(بسم الله الرحمن الرحیم)
دانشمندانی که جهانبینی مادی دارند و هستی را در چهارچوب ماده منحصر میدانند، هرگاه معجزه و امر خارقالعادهای از کسی مشاهده میکنند، بر اثر ضعف ایمان و غرور علمی و غلبه مادیگری بر افکارشان، درصدد توجیه مادی آن پدیده بر میآیند و این امور را به نابغه اشخاص مرتبط میسازند و هرگز به ارتباط غیبی این عالم ارزش و بهایی نمیدهند؛ اما این افراطگری ازجهاتی قابل مناقشه است:
آیا فضایل و کرامات امامان، ناشی از نبوغ فکری آنها بوده است؟
دانشمندانی که جهانبینی مادی دارند و هستی را در چهارچوب ماده منحصر میدانند، هرگاه معجزه و امر خارقالعادهای از کسی مشاهده میکنند، بر اثر ضعف ایمان و غرور علمی و غلبه مادیگری بر افکارشان، درصدد توجیه مادی آن پدیده بر میآیند و این امور را به نابغه اشخاص مرتبط میسازند و هرگز به ارتباط غیبی این عالم ارزش و بهایی نمیدهند؛ اما این افراطگری ازجهاتی قابل مناقشه است:
۱. صاحبان این نظریه منکر اعتقاد
به غیب هستند و تمام امور را تنها بر اساس قوانین مادی توجیه میکنند؛
بنابراین قوانینی که وجود عالم ماورای ماده را اثبات میکند، این نظریه را
باطل میسازد.
۲. بخشی از کرامات و معجزات امامان را با هیچ
منطقی نمیتوان با نبوغ بشری تطبیق داد؛ فعلاً خبرهای قطعی از غیب، شق
القمر، رد الشمس، زنده کردن مردگان و ... از هیچ نابغهای ساخته نیست.
۳.
هیچ یک از انبیا یا امامان، کرامات و معجزات علمی و غیبی و ... را به نبوغ
فکری خود نسبت نداده است، بلکه تنها ادعایشان آن بود که ما تابع وحی و
الهام الهی هستیم.
۴. اگر منشأ کرامات و فضایل امامان در سنین
کودکی، نبوغ و زیرکی آنها بود، طبیعتاً باید نوابغ دیگری در طول قرنها
پیدا میشدند و مشابه رفتارهای ایشان را ارائه میکردند؛ در حالی که
هیچگاه چنین اموری برای آنها ثبت و نقل نشده است.
- لینک کوتاه این مطلب
»
پورتال جامع مهدویت
تاریخ انتشار:3 بهمن 1393 - 3:00
مطالب مرتبط...
- پیشرفت علوم در زمان ظهور امام زمان(عج) چگونه خواهد بود ؟
- حقیقت نفس از نظر ملاصدرا چیست/ چگونه روح از بدن بینیاز میشود؟
- آیا رجعت قبل از قیامت برخلاف سنت الهی نیست؟
- آیا اعتقاد به امامت و ولایت امامان در کودکی، با تهدید و تحمیل بزرگان شیعه بوده است؟
- 5 دلیل بر قطعیت نزول وحی بر پیامبر اعظم(ص)
همچنین ببینید...
نظر شما...