تشدید حملات ترکیه به شمال سوریه و درخواست عجیب رهبر سابق "پ ی د" از دمشق

در روزهای اخیر، نیروی هوایی و سرویس اطلاعاتی میت ترکیه در 3 عملیات مشترک در تل رفعت و مناطق دیگر شمال سوریه، به مواضع شبه نظامیان وابسته به پ.ک.ک حمله کردند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ، اعتراضات نهادهای اقماری پ.ک.ک به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه ادامه دارد.

در روزهای اخیر، نیروی هوایی و سرویس اطلاعاتی میت ترکیه در 3 عملیات مشترک در تل رفعت و مناطق دیگر شمال سوریه، به مواضع شبه نظامیان وابسته به پ.ک.ک حمله کردند. وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده که در این حملات 53 نفر کشته شده اند. دیروز در تل رفعت، جمعی از مسئولان و فرماندهان وابسته به پ.ک.ک که خود را به عنوان مدیریت خودخوانده این منطقه می دانند، در یک کنفرانس مطبوعاتی، از سازمان ملل خواستند در برابر ترکیه موضع گیری کند.

حمله به مواضع پ.ک.ک در شمال سوریه در حالی تشدید شده که اردوغان به تازگی برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور ترکیه انتخاب شده و به دنبال انتقال این پیام نمادین است که مبارزه با پ.ک.ک، بدون وقفه ادامه پیدا خواهد کرد.

کشور ترکیه , کشور سوریه ,

علی یرلی کایا که به تازگی به عنوان وزیر کشور ترکیه معرفی شده، اعلام کرده که در همکاری با ابراهیم کالن رئیس جدید سرویس اطلاعاتی میت، هاکان فیدان وزیر امور خارجه و ژنرال یاشار گولر وزیر دفاع، به شکلی قدرتمندانه در ترکیه، عراق، سوریه و دیگر مناطق، به مبارزه با تروریسم ادامه می دهد.

او در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسیده بود: این مبارزه تا کی ادامه دارد، چنین پاسخی داد: تا زمانی که آخرین تروریست را از پای دربیاوریم.

شورای رهبری گروه تروریستی پ.ک.ک که غالب اعضای آن در کوهستان قندیل حضور دارند، با صدور یک بیانیه طولانی، برای کردهای سوریه تعیین تکلیف کرده و از آنها خواسته تا مناطق خود را ترک نکنند و با هر وسیله و امکانی، اعتراض به حملات ترکیه را اعلام کنند. این گروه تروریستی از دولت سوریه نیز خواسته در برابر ترکیه، موضع بگیرد!

فعالیت پ.ک.ک در شمال سوریه

از زمانی که بحران سوریه روی داده، بخش هایی از شمال و شرق سوریه، به دست گروه های اقماری پ.ک.ک افتاده است. در این سالیان، چند گروه سیاسی و شبه نظامی وابسته به پ.ک.ک در این مناطق، کنترل بخش هایی از این کشور را در دست دارند و تسلیحات و امکانات مورد نیاز آنها توسط آمریکا تامین می شود.

اصلی ترین ارکان این سازماندهی غیرقانونی عبارتند از ی.پ.گ (یگان های مدافع خلق)، قسد یا نیروهای سوریه دموکراتیک و یک ساختار اداری به نام جنبش دموکراتیک که مدیریت مسائل اداری، آموزشی و اقتصادی شمال و شرق سوریه را در دست گرفته و بدون اجازه دولت دمشق، نفت منطقه را نیز استخراج می کند.

کشور ترکیه , کشور سوریه ,

حضور نیروهای تحت امر پ.ک.ک در شمال سوریه، بهانه به دست ترکیه داده تا گاه به صورت زمینی در خاک سوریه قشون کشی کند و گاهی نیز با استفاده از پهپاد و واحدهای توپخانه ای مستقر در مرز، اهدافی در عمق خاک سوریه را مورد اصابت راکت های خود قرار می دهد.

موضوع همکاری مداوم گروه های اقماری پ.ک.ک و نیروهای آمریکایی به یکی از مهمترین دلایل اختلاف و تنش سیاسی و امنیتی بین آنکارا و واشنگتن تبدیل شده است. موضوع عجیب اینجاست که در جریان تازه ترین حملات ترکیه به پ.ک.ک در شمال سوریه، فرماندهان این گروه ها، به جای آن که از آمریکا بخواهند در برابر ترکیه کاری کند، لب به انتقاد از روسیه، ایران و سوریه گشوده اند.

درخواست عجیب صالح مسلم

صالح مسلم رهبر سابق حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (پ.ی.د) نیز اعلام کرد که ترکیه برای حمله به کردها در شمال سوریه، عملاً مانعی بر سر راه خود نمی بیند.

او در اظهارات عجیب از روسیه و ایران نیز گلایه کرد و از دولت بشار اسد نیز خواست در برابر حملات ارتش ترکیه کاری کند.

صالح مسلم همچنین به این اشاره کرده که اگر ترکیه نتواند معضلات داخلی خود در مورد کردها را حل کند، در سوریه نیز با مشکلات بزرگی مواجه خواهد بود.

سخنان صالح مسلم در حالی بیان شده که سرویس اطلاعاتی میت ترکیه، یکی از فرماندهان قدیمی یک گروه مسلح کمونیستی را نیز در اطراف کوبانی با شلیک راکت پهپاد از پای درآورده است.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده که این فرد به نام عثمان نوری اوجاکلی، از رهبران حزب کمونیستی MLKP است و به مدت چند سال در لیست قرمز افراد تحت تعقیب آنکارا قرار گرفته است.

این حزب کمونیستی، از مهمترین گروه های مسلح تروریستی ضد ترکیه است که با اندیشه چپ های ترک اداره می شود و رفاقت و همراهی قدیمی با پ.ک.ک و عبدالله اوجالان دارد. به عبارتی دیگر، پ.ک.ک علاوه بر آن که مناطق گسترده ای در شمال و شرق سوریه را اشغال کرده، لانه حضور تروریست های کمونیست ضد ترکیه را نیز فراهم کرده است.

کشور ترکیه , کشور سوریه ,

رهبر سابق حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه، نتوانسته ترس و هراس خود از احتمال عادی شدن روابط آنکارا – دمشق را نیز پنهان کند.

او اعلام کرده که در صورت عادی شدن روابط بین اردوغان و اسد، شرایط برای کردها در شمال سوریه دشوارتر خواهد شد. این در حالی است که بشار اسد رئیس جمهور سوریه، به طور شفاف و آشکار، شروط خود را برای عادی شدن رابطه با ترکیه اعلام کرده و از این کشور خواسته که نظامیان خود را از سوریه خارج کند.

در پایان باید گفت، بدون تردید، ترکیه در سوریه، صرفاً به دنبال مبارزه با پ.ک.ک نیست و با آن که بخش مهمی از دغدغه های امنیتی مقامات آنکارا منطقی و قابل قبول هستند، اما نمی توان منکر این واقعیت شد که ترکیه در خاک سوریه، رویکردهای مداخله جویانه نیز داشته و عملاً به بخشی از بحران سوریه تبدیل شده است.

ترکیه هنوز هم بیش از دویست هزار تن از شبه نظامیان مسلح ضد دولت بشار اسد را زیر چتر حمایتی خود گرفته و با تجهیز و تسلیح آنان، امنیت و حاکمیت ملی همسایه خود را نادیده می گیرد.

در عین حال، بخش هایی از خاک سوریه را اشغال کرده و با حمایت از گروه های مسلح ترکمان و عرب، شرایط را در عفرین و اطراف آن پیچیده کرده و در ادلب نیز، تکلیف خود را با گروه های افراطی روشن نکرده است. اما اقدامات شعاری و سازمان یافته ی پ گ در شمال سوریه، تبعیت از آمریکا و اجرای مو به موی فرامین شورای رهبری پ.ک.ک در خاک سوریه، علاوه بر آن که تیشه به ریشه امنیت سوریه و کردها زده، بهانه هایی همیشگی و ماندگار به دست ترکیه می دهد تا به شکل دلخواه، به خاک سوریه حمله ور شود.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:29 خرداد 1402 - 17:00

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد