسد که امروز ماجرا معکوس شده و تحولات داخلی فلسطین موجب گشته که ماشین عادی‌سازی روابط تقریبا متوقف شود.

زارعی در خصوص روز قدس نیز گفت: «روز قدس یک استراتژی بلندمدت بود که با هدف تحرک بخشی به جهان اسلام به نفع رفع مشکلاتی که از سوی غربی‌ها متوجه جهان اسلام بود به ویژه با هدف رفع اشغال فلسطین از سوی صهیونیست‌ها تدوین شد. البته در مقابل در طول این سال‌ها یک استراتژی جهانی و منطقه‌ای وجود داشت که مبتنی بود بر پایان دادن به پرونده فلسطین به نفع اسرائیل که به صورت لایه به لایه و طرح به طرح از همان زمان توافق 1978 کمپ دیوید دنبال شد و تا این اواخر که پیمان ابراهیم ایجاد شد ادامه داشت. در واقع این استراتژی در مقابل استراتژی روز قدس بود که از سوی اروپا، آمریکا و برخی اعراب دنبال می‌شد».

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد که روز قدس عملا با طرح مسئله فلسطین با عنوان مسئله اول جهان اسلام مانع به نتیجه رسیدن طرح‌های ضدفلسطینی در این سال‌ها شد و با اتکا به مقاومت اسلامی روحیه جدیدی را در فلسطینیان ایجاد کرد. یعنی مقاومت در مقابل سازش و اسلامی در مقابل یک مبارزه ملی‌گرایانه فلسطینی».

زارعی معتقد است که این مسئله سبب شد تا یک تحرک عمیق و جدی در فلسطینیان ایجاد شود و سازمان‌هایی جدید بر مبنای جهاد اسلامی و مبارزه اسلامی مانند حماس و جهاد اسلامی شکل بگیرند؛ گروه‌هایی که در چارچوب استراتژی روز قدس شکل گرفتند.

وی درباره آثار و پیامدهای راهپیمایی روز قدس نیز گفت: «امروز تاثیر راهپیمایی روز قدس این است که جهان اسلام به فلسطینیان اعلام کند که ما پشت دفاع از شما هستیم و شما تنها نیستید».

آماده‌باش رژیم صهیونیستی به مناسبت روز جهانی قدس/ هزاران نمازگزار فریاد حمایت از الاقصی سر دادند

کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر این مسئله مهم که در طول این سال‌ها دائما روز قدس از فروغ بیشتری برخوردار شده است افزود: «به نظر می رسد رابطه‌ای عمیق بین نوع برگزاری راهپیمایی روز قدس و نوع مقاومت داخل فلسطین وجود دارد. درواقع از یک طرف شاهد گسترش راهپیمایی‌های روز قدس هستیم و سال گذشته این راهپیمایی در بیش از 100 کشور برگزار شد و از سوی دیگر جنبش‌های فلسطینی در مقابل اسرائیل بسیار تقویت شده‌اند که گویا رابطه‌ای بین افزایش راهپیمایی‌ و افزایش مقاومت و بالعکس بین افزایش مقاومت و گسترده‌ شدن راهپیمایی روز قدس وجود دارد».

زارعی در پایانی گفتگوی خود با خبرگزاری گفت انتظار می‌رود که امسال نیز راهپیمایی روز قدس در سطح جهان از گسترش بیشتری برخوردار باشد و این در حالی است که جنبش یهودی برای حمایت از اسرائیل در طول سال‌های اخیر کمرنگ شده است و حتی در کشورهای اروپایی نیز حمایت‌‌های محکم سابق را دیگر شاهد نیستیم. این بیانگر آن است که روز قدس و جنبش‌های پشتیبان فلسطین روی حرکت‌های حمایت از اسرائیل اثر گذاشته و آن را کمرنگ کرده است.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:25 فروردین 1402 - 14:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد