آیا فضایل و کرامات امامان، ناشی از نبوغ فکری آنها بوده است؟‌

(بسم الله الرحمن الرحیم)
آیا فضایل و کرامات امامان، ناشی از نبوغ فکری آنها بوده است؟‌

دانشمندانی که جهان‌بینی مادی دارند و هستی را در چهارچوب ماده منحصر می‌دانند، هرگاه معجزه و امر خارق‌العاده‌ای از کسی مشاهده می‌کنند، بر اثر ضعف ایمان و غرور علمی و غلبه مادیگری بر افکارشان، درصدد توجیه مادی آن پدیده بر می‌آیند و این امور را به نابغه اشخاص مرتبط می‌سازند و هرگز به ارتباط غیبی این عالم ارزش و بهایی نمی‌دهند؛ اما این افراط‌گری ازجهاتی قابل مناقشه است:
۱. صاحبان این نظریه منکر اعتقاد به غیب هستند و تمام امور را تنها بر اساس قوانین مادی توجیه می‌کنند؛ بنابراین قوانینی که وجود عالم ماورای ماده را اثبات می‌کند، این نظریه را باطل می‌سازد.  
۲. بخشی از کرامات و معجزات امامان را با هیچ منطقی نمی‌توان با نبوغ بشری تطبیق داد؛ فعلاً خبرهای قطعی از غیب، شق‌ القمر، رد‌ الشمس، زنده کردن مردگان و ... از هیچ نابغه‌ای ساخته نیست.    
۳. هیچ یک از انبیا یا امامان، کرامات و معجزات علمی و غیبی و ... را به نبوغ فکری خود نسبت نداده است، بلکه تنها ادعایشان آن بود که ما تابع وحی و الهام الهی هستیم.
۴. اگر منشأ کرامات و فضایل امامان در سنین کودکی، نبوغ و زیرکی آنها بود، طبیعتاً باید نوابغ دیگری در طول قرن‌ها پیدا می‌شدند و مشابه رفتارهای ایشان را ارائه می‌کردند؛ در حالی که هیچ‌گاه چنین اموری برای آنها ثبت و نقل نشده است.


- لینک کوتاه این مطلب

» پورتال جامع مهدویت
تاریخ انتشار:3 بهمن 1393 - 3:00

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد