انجمن حقوق بشر بحرین: تبعیض فرقه‌ای سیاست ثابت آل خلیفه است

یک سازمان حقوق بشری ممانعت آل خلیفه از آزادی رفت و آمد بحرینی‌ها برای اقامه نماز جمعه را محکوم کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ،انجمن حقوق بشر بحرین نقض مکرر آزادی رفت و آمد توسط مقامات بحرین در «شهرک الدراز» علیه شهروندانی که مایل به اقامه نماز جمعه در این کشور هستند را محکوم کرد.

این انجمن در اظهار نظری در توییتر اعلام کرد: برای دومین هفته است که نقض آزادی تردد در ورودی های شهرک الدراز ادامه دارد و این اقداماتی است که شهروندانی را که مایل به اقامه نماز جمعه در مسجد امام صادق (علیه السلام) هستند، هدف قرار می‌دهد. این اقدام همزمان با کمپین‌های رسمی تحریک‌آمیز علیه گفتمان دینی در فضای رسانه‌ای در انحصار دولت انجام می گیرد. این کمپین‌ها سخنرانی‌هایی را هدف قرار می‌دهند که آزادی مذهب و اعتقادات و آزادی بیان را مطابق با قوانین بین‌المللی تضمین می‌کنند.

انجمن حقوق بشر بحریناعلام کرد که  «شیخ فاضل الزاکی»  روحانی بحرینی قبل از اقامه نماز جمعه مطالب فقهی بیان می‌کند  و  مقامات بحرینی  روز جمعه از ورود وی به «شهرک الدراز» جلوگیری کردند. این اقدام پس از بازداشت خودسرانه شیخ« محمد صنقور» روحانی برجسته بحرینی  انجام شد.

در این بیانیه آمده است که آزار و اذیت و تبعیض فرقه‌ای سیاست همیشگی دولت بحرین است و می‌تواند برای اهداف سیاسی و تلافی‌جویانه مانند بستن درب «مرقد و مسجد صعصة ‌بن صوهان» در میان سکوت اداره اوقاف جعفری نیز استفاده شود.

بر اساس گزارش انجمن مذکور، شهرک الدراز در سال‌های گذشته و قبل از پایان حصر خانگی  آیت‌الله شیخ «عیسی احمد قاسم» رهبر شیعیان بحرین شاهد محدودیت‌های آزادی تردد بوده است.

انجمن حقوق بشر بحرین تصریح کرد که وزارت کشور بحرین  با  نهادهایی  مانند اداره کل بازپرسی و ادله کیفری آمادگی تسریع در اجرای سیاست‌های سرکوب سیاسی را دارد که به بازداشت خودسرانه و محدود کردن آزادی و تحریک بی وقفه برای تضعیف آزادی بیان به بهانه «عقلانی کردن گفتمان دینی» دست می‌زند.

گفت‌وگوی پادشاه بحرین با بن زاید در امارات
عیسی قاسم: آل خلیفه سخنرانی علما در دفاع از ملت بحرین را ممنوع می‌کند
افزایش بازداشت جوانان بحرینی توسط آل خلیفه

پیش از این اداره امور دینی وزارت دادگستری، امور اسلامی و اوقاف بحرین به علمای دینی و خطیبان نماز جمعه این کشور درخصوص هر گونه سخنرانی درباره مسائل سیاسی و انتقاد از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هشدار داد.

این اداره در بیانیه‌ای اعلام کرد که با همکاری اداره‌های اوقاف اهل تسنن و شیعیان جعفری در بحرین به طور مستمر بر مساجد این کشور نظارت دارد تا نسبت به وضعیت آرامش در مساجد برای اقامه نماز نمازگزاران همراه با حفظ احترام به قداست این مکان، اطمینان خاطر پیدا کند.

این اداره بحرینی در ادامه تاکید کرد که نقش خطیبان و ائمه مساجد تقویت رسالت مساجد و تحکیم نقش مهم آن در جامعه در گسترش فرهنگ اعتدال اسلامی است. سر دادن شعارهای سیاسی در مساجد موجب تحریک به نفرت و مغایر با قداست مکان‌های عبادی و رسالت عظیم آنها است.

شیخ  عیسی قاسم  تهدیدهای وزارت دادگستری بحرین علیه علمای دینی و خطبای جمعه به پیگرد امنیتی را محکوم کرد و گفت  که گفتمان سیاسی در مسجد ممنوع است. سیاست در بحرین، سخنرانی در مسجد اگر در دفاع از ملت باشد و حقایق دین را بیان کند را ممنوع می‌داند.

نیرو‌های امنیتی بحرین روز جمعه نیز  از حضور «فاضل الزاکی» روحانی بحرینی برای شرکت در نماز جمعه مسجد منطقه الدراز جلوگیری کردند.

وی در توییتی نوشت که پس از 40 دقیقه انتظار در صف طولانی خودرو‌ها به محل ایست و بازرسی رسیدم؛ اما با وجود آنکه تاکید کردم قرار است در مسجد جامع الدراز درباره مسائل فقهی سخنرانی کنم، به من اجازه ورود به مسجد جامع برای نماز را  ندادند.

این تصمیم آل خلیفه در صورتی است که خطبه‌های نماز جمعه مسجد جامع امام صادق(ع) در شهر الدراز در غرب منامه به مسائل سیاسی و اقتصادی شهروندان بحرینی پرداخته شد که بیکاری، افزایش تورم ، تابعیت سیاسی و پرونده زندانیان سیاسی و همچنین تأکید بر پایبندی به آرمان فلسطین از جمله این موضوعات بوده است.

شیخ «علی رحمه» خطیب جمعه مسجد امام صادق (ع) الدراز  اعلام کرد که جوانان که بخش مهمی از خانواده ها را تشکیل می‌دهند، زیر خط فقر در شرایط سخت اقتصادی و با چشم اندازی از آینده ناشناخته زندگی می‌کنند و ما از مسئولان می‌خواهیم که نسبت به پذیرش آنها اقدام کنند.

مقامات بحرینی اخیرا شیخ «محمد صنقور» خطیب جمعه مسجد امام صادق را بازداشت کردند. بسیاری از شهروندان بحرینی احضار شیخ صنقور توسط مقامات امنیتی را محکوم کردند و هشتگ «توقف_آزار_طائفه ای» را در توییتر ایجاد کردند.

شیخ محمد صنقور بعد از محکومیت اقدام آل خلیفه توسط بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری ، علما دینی، زندانیان سیاسی و تظاهرات مردم بحرین آزاد شد.

مقامات بحرینی اقدام به بازداشت بسیاری از شخصیت‌ها و علمای مذهبی به رهبری شیخ «علی سلمان» دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین کرده‌اند و بسیاری را به دلایل سیاسی به حبس محکوم کرده‌اند. هر چند این حکم توسط الوفاق و بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته است.

منامه همچنین به سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم از برجسته‌ترین مقامات مذهبی شیعیان بحرین دست زده است.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:29 خرداد 1402 - 17:00

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد