مردم اعم از کودک، نوجوان و جوان (مرد و زن) در حکومت امام عصر چه نقشی بر عهده دارند؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
مردم اعم از کودک، نوجوان و جوان (مرد و زن) در حکومت امام عصر چه نقشی بر عهده دارند؟

به‌طورکلی نقش مردم ـ چه مرد و چه زن ـ در قیام و حکومت آن حضرت بسیار پررنگ است و نمی‌توان جایگاه مردمی را در قیام حضرت انکار کرد، زیرا:

1. حضرت، بشر گرفتار در گرداب ظلم و فساد و تباهی را نجات می‌دهد؛ چه مرد و چه زن؛ چه بزرگ و کوچک.

2. امام عصر بستر عدالت را به شکل اعجاز فراهم نمی‌آورد، و اگر این‌گونه بود، به غیبت طولانی احتیاج نبود و لزومی نداشت که مردم به خودسازی توصیه شوند و به آنها گفته شود كه وظایف خود را خوب انجام دهند تا مصداق منتظران مصلح باشند. به عبارت دیگر، اصلاحات حضرت از ناحیه خداوند افاضه می‌شود، ولی مردم هم باید به درک و فهم این اصلاحات الهی در گستره عالم هستی برسند. در تمام روایات ظهور حضرت، به انجام‌دادن وظایف سفارش شده است. حتی در تشرفات قطعی آمده كه حضرت فرمود‌ه‌اند: «مردم زمینه ظهور را فراهم و خود را آماده ظهور نمایند». پس کار موعود اسلام، تنها امری خارق‌العاده نیست، باید این امر در چارچوب قوانین حاکم بر طبیعت اتفاق افتد كه جز با خواستن مردم و آماده شدن كامل بخشی از آنان انجام نمی‌شود.

3. آن‌گاه كه حضرت ولی عصر تشکیل حکومت دهند، مردم در ساختار حکومتی آن حضرت ـ از مناصب مهم و کلیدی گرفته تا کارهای خدماتی ـ نقش برعهده خواهند داشت و از هر طبقه، گروه و قشری از عدالت نفع می‌برند و در سایه این عدالت، به کمال عقلی، اخلاقی و پیشرفت در همه عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و... دست می‌یابند. حضور زنان در آن حكومت، بنابر نص روایات ما جدی است؛ اگرچه تعداد آنان دقیقاً مشخص نیست.

در دولت امام موعود از جوانان و حضور پررنگ آنان بسیار سخن گفته شده است. در حدیثی حضرت علی علیه‌السلام فرموده‌اند: «یاران اصلی قائم همگی جوان هستند و سال‌خورده در میان آنان اندک است؛ بسان سرمه در چشم یا نمک در طعام، باز هم کمتر».[۱]
در حدیث دیگری فرموده‌اند: «سید حسنی جوانی از فرزندان حسن است که با دوازده هزار سوار به حضرت مهدی می‌پیوندد».[۲]

اما کودکان چون وظیفه‌ای ندارند، تنها از مواهب حکومت عدالت‌گستر حضرت بهره می‌برند.

پی‌نوشت‌ها
۱. بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۳؛ الغیبة، نعمانی، ص۳۱۵.
۲. معجم احادیث الامام المهدی، ج۳، ص۲۷۹؛ ملاحم، ابن طاووس، ص۷۷.

- لینک کوتاه این مطلب

» پورتال جامع مهدویت
تاریخ انتشار:5 فروردین 1394 - 2:55

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد