عملیات معنی دار ترکیه در شمال سوریه

عملیات هوایی ترکیه منجر به تلفات سنگین نهادهای اقماری پ.ک.ک در شمال سوریه شد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ، وزارت دفاع ترکیه روز چهارشنبه از بمباران هدفمند تل رفعت و منبج در شمال سوریه خبر داد.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده که پس از حمله ی.پ.گ (YPG) با خمپاره انداز به برخی مناطق اونجو پینار در استان کلیس ترکیه، به این حمله پاسخ داده شده است.

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه به این اشاره شده که در پاسخ به تحرکات تروریستی نهادهای اقماری پ.ک.ک، نقاطی از تل رفعت و منبج مورد اصابت راکت های شلیک شده از سوی پهپادهای ترکیه قرار گرفته و همچنین توپخانه ترکیه نیز از نقطه مرزی در این عملیات مشارکت کرده است. اشاره شده که در این عملیات، 41 تن از اعضای مسلح نهادهای اقماری پ.ک.ک کشته شده اند اما در آخرین گزارش ظهر دیروز، میزان تلفات به 53 نفر افزایش پیدا کرد.

کشور ترکیه ,

نهادهای اقماری پ.ک.ک اعلام کرده اند که در تل رفعت نیرویی مستقر نکرده اند و در منبج نیز تلفات اندکی دارند. با این حال، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده که تصاویر هوایی واضحی از مکان دفن کشته شدگان در اختیار دارد و از صحت آمار مزبور، اطمینان دارد.

این عملیات در شرایطی انجام شده که اردوغان به تازگی پس از یک انتخابات حساس، یک بار دیگر قدرت را در دست گرفته و تغییرات مهمی در پست های نظامی و امنیتی اعمال کرده است.

سرویس اطلاعاتی میت، در روزهای گذشته در سلیمانیه اقلیم کردستان عراق نیز در یک عملیات پهپادی، یک گروه سه نفره را هدف گرفت که یکی از آنان، از فرماندهان رده بالای گروه تروریستی پ.ک.ک بود.

پیام برای آمریکا

طی روزهای گذشته، مقامات ترکیه، باز هم به این موضوع اشاره کرده اند که از مواضع آمریکا در عراق و سوریه ناراضی هستند و معتقدند که حمایت آمریکا از پ.ک.ک و نهادهای اقماری آن، به معنی نادیده گرفتن ملاحظات امنیت ملی و منافع ملی ترکیه است.

نیروی هوایی ترکیه در شرایطی در شمال سوریه، به مواضع پ.ک.ک حمله کرده که بین آنکارا – واشنگتن، اختلافات سیاسی و دفاعی مهمی در جریان است. یکی از این اختلافات، موضوع مخالفت کنگره آمریکا با فروش جنگنده های اف 16 به ترکیه است.

کشور ترکیه ,

دموکرات ها و حتی بخشی از جمهوری خواهان آمریکا، امیدوار بودند که اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری شکست بخورد و دولتی در آنکارا بر سر کار بیاید که بر اساس رویکردهای سیاسی آمریکا، اروپا و ناتو حرکت کند و در نتیجه، جنگنده اف 16 با خیال راحت در اختیار نیروی هوایی ترکیه گذاشته شود.

اما برخلاف پیش بینی غربی ها، اردوغان پیروز شد و حالا چندین پوشه قرمز از مذاکرات بی نتیجه و همکاری های ناتمام ترکیه و آمریکا بر روی میز باقی مانده و موضوع پ.ک.ک و حضور آن در شمال سوریه، تحت تاثیر این مسائل قرار می گیرد.

سران پ.ک.ک امیدوار بودند که با پیروزی مخالفین اردوغان، برای تداوم حضور در شمال سوریه، حمایت بیشتری از آمریکا دریافت کنند. اما واقعیت این است که آمریکا و ترکیه به عنوان دو عضو ناتو، با وجود همه اختلافات، زمینه های فراوانی برای توافق و سازش در اختیار دارند و در نتیجه، گروه های موسوم به ی.پ.پ یا یگان های مدافع خلق و قسد یا نیروهای سوریه دموکراتیک، شانس چندانی برای جلب حمایت آمریکا در اختیار ندارند و حالا یک بار دیگر، سرشان بی کلاه مانده است.

کشور ترکیه ,

نهادهای سیاسی و شبه نظامی کُردها در شمال سوریه، همواره اعلام کرده اند که مستقل هستند و با پ.ک.ک ارتباط سازمانی ندارند. اما این نهادها، دیروز در ترب سپی در منطقه قامیشلو، با برگزاری یک راهپیمایی، خواستار آن شدند که دولت ترکیه، به وکلای مدافع عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک در جزیره ایمره آلی، اجازه ملاقات دهند.

پیامی از ابراهیم کالن

حملات گسترده زمینی، هوایی، پهپادی و دیگر انواع عملیات ترکیه علیه پ.ک.ک در سوریه و عراق، همواره با مشارکت مستقیم و نقش آفرینی این نهادها بوده است:

ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه.

وزارت دفاع.

سرویس اطلاعاتی میت.

وزارت کشور (پلیس ژاندارمری و شبه نظامیان بومی موسوم به محافظین روستا).

کشور ترکیه ,

در کابینه جدید اردوغان، خلوصی آکار وزیر دفاع جای خود را به ژنرال یاشار گولر رئیس ستاد کل داد، سلیمان سویلو از وزارت کشور رفت و یرلی کایا جای او را گرفت، هاکان فیدان از میت رفت و ابراهیم کالن بر کرسی او تکیه زد و چنین پیش بینی می شد که در نخستین روزهای آغاز مسئولیت ابراهیم کالن، پیام روشنی به پ.ک.ک داده شود.

ابراهیم کالن، که قبلاً عهده دار پست سخنگویی و ریاست گروه مشاوران سیاست خارجی و امنیت ملی ترکیه بود، بارها در دیدار با مقامات آمریکایی، اعلام کرده که اصلی ترین اختلاف بین آنکارا و واشنگتن، حمایت مستقیم ارتش آمریکا و سازمان جاسوسی این کشور از پ.ک.ک است. او حالا در مقام ریاست سرویس اطلاعاتی میت، اولویت حیاتی و حساسیت امنیتی خود را هم به سران پ.ک.ک در کوهستان قندیل و هم به سران آمریکا و ناتو، نشان داده است.

بی نیاز از حمله زمینی

تجارب پیشین ترکیه در دوران ترامپ و بایدن، نشان داده که انجام یک حمله زمینی گسترده به شمال سوریه، با واکنش های بین المللی فراوانی روبرو می شود. اما با توجه به اشراف اطلاعاتی ترکیه و برخورداری از امکانات پیشرفته رصد هوایی، این امکان وجود دارد که نهادهای اقماری پ.ک.ک در شمال سوریه و در جوار مرزهای ترکیه، به آسانی رصد و نظارت شوند. در دو سال گذشته، ده ها کیلومتر از تونل های زیرزمینی پ.ک.ک در شمال سوریه، با استفاده از اف 16 و پهپاد در هم کوبیده شده و چند تن از فرماندهان این گروه، از راه دور و با استفاده از راکت های شلیک شده از سوی پایگاههای مسلح، از میان برداشته شده اند. در نتیجه حالا ترکیه نیازی به عملیات نظامی نمی بیند و با انجام بمباران های هدفمند هوایی نیز، پ.ک.ک را در سوریه زمینگیر می کند.

در پایان باید گفت، عملیات هوایی ترکیه در شمال سوریه نشانه آشکاری از حملات بی امان ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه علیه پ.ک.ک و نهادهای اقماری آن است و شواهد نشان می دهد که ترکیه هیچ نوع خواست و برنامه ای برای گفتگو و مذاکره ندارد و این موضوع به عنوان یکی از مهمترین اولویت های امنیت ملی ترکیه در دستور کار خواهد ماند.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:25 خرداد 1402 - 10:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد