ناتو فشارها بر اعضاء برای افزایش بودجه نظامی را افزایش می‌دهد

دبیر کل ناتو می‌خواهد در نشست امروز وزرای دفاع این ائتلاف نظامی درباره افزایش بودجه نظامی با وزرا به صراحت سخن گفته و قرار است اختصاص 2 درصدی بودجه ناخالص داخلی برای اهداف نظامی از هدف حداکثری به حداقل تنزل یابد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ، روزنامه "تاگس شاو" آلمان در مطلبی با اشاره به نشست وزرای دفاع ناتو نوشت: جلسه امروز وزرای این ائتلاف نظامی یک جلسه معمولی نخواهد بود. دبیرکل ناتو در این باره اطمینان دارد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌خواهد با وزرای دفاع صریح صحبت کند. در اجلاس ویلنیوس در حدود چهار هفته دیگر، او انتظار دارد که شرکا متعهد به هزینه‌های دفاعی بیشتر شوند.

هدف دو درصدی تولید ناخالص داخلی اعضاء برای بودجه دفاعی باید نقش تعیین کننده‌ای در این امر ایفا کند - اما به روشی متفاوت از قبل. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده دیگر این نباید یک دستورالعمل سست باشد که کشورها بتوانند از آن پیروی کنند یا نه. استولتنبرگ پیش از گفتگو با وزرا توضیح داد: هدف دو درصد دیگر حد بالایی که ما آن را می‌خواهیم نخواهد بود. این باید حداقل چیزی باشد که در آینده باید برای دفاع هزینه کنیم.

حتی در حال حاضر، تنها گروه کوچکی از کشورهای عضو ناتو موفق شدند سالانه دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای دفاع سرمایه‌گذاری کنند. انگلیس یکی از آنهاست، لهستان و کشورهای بالتیک و البته ایالات متحده آمریکا و اما یونان پیشرو است - یونانی‌ها 3.5 درصد از قدرت اقتصادی خود را صرف امنیت می‌کنند و دلیل آن نگرانی در مورد حملات نظامی از کشور همسایه خود ترکیه است.

با این حال بودجه نظامی اکثر کشورهای عضو ناتو کم و بیش به وضوح کمتر از دو درصد است. آلمان با حدود 1.5 درصد در این گروه قرار دارد.

این هدف دو درصدی در نشست سال 2014 ناتو در ولز تعیین شد. در آن زمان پوتین به تازگی به کریمه حمله کرده بود - غرب آن را به عنوان هشداری برای سرمایه گذاری بیشتر در دفاع از خود پس از سال‌ها تنش زدایی در نظر گرفت.

"بوریس پیستوریوس"، وزیر دفاع فدرال آلمان قبل از برگزاری نشست وزرای دفاع در این باره ابراز خوش بینی کرد. وی اعلام کرد که خوشحال است که هدف دو درصدی در استراتژی امنیتی جدید دولت فدرال آلمان تعیین شده است. وی در این باره گفت: ما می‌خواهیم در اوایل سال 2024 به آن دست یابیم که این سیگنال مهمی برای متفقین در ناتو است.

مؤسسه اقتصادی Ifo این را محاسبه کرده است که هدف دو درصدی برای آلمان چه معنایی دارد. بر این اساس پس از آن، بودجه دفاعی باید یک چهارم افزایش یابد که معادل 17 میلیارد یورو اضافی در سال است. اتفاقاً در ناتو مبالغ سرمایه گذاری تنها زمانی در نظر گرفته می‌شود که واقعاً برای آنها پرداخت شده باشد. این در مورد صندوق ویژه 100 میلیاردی دولت فدرال نیز صدق می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: اروپایی‌ها مشکل را می‌دانند. آنها سالانه بیش از 200 میلیارد یورو برای تسلیحات خرج می‌کنند ، اما عمدتاً این کار را به تنهایی در سطح ملی انجام می‌دهند. داشتن پارک اسلحه شخصی با تانک شخصی هنوز یک هدف ملی است. عواقب آن ساختارهای مضاعف و سه گانه و همچنین مشکلات مربوط به قابلیت همکاری سیستم‌های تسلیحاتی در عمل است.

"مایکل هوتر"، مدیر مؤسسه اقتصاد آلمان، IW این شرایط را از نظر اقتصادی بیهوده می‌داند. او از اروپا می‌خواهد که برنامه ریزی و خرید تسلیحات نیز داشته باشد. به گفته وی تامین مالی مشترک دفاع اروپایی منطقی‌تر است.

به اعتقاد مدیر IW، برای یک اتحادیه دفاعی واقعی اروپا که در آن کارآمدترین و بهترین پیشنهاد در همه شاخه‌ها تصمیم گرفته می‌شود، حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. به گفته وی این باید به‌جای تکیه بر تلاش‌های پرهزینه انفرادی ملی، همانطور که تاکنون وجود داشته است، به‌طور مشترک از طریق یک مالیات ویژه تأمین مالی شود.

ناتو شورای اوکراین تاسیس می‌کند
تحولات اوکراین| ناتو نابودی تجهیزات غربی در ضد حمله کی‌یف را تایید کرد

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:26 خرداد 1402 - 12:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد