شش ماه پايانی (بخش ششم)

(بسم الله الرحمن الرحیم)

ادامه‌ حوادث‌ ماه‌ رجب‌

3 ـ قيام‌ يماني‌ (از علايم‌ حتمي‌ ظهور)
احاديث‌ شريف‌ ما جنبش‌ يماني‌ را به‌ عنوان‌ پرچم‌ هدايت‌ معرفي‌ مي‌كنند كه‌ همزمان‌ با شورش‌ سفياني‌ در شام‌، او هم‌ در يمن‌ قيام‌ كرده‌ و مردم‌ را به‌ حق‌ و حقيقت‌ دعوت‌ مي‌كند و اجابت‌ دعوتش‌ واجب‌ است‌. پس‌ از حركت‌ به‌ سمت‌ عراق‌ و شام‌ و ملاقاتش‌ با سيّد خراساني‌، در جنگ‌ با سفياني‌ او را ياري‌ مي‌رساند. يماني‌ از فرزندان‌ زيدبن‌ علي‌بن‌الحسين‌(ع‌) است‌.

شش ماه پايانی (بخش ششم)

 

از امام‌ باقر(ع‌) روايت‌ شده‌ كه‌ فرمودند:
«خروج‌ سفياني‌ و يماني‌ و سيد خراساني‌ در يك‌ سال‌ و يك‌ ماه‌ و يك‌ روز است‌ كه‌ مانند دانه‌هاي‌ تسبيح‌ به‌ دنبال‌ هم‌ مي‌آيند و جنگ‌ همه‌جانبه‌اي‌ رخ‌ مي‌دهد. واي‌ بر كسي‌ كه‌ در مقابل‌ آنها بايستد! در ميان‌ اين‌ پرچم‌ها هيچ‌ كدام‌ به‌ اندازه‌ پرچم‌ يماني‌ بر حق‌ نيست‌؛ چرا كه‌ شما را (به‌ تبعيت‌ از) امامتان‌ دعوت‌ مي‌كند. پس‌ از قيام‌ يماني‌ خريد و فروش‌ اسلحه‌ براي‌ مردم‌ و به‌ خصوص‌ مسلمانان‌ ممنوع‌ مي‌شود و هرگاه‌ (يماني‌) قيام‌ كرد به‌ سوي‌ او حركت‌ كن‌ و بشتاب‌ كه‌ آن‌ را پرچم‌ هدايت‌ خواهي‌ يافت‌. احدي‌ از مسلمانان‌ اجازه‌ ندارد با او مقابله‌ كند و هر كس‌ چنين‌ كند، جهنمي‌ است‌؛ چرا كه‌ يماني‌ به‌ حق‌ و صراط‌ مستقيم‌ دعوت‌ مي‌كند. 1»

در آن‌ زمان‌ اوضاع‌ كلي‌ جهان‌، در يك‌ جنگ‌ بزرگ‌ فرهنگي‌ تمدن‌ها خلاصه‌ مي‌شود كه‌ ميدان‌ اين‌ جنگ‌ شام‌، فلسطين‌، عراق‌، ايران‌ و حجاز است‌. در اين‌ معركه‌ دو دسته‌ و دو سپاه‌ در برابر يكديگر به‌ مبارزات‌ سياسي‌ ـ نظامي‌ مشغولند و اين‌ دو دسته‌ عبارتند از: ياوران‌ حضرت‌ مهدي‌(ع‌) و زمينه‌سازان‌ قيام‌ ايشان‌ در يك‌ سوي‌ ميدان‌ و حركت‌ سفياني‌ و ياري‌ رسانان‌ غربي‌ او و به‌ تعبير روايات‌ روميان‌ و يهوديان‌ در سوي‌ ديگر ميدان‌. هدف‌ اين‌ جنگ‌ بزرگ‌ تمدن‌ها و كانون‌ بحران‌هاي‌ سال‌ ظهور حضرت‌ مهدي‌(ع‌) قدس‌ است‌.

با اين‌ حساب‌ اينطور نيست‌ كه‌ جنبش‌ حضرت‌ مهدي‌(ع‌) ـ كه‌ از مسجدالحرام‌ و مكه‌ مكرمه‌ شروع‌ مي‌شود ـ اولين‌ حركتي‌ باشد كه‌ هدفش رسيدن‌ به‌ مسجدالاقصي‌ در فلسطين‌ است‌، بلكه‌ گل‌ سرسبد و تاج‌ سر تمام‌ حركت‌هاي‌ امت‌ اسلامي‌ است‌ كه‌ به‌ سوي‌ قدس‌ در شتابند. در واقع‌ بايد ابتداي‌ حركت‌ امت‌ اسلام‌ براي‌ رهايي‌ قدس‌ را از ايران‌ توسط‌ سيد خراساني‌ و از يمن‌ توسط‌ رهبر مسلمانشان‌ يماني‌ دانست‌ كه‌ البته‌ روايات‌ حركت‌ يماني‌ را هدايت‌جويانه‌ و نماد هدايت‌ توصيف‌ مي‌كنند.

4 ـ قيام‌ سيد خراساني‌
پرچم‌هاي‌ خراسان‌ يا پرچم‌هاي‌ سياه‌ كه‌ در اين‌ لشكر جمعي‌ از ياران‌ حضرت‌ مهدي‌(ع‌) تحت‌ فرماندهي‌ سيد خراساني‌ وجود دارد. امام‌ باقر(ع‌) در حديثي‌ طولاني‌ مي‌فرمايند:

«.... سفياني‌ لشكري‌ را به‌ سوي‌ كوفه‌ مي‌فرستد كه‌ هفتاد هزار نفرند آنها در آنجا به‌ قتل‌ و كشتار و اسارت‌ مردم‌ مي‌پردازند در چنين‌ شرايطي‌ پرچم‌هايي‌ از سوي‌ خراسان‌ به‌ رهبري‌ سيد خراساني‌ نمايان‌ مي‌شوند كه‌ منزلگاه‌ها را با سرعت‌ چشمگيري‌ طي‌ كرده‌ و پشت‌ سر مي‌گذارند و در ميان‌ آنها عده‌اي‌ از اصحاب‌ حضرت‌ مهدي‌(ع‌) هستند 2 .»
اميرالمؤمنين‌(ع‌) مي‌فرمايند:
«فرج‌ را از سه‌ چيز انتظار داشته‌ باشيد: اختلاف‌ اهل‌ شام‌ بر سر آن‌ چيزي‌ كه‌ در ميان‌ آنهاست‌، پرچم‌هاي‌ سياه‌ از خراسان‌ و هراس‌ و سردرگمي‌ مردم‌ در ماه‌ رمضان‌ 3 .»

و آن‌ حضرت‌(ع‌) در حديث‌ طولاني‌ مي‌فرمايند:
«وقتي‌ سپاه‌ سفياني‌ به‌ سمت‌ كوفه‌ خارج‌ مي‌شود آنها را براي‌ (درگيري‌ و پيروزي‌ بر) اهل‌ خراسان‌ مي‌فرستد كه‌ آنها هم‌ به‌ جهت‌ (ياري‌) حضرت‌ مهدي‌(ع‌) خارج‌ شده‌اند. سفياني‌ و سيد خراساني حامل‌ پرچم‌هاي‌ سياه‌ به‌ هم‌ مي‌رسند. در خط‌ مقدم‌ سيد خراساني‌، شعيب‌ بن‌ صالح‌ است‌ كه‌ او با سفياني‌ درباب‌ اصطخر (منطقه‌ شيراز كه‌ نقطه‌ مقابل‌ فرو رفتگي‌ خليج‌ فارس‌ است‌) ميان‌ آنها جنگ‌ خانمان‌ برانداز و شديدي‌ صورت‌ مي‌گيرد كه‌ پرچم‌هاي‌ سياه‌ پيروز شده‌ و لشكر سفياني‌ متواري‌ و فراري‌ مي‌شوند. به‌ دنبال‌ آن‌ مردم‌ آرزوي‌ (آمدن‌) مهدي‌(ع‌) را مي‌كنند و او را مي‌جويند. او هم‌ در مكه‌ قيام‌ مي‌كند در حالي‌ كه‌ پرچم‌ رسول‌الله(ص‌) را به‌ همراه‌ دارد و آن‌ هم‌ در زماني‌ كه‌ مردم‌ از قيام‌ او به‌ خاطر شدت‌ و مدّت‌ بلايا و فتنه‌ها مأيوس‌ شده‌اند. 4»

احاديث‌ نام‌ و اوصاف‌ برخي‌ از فرماندهان‌ سپاه‌ خراسان‌ را چنين‌ بيان‌ مي‌كند:
سيد خراساني‌، رهبر سياسي‌اي‌ كه‌ در دست‌ راستش‌ خالي‌ دارد، قائد اعظم‌ و سيد بزرگواري‌ است‌ كه‌ پرچم‌هاي‌ نهضت‌ به‌ نقش‌ او منقوش‌ گشته‌اند. شعيب‌ بن‌ صالح‌ جوان‌ گندمگون‌ و تيز فهمي‌ از اهالي‌ تهران‌ كه‌ سرپرستي‌ نيروها را برعهده‌ دارد. گنج‌هاي‌ طالقان‌ كه‌ همان‌ جوانان‌ منطقه‌ طالقان‌ (شمال‌ استان تهران‌) هستند و اصحاب‌ حضرت‌ مهدي‌(ع‌) خواهند شد و احاديث‌ صفت‌ بارز آنها را گنج‌ الهي‌ بودن‌ آنها برشمرده‌اند. 5

روايات‌ به‌ اين‌ امر اشاره‌ دارند كه‌ ايرانيان‌پس‌ از طولاني‌ شدن‌ جنگ‌ با دشمنان‌ خود؛ با سيدي‌ هاشمي‌ كه‌ شعيب‌ بن‌ صالح‌ را به‌ عنوان‌ فرمانده‌ سپاه‌ خويش‌ برگزيده‌ بيعت‌ مي‌كنند. احاديث‌، ميدان‌ جنگ‌ ايرانيان‌ با دشمنانشان‌ را در خارج‌ آن‌ سرزمين‌؛ يعني‌ عراق‌ و شام‌ و فلسطين‌ بيان‌ مي‌كند كه‌ حاكي‌ از ثبات‌ سياسي‌ آنها در داخل‌ كشور مي‌باشد؛ البته‌ به‌ جز آشفتگي‌ مختصري‌ كه‌ به‌ واسطة‌ جريان‌ «قرقيسيا» در وضعيت‌ ايران‌ به‌ وجود مي‌آيد. از آنجا كه‌ اين‌ واقعه‌ اساساً جنگ‌ ميان‌ سفياني‌، ترك‌ها، بعضي‌ از غربيان‌ و بخشي‌ از سپاهيان‌ و نيروهاي‌ عراقي‌ است‌ و با توجه‌ به‌ اينكه‌ ايرانيان‌ با ميدان‌ و معركة‌ جنگ‌ فاصله‌ چنداني‌ ندارند تصميم‌ مي‌گيرند در آن‌ شركت‌ كنند وليكن‌ به‌ جهت‌ بهبود وضعيت‌ داخلي‌ از قرقيسيا صرف‌نظر مي‌كنند و به‌ كشور خود بازگشته‌ و براي‌ مقابله‌ با سفياني‌ كه‌ در غايله‌ قرقيسيا پيروز شده‌ مهيا مي‌شوند.

هدف‌ قيام‌ ايرانيان‌ آزادي‌ قدس‌ است‌ كه‌ پس‌ از عبور از عراق‌ آن‌ را فتح‌ كنند. احاديث‌ از حركتي‌ دسته‌جمعي‌ و ملّي‌ از منطقه‌ اصطخر خبر مي‌دهند كه‌ پس‌ از حوادث‌ حجاز و خروج‌ حضرت‌ مهدي‌(ع‌) مي‌باشد و اهل‌ مشرق‌ براي‌ استقبال‌ از ايشان‌ براي‌ عبور از عراق‌ و رسيدن‌ به‌ مكه‌ راهي‌ مي‌شوند كه‌حضرت‌ در اصطخر با آنها ملاقات‌ كرده‌ و آنها هم‌ در همانجا با ايشان‌ بيعت‌ مي‌كنند و به‌ همراهي‌ او با سفياني‌ مي‌جنگند 6 .

5-نمايان‌ شدن‌ بدني‌ كاملاً واضح‌ در قرص‌ خورشيد و دستي‌ كه‌ از آسمان‌ اشاره‌ مي‌كند.
الف‌ ـ خارج‌ شدن‌ سر و سينة‌ مردي‌ در قرص‌ خورشيد
امام‌ باقر(ع‌) ذيل‌ اين‌ آيه‌ كه‌:

إِن نَّشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِم مِّن السَّمَاء آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِينَ 7
اگر بخواهيم‌ آيه‌اي‌ را از آسمان‌ بر آنها نازل‌ مي‌كنيم‌ كه‌ گردن‌هاي‌ خود را خاضعانه‌ در مقابل‌ آن‌ فرود آورند 8 .

فرمودند:
«خداوند با آنها چنين‌ خواهد كرد.»
-
راوي‌ مي‌گويد: پرسيدم‌ آنها چه‌ كساني‌ هستند؟
فرمودند:
«بني‌اميه‌ و پيروان‌ آنها منظور سفياني‌ و يارانش‌ است‌. »
-
راوي‌ مي‌گويد باز پرسيدم‌: آن‌ آيه‌ چيست‌؟ حضرت‌ جواب‌ دادند:
«ثابت‌ ماندن‌ خورشيد از ظهر تا وقت‌ عصر و خارج‌ شدن‌ سينه‌ و صورت‌ مردي‌ در قرص‌ خورشيد كه‌ با حسب‌ و نسبش‌ (براي‌ مردم‌) شناخته‌ شده‌ است‌. اينها در زمان‌ سفياني‌ است‌ و پس‌ از آن‌ او و پيروانش‌ هلاك‌ مي‌شوند 9 .»

اين‌ حديث‌ به‌ خوبي‌ تبيين‌ مي‌كند اين‌ علامت‌ پس‌ از خروج‌ سفياني‌ است‌ و سفياني‌ هم‌ همان‌گونه‌ كه‌ بيان‌ شد در ماه‌ رجب‌ خروج‌ مي‌كند. علاوه‌ بر اين‌ امام‌ صادق‌(ع‌) طي‌ حديث‌ ديگري‌ تصريح‌ مي‌كنند كه‌ اين‌ نشانه‌ در ماه‌ رجب‌ واقع‌ مي‌شود و مي‌فرمايند:
«سالي‌ كه‌ در آن‌ صيحه‌ و فرياد آسماني‌ واقع‌ مي‌شود، قبل‌ از آن‌ آيه‌اي‌ در ماه‌ رجب‌ نمايان‌ مي‌شود.»
-
راوي‌ مي‌گويد: پرسيدم‌ آن‌ آيه‌ چيست‌؟ فرمودند:
«چهره‌اي‌ كه‌ در ماه‌ (و به‌ قولي‌ خورشيد) و دستي‌ نمايان‌ ديده‌ مي‌شود 10 .»

اين‌ بدن‌ كامل‌ و نمايان‌ (سينه‌ و صورت‌) همان‌ كسي‌ است‌ كه‌ نداهاي‌ سه‌گانه‌ ماه‌ رجب‌ ـ همان‌گونه‌ كه‌ خواهيم‌ ديد ـ را سر خواهد داد.
از امام‌ رضا(ع‌) نقل‌ كرده‌اند كه‌ ضمن‌ حديثي‌ طولاني‌ مي‌فرمايند:
«.....و صداي‌ سومي‌ كه‌ (با آن‌) بدني‌ واضح‌ و نمايان‌ در قرص‌ شمس‌ ديده‌ مي‌شود. 11»

برخي‌ از علما معتقدند كه‌ اين‌ پيكر همان‌ بدن‌ مطهر اميرالمؤمنين‌(ع‌) است‌ كه‌ مردم‌ ايشان‌ را مي‌شناسند.
شيخ‌ محمد نجفي‌ در كتاب‌ بيان‌الائمه‌(ج‌ 3، ص‌ 48) چنين‌ نظري‌ را بيان‌ مي‌كنند. و بعضي‌ ديگر مي‌گويند حضرت‌ مسيح‌ است‌ كه‌ اين‌ نظر را حجة‌الاسلام‌ علي‌ كوراني‌ در كتاب‌ الممهّدون‌ للمهدي‌(ص‌ 37) بيان‌ كرده‌اند. كه‌ اين‌ نظر قابل‌ قبول‌تر به‌ نظر مي‌رسد.

ب‌ ـ دستي‌ كه‌ در آسمان‌ ظاهر شود و اشاره‌ مي‌كند: هذا... هذا... اين‌( حق‌ است‌) اين‌( حق‌ است‌)...!
بعضي‌ از روايات‌ اين‌ نشانه‌ را از علايم‌ حتمي‌ شمرده‌اند:
امام‌ صادق‌(ع‌) در حديثي‌ بلند و طولاني‌ فرمودند:
«و دستي‌ كه‌ از آسمان‌ طلوع‌ كرده‌ و نمايان‌ مي‌شود از علايم‌ حتمي‌ است‌. 12»

آن‌ حضرت‌ در تييين‌ علامت‌هاي‌ روز موعود چنين‌ مي‌فرمايند:
«دستي‌ از آسمان‌ بر حكومت‌ و امير آن‌ زمان‌ دلالت‌ كرده‌ كه‌ مردم‌ به‌ آن‌ خواهند نگريست‌. 13»

چقدر امامان‌ بزرگوار(ع‌) بلند مرتبه‌اند كه‌ صدها سال‌ قبل‌ ما را از اين‌ جريانات‌ باخبر كردند. بدن‌ و دست‌ معجزه‌اي‌ الهي‌ است‌ و در حالي‌ كه‌ انسان‌ در عصر كنوني‌ ثابت‌ كرد مي‌تواند صحبت‌هايش‌ را با اختراعات‌ و اكتشافات‌ و علم‌ خويش‌ از سطح‌ ماه‌ به‌ زمين‌ منتقل‌ كند از آنها بيشتر قدرت‌نمايي‌ كند، از خداوندي‌ كه‌ از مخلوقاتش‌ مسلماً داناتر و تواناتر است‌، اين‌ مطلب‌ خيلي‌ عجيب‌ و غيرقابل‌ تصور نخواهد بود.

6-نداهاي‌ سه‌گانه‌
سه‌ نداي‌ آسماني‌ را همه‌ در ماه‌ رجب‌ مي‌شنوند:
نداي‌ اول‌: «ألا لعنة‌ الله علي‌ القوم‌ الظالمين»‌؛ بدانيد لعنت‌ خدا شامل‌ حال‌ جمعيت‌ ظالم‌ و ستمكار مي‌شود.
نداي‌ دوم‌: «يا معاشرالمؤمنين‌ أزفة‌ الآزفة»‌؛اي‌ گروه‌ مؤمنان‌! قيامت‌ (ظهور) نزديك‌ شده‌ است‌.

نداي‌ سوم‌: بدن‌ آشكار و نماياني‌ ندا مي‌دهد:
«ألا إن‌ الله بعث‌ مهدي‌ آل‌ محمد(ص‌) للقضاء علي‌الظالمين»‌ ؛ بدانيد كه‌ خداوند مهدي‌ آل‌ محمد(ص‌) را براي‌ اجراي‌ قضاي‌ خود بر ستمكاران‌ برانگيخت‌ و فرستاد.

امام‌ رضا(ع‌) طي‌ حديثي‌ طولاني‌ فرمودند:
«ندايي‌ مي‌آيد كه‌ هر دور و نزديكي‌ آن‌ را مي‌شنود؛ براي‌ مؤمنان‌ رحمت‌ و براي‌ كافران‌ عذاب‌ است‌.»
حسن‌ بن‌ محبوب‌ كه‌ راوي‌ است‌، مي‌گويد: «به‌ حضرت‌ عرض‌ كردم‌: پدر و مادرم‌ به‌ فدايتان‌ آن‌ ندا چيست‌؟»
فرمودند:
«سه‌ ندا در رجب‌ خواهد بود. اولين‌ آنها چنين‌ است‌: بدانيد كه‌ لعنت‌ خدا شامل‌ ستمكاران‌ است‌ و دومين‌ آنها: اي‌ گروه‌ مؤمنين‌ قيامت‌ (ظهور) نزديك‌ شده‌ است‌ و سومين‌ بدني‌ آشكارا در قرص‌ خورشيد، مشاهده‌ مي‌شود كه‌ ندا در مي‌دهد كه‌ خداوند فلان‌ بن‌ فلان‌ را براي‌ هلاك‌ و نابودي‌ ستمكاران‌ برانگيخته‌ است‌ و در اين‌ زمان‌ فرج‌ و گشايش‌ مؤمنين‌ خواهد آمد و خداوند سينه‌هايشان‌ را شفا داده‌ و سختي‌ و غم‌ و غصه‌ را از قلب‌هايشان‌ مي‌زدايد. 14»

قريب‌ به‌ اين‌ مضمون‌ از امام‌ باقر(ع‌) نقل‌ شده‌ است‌ كه‌ فرموده‌اند:
«خداوند تبارك‌ و تعالي‌ با پديد آوردن‌ اين‌ آيات‌، انكاركنندگان‌ را مبهوت‌ و متحير خواهد كرد.»
و امام‌ صادق‌(ع‌) چنين‌ مي‌فرمايند كه‌:
«سالي‌ كه‌ در آن‌ صيحه‌ آسماني‌ واقع‌ مي‌شود پيش‌ از آن‌ آيه‌اي‌ در رجب‌ خواهد بود.»
-
از ايشان‌ پرسيدند: «آن‌ آيه‌ چيست‌؟»
فرمودند: «چهره‌اي‌ كه‌ در ماه‌ نمايان‌ مي‌شود و دستي‌ كه‌ آشكارا اشاره‌ مي‌كند و ندايي‌ كه‌ از آسمان‌ هر كس‌ آن‌ را به‌ زبان‌ خويش‌ مي‌شنود. 15»

با توجه‌ به‌ آنچه‌ گفته‌ شد مي‌توان‌ ميان‌ ندا و صيحه‌ تفاوت‌ قايل‌ شد؛ چرا كه‌ صيحه‌ در ماه‌ رمضان‌ واقع‌ مي‌شود و به‌ شكل‌ نداي‌ جبرئيل‌(ع‌) است‌ در حالي‌ كه‌ نداهاي‌ سه‌ گانه‌ در ماه‌ رجب‌ پديد مي‌آيند و نداي‌ چهارمي‌ در ماه‌ محرم‌ و روز ظهور حضرت‌ خواهد بود و به‌ خلاف‌ نداهاي‌ چهارگانه‌ در ماه‌هاي‌ رجب‌ و محرم‌ صيحه‌ ماه‌ رمضان‌ در زمرة‌ علايم‌ محتوم‌ به‌ شمار آمده‌ است‌.

[گردآورنده حدس میزند چه بسا منظور از نداهای 3گانهمیتواند مناظره های انتخابات ریاست جمهوری در خرداد سال 1388 باشد که بعد آنها بسیاری از مردم دچار شک و اختلاف شدند و بسیاری از راه خود برگشتند.و الله اعلم]

7-ثابت‌ ماندن‌ خورشيد و خسوف‌ ماه‌ در شب‌ بدر (نيمه‌ ماه‌)
از علايم‌ غير حتمي‌ سال‌ ظهور ثابت‌ ماندن‌ خورشيد و حركت‌ نكردن‌ آن‌ از ظهر تا عصر يكي‌ از روزهاي‌ ماه‌ رجب‌ است‌. همچنين‌ در شب‌ بدر اين‌ ماه‌، خسوف‌ و ماه‌ گرفتگي‌ رخ‌ خواهد داد.

از امام‌ پنجم‌(ع‌) در مورد اين‌ آيه‌ كه‌ اگر بخواهيم‌ از آسمان‌ بر آنها آيه‌اي‌ نازل‌ مي‌كنيم‌ 16پرسيدند كه‌»آن‌ آيه‌ چيست‌؟» حضرت‌ فرمودند:
«ثابت‌ ماندن‌ خورشيد از ظهر تا هنگام‌ عصر... كه‌ اينها در زمان‌ سفياني‌ است‌ و به‌ دنبال‌ آن‌، او و قوم‌ و پيروانش‌ هلاك‌ خواهند شد 17 .»

اين‌ نشانه‌ به‌ خوبي‌ از خروج‌ و شورش‌ سفياني‌ در ماه‌ رجب‌ حكايت‌ مي‌كند؛ چرا كه‌ اين‌ علامت‌ در زمان‌ او اتفاق‌ مي‌افتد. سكون‌ خورشيد در آسمان‌ هر چند براي‌ مدت‌ كمي‌ رخ‌ مي‌دهد، ولي‌ معجزه‌اي‌ عجيب‌ از ناحيه‌ خداوند متعال‌ است‌. از طرفي‌ مردم‌ به‌ آن‌ واقعه‌ از طولاني‌ شدن‌ ناگهاني‌ مدت‌ روز پي‌ مي‌برند. و از طرف‌ ديگر تابش‌ نامتعارف‌ و بيش‌ از حد گرما و حرارت‌ خورشيد به‌ زمين‌ باخبر مي‌شوند. پديد آمدن‌ چنين‌ نشانه‌اي‌ آسماني‌ در ماه‌ رجب‌ خبر از هلاكت‌ و درهم‌ كوبيده‌ شدن‌ سفياني‌ و سپاهيان‌ و حزب‌ و پيروانش‌ مي‌دهد.

تأكيد بر ثابت‌ ماندن‌ خورشيد در ماه‌ رجب‌ ناظر به‌ همزماني‌ اين‌ حادثه‌ با خروج‌ سينه‌ و صورت‌ مردي‌ در قرص‌ خورشيد است‌ كه‌ قبلاً در زمرة‌ حوادث‌ ماه‌ رجب‌ از آن‌ ياد كرديم‌. و همان‌طور كه‌ پيش‌ از اين‌ گفتيم‌ همه‌ اينها در زمان‌ سفياني‌ رخ‌ مي‌دهد.

از جمله‌ ديگر حوادثي‌ كه‌ در ماه‌ رجب‌ رخ‌ مي‌دهد ماه‌ گرفتگي‌ در شب‌ بدر اين‌ ماه‌ است‌:
ام‌ سعيد اخمسيه‌ به‌ امام‌ صادق‌(ع‌) عرض‌ مي‌كند:« يابن‌ رسول‌الله(ص‌) فدايتان‌ شوم‌! نشانه‌اي‌ از خروج‌ و قيام‌ حضرت‌ مهدي‌(ع‌) در اختيارم‌ بگذاريد و به‌ من‌ مرحمت‌ كنيد. »

حضرت‌ به‌ من‌ فرمودند:
«ام‌سعيد! وقتي‌ ماه‌ در شب‌ بدر ماه‌ رجب‌ گرفته‌ شود و خسوف‌ رخ‌ دهد، مردي‌ پس‌ از آن‌ خروج‌ كند و به‌ دنبال‌ آن‌ حضرت‌ مهدي‌(ع‌) قيام‌ خواهند كرد. 18»

قبلاً گفته‌ شد كه‌ علامت‌ و نشانه‌ نماياني‌ بدن‌ مردي‌ در خورشيد هم‌ در ماه‌ رجب‌ واقع‌ مي‌شود و پس‌ از آن‌ صيحه‌ آسماني‌ در ماه‌ رمضان‌ پديد خواهد آمد.



پي‌نوشت‌ها :

1- الغيبة‌، نعماني‌، ص‌171، بحارالانوار، ج‌52، ص‌232.
2- الغيبة‌، نعماني‌، ص‌187.
3- بحارالانوار، ج‌52، ص‌229، يوم‌الخلاص‌، ص‌645.
4- بشارة‌الاسلام‌، ص‌184؛ يوم‌الخلاص‌، ص‌651، السفياني‌ فقيه‌، ص‌77.
5- الممهدون‌ للمهدي‌، ص‌54.
6- جهت‌ كسب‌ اطلاعات‌ بيشتر راجع‌ به‌ قيام‌ سيد خراساني‌ و احاديث‌ و روايات‌ مربوط‌ مي‌توانيد به‌ فصل‌ سوم‌ كتاب‌ الممهدون‌ للمهدي‌ ، حجة‌الاسلام‌ علي‌ كوراني‌ و يا ترجمة‌ كتاب‌ عصر ظهور ايشان‌ مراجعه‌ كنيد.
7- سوره‌ شعراء(26) آيه‌4.
8- الارشاد، شيخ‌ مفيد، ج‌2، ص‌373؛ اعلام‌ المهدي‌، ص‌428؛ بحارالانوار، ج‌52، ص‌221؛ المهدي‌ الموعود، ص‌53؛ يوم‌ الخلاص‌،ص‌517؛السفياني‌،فقيه‌، ص‌121.
9- الغيبة‌، نعماني‌ ص‌169؛ بحارالانوار، ج‌52، ص‌233؛ بشارة‌الاسلام‌، ص‌120.
10- الغيبة‌، نعماني‌، ص‌172؛ بشارة‌الاسلام‌، ص‌120.
11- يوم‌الخلاص‌، ص‌519؛ بحارالانوار، ج‌52، ص‌233 با الفاظي‌ ديگر.
12- الغيبة‌، نعماني‌ ص‌120؛ الغيبة‌، شيخ‌ طوسي‌، ص‌2680؛ بحارالانوار، ج‌52، ص‌289؛ بشارة‌الاسلام‌، ص‌16.
13- الغيبة‌، نعماني‌ ص‌169؛ يوم‌الخلاص‌، ص‌541.
14- سوره‌ شعراء(26) آيه‌ 4.
15- بحارالانوار، ج‌52، ص‌221.
16- بيان‌ الائمه‌(ع‌)، ج‌2، ص‌695.

ماهنامه موعود سال ششم _ شماره 35

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:2 تیر 1393 - 14:22

نظر شما...
    • مهدی ال عصفور

      مطالب گفته شده دقیقا بجاومتین است وجای هیچ شبه ای باقی نمی گذارد السلام علیک یافارس الحجاز
    • مهدی ال عصفور

      درواقع ترامپ باشهادت سلیمانی نشان داد که یک طبل توخالی بیش نیست
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد