(بسم الله الرحمن الرحیم)
الف) زمان و محلّ آغاز قيام:
در جمعبندي روايات يماني، بايد بگوييم كه دو دسته روايت در زمينة حركت وي وجود دارد به گونهاي كه زمان مشترك آن، قبل از خروج سفياني است.
دستة نخست اين روايات، قيام وي را قبل از سفياني ميداند و دستة دوم، به قيام وي همراه با امام مهدي(ع) تصريح دارد؛ چنانكه ميفرمايد: «... آن پرچم حقّي است زيرا به جانب صاحبتان فرا ميخواند».18 از اين نكته آشكار ميشود كه قيام وي همزمان با ظهور صاحبالامر(ع) است و مردم را به ياري آن حضرت فرا ميخواند.
در خصوص موقعيّت جغرافيايي قيام يماني، به شهرهايي همچون: صنعا، عدن، كنده و منطقة ابين اشاره رفته است؛ البته روايات صنعا مستفيض بوده، از طريق شيعه و سنّي نقل شده است.19 گفته ميشود شايد منظور از نامهاي مختلف براي نقطة آغازين قيام، همانا تحديد پايتخت قيام باشد چنانكه از ايران نيز با نامهايي همچون خراسان، قم، طالقان و... ياد شده است، امّا بيشتر اين روايات بر خراسان و قم متمركز است.
ب) رنگ و نشان پرچم يماني:
همانطور كه ميدانيم، در روايات مربوط به حركتهاي سياسي ـ نظامي عصر ظهور، نشانههاي رايات و پرچمهاي هر حركت بيان شده تا مؤمنان بتوانند در برخورد با اين قيامها و رهبران آنها دچار اشتباه نشوند و در آن وقت و شرايط بسيار حساس تشخيص صحيح لازم را بدهند. به عنوان نمونه، رنگ پرچم قيامكنندة ايراني (خراساني) «سياه» گفته شده است.
در خصوص پرچم نهضت يماني، از امام صادق(ع) نقل شده است: «يماني از يمن با پرچمهاي سفيد خروج ميكند».20 امام علي(ع) نيز فرمودند: «[سفياني] لشكري را به مدينه ميفرستد... در آن هنگام، مهدي و سپيدنشان از مدينه به مكه ميگريزند».21 كه بنا بر روايت پيشين، گويا منظور از سپيدنشان همان يماني است. همچنين در خصوص يماني، در روايت ديگري از سطيح كاهن چنين نقل شده است كه، فرمانروايي كه مانند پنبه سفيد است، به نام حسن يا حسين از صنعاي يمن قيام ميكند22 كه با توجه به آنچه از صاحب اين نام و قيامكنندة يماني گفتيم، اين شخص بايد همان يماني موعود باشد.
ج) اهداف و مراحل قيام يماني:
قيام يماني به چند مرحله قابل تقسيم است. اين مراحل عبارتند از:
1. اعلام همبستگي و همپيماني نظامي با قيام خراساني: كه در ادامه از اين موضوع سخن خواهيم گفت.
2. دعوت و فراخوان يماني به سوي مذهب حقّة اهلبيت پيامبر(ص): در روايتي صحيح از امام صادق(ع) نقل شده است كه فرمودند: «هنگامي كه يماني قيام كرد، به سوي او برخيز و بر هيچ مسلماني جايز نيست كه با او به مقابله برخيزد؛ زيرا هر كس چنان كند، از اهل دوزخ باشد زيرا او به حق و راهي مستقيم فرا ميخواند».23 منظور از دعوت به حق در سخنان اهل بيت(ع)، دعوت به امامت است.قيام يماني از اين نظر با نهضت خراساني كه امام علي(ع) آن را وصف نموده، مشترك است. آن حضرت(ع) دربارة خراساني ميفرمايند: «به حقيقت، براي آل محمّد(ص) در طالقان گنجي است كه خداوند آن را هر وقت كه بخواهد آشكار مينمايد: [آنان] راهياني به سوي حق[اند] كه به دين خدا فرا ميخوانند».24 همچنانكه امام كاظم(ع) فرموده است: «مردي از اهل قم قيام ميكند و مردم را به سوي حق فراميخواند...».25
3. ياري رساندن به انقلاب امام مهدي(ع) و فراخواندن به بيعت آن حضرت: اين هدف از اهداف قيام يماني پيش از اين نيز بيان شد كه، پرچم يماني از جمله پرچمهاي ياوران امام مهدي(ع) است.
د) همپيماني يماني و خراساني:
در روايات مربوطه به قيام يماني، به همپيمان شدن وي با خراساني و ياري به او در برابر دشمنانش اشاراتي رفته است. مانند اين روايات: «و خداوند عزّوجلّ براي او ـ يعني امام مهدي(ع)ـ خراسان را ميگشايد و اهل يمن از او اطاعت ميكنند».26 امام رضا(ع) نيز در سخني اشاره به همپيماني آن دو ميكنند، آنجا كه دربارة نشانههاي نزديك به فرج از آن حضرت پرسيدند و ايشان فرمودند: «آيا به اجمال ميخواهي يا اكثار»؟ آن مرد ميگويد: بلكه اجمال بفرماييد، پس امام فرمودند: «هرگاه كه پرچم قيس را در مصر و پرچم كندي [يعني يماني] را در خراسان درك كردي».27
همچنين در بيان امير مؤمنان(ع) دربارة خصوصيات مشترك يماني و خراساني در جنگ دمشق و آزادسازي آن از سيطرة سفياني چنين آمده است: «و [سفياني] به روش ستمكاران نخستين عمل ميكند و خداوند از آسمان بر عملش خشم ميگيرد، آنگاه جواني را از مشرق كه به اهل بيت پيامبر(ص) فراميخواند، عليه او برميانگيزاند. اينان اصحاب پرچمهاي سياه هستند. خداوند به ايشان عزت اعطا و پيروزي را برايشان نازل ميفرمايد، پس احدي با ايشان به نبرد نميپردازد مگر اينكه او را شكست ميدهند و سپاه قحطاني [يمني] به حركت درميآيد... و جوان يمني در پي نابود كردن حمّاز جزيره [سفياني] است تا آنكه در دمشق فرود ميآيند و آن را [در مدّت زماني] سريعتر از دريا فتح ميكنند».28 و اين حديث در مقام توصيف رويارويي نظامي در مرزهاي سوريه بين خراساني و سفياني است كه پس از سپاه يماني تحت فرماندهي او براي ياري رساندن به خراساني وارد ميدان نبرد ميشوند.
و آخر سخن اينكه به هر روي، اشارات و تصريحات موجود در كلام حكيمانة امامان هدايت(ع)، «ساسـة العباد» شيعيان را، به ويژه ساكنان سرزمينهاي درگير، از جمله مناطق استراتژيكي همچون يمن و ايران را به تكاليف حسّاس و سرنوشت سازشان در سالهاي منتهي به ظهور مقدّس امام(ع) در شناخت حركتها و رهبران آنها و اقدام به موقع بيش از پيش توجّه ميدهد؛ باشد كه متوجّه گرديم.
ه) پيوستن يماني به امام مهدي(ع):
يماني، چند ماه پس از قيام و نهضت خود در يمن، سرانجام به سرزمين حجاز ميرود و پس از آشكار شدن امام مهدي(ع) در ميان گروه اندك ياران خويش در مدينه، در كنار آن بزرگوار قرار ميگيرد.
و) حركت يماني به همراه امام مهدي(ع) از مدينه:
پس از آنكه سفياني، لشكر خود را براي دستگيري امام مهدي(ع) به مدينه ميفرستد، يماني همراه با امام زمان(ع) به مكه ميرود. چنانكه در روايت اميرالمؤمنين(ع) نيز آمده است: «سپاهي به مدينه فرستاده مي شود. پس هر كس از آل محمد(ص) را كه توانستند، ميگيرند و مردان و زنان از بنيهاشم كشته ميشوند. در آن هنگام، مهدي و سپيدنشان از مدينه به مكه ميگريزند. پس گروهي در جستجوي آن دو فرستاده ميشوند، در حالي كه آن دو به حرم خدا و امنيت او رسيدهاند».29
از ارطاط نيز نقل شده است: «سپس مهدي و منصور از مدينه در حال فرار خارج ميشوند و سفياني گروهي را براي گرفتن آن دو ميفرستد. پس هنگامي كه مهدي و منصور به مكه رسيدند، لشكريان سفياني در بيداء فرود ميآيند و در زمين فرو ميروند. سپس مهدي(ع) خارج ميشود تا آنكه از مدينه عبور كند».30
ز) فرجام قيام يماني
گفتيم كه نقطة مقابل يماني، دشمن سرسخت امام مهدي(ع) يعني سفياني است كه يماني با وي درگير ميشود. در مجموعة روايات اهل بيت(ع) خبري مبني بر شكست يماني به ما نرسيده است. البته در «الفتن» ابن حمّاد از خروج كنندة ديگري از يمن نيز نام برده شده است كه مردم را مانند كشتار عصر جاهليت ميكشد و رنگ پرچمش زرد است. او نيز با سفياني درگير و در نهايت مغلوب ميشود.31 اما با توجه به نوع اعتقاد و روش بر حقّ يماني موعود و رنگ متفاوت پرچم او با فرد ياد شده، حكم به تفاوت حركت اين دو شخص داده شده و گفته شده شايد وي قحطاني، قيامكنندة ظالمي كه از سفياني شكست ميخورد و به دست يماني موعود كشته ميشود، باشد.
در خصوص فرجام قيام يماني موعود، كه از او با صفت منصور ياد شده، در رواياتي از امام صادق(ع) نقل شده است: «سفياني با هر كسي كه با او درگير شود، چيره ميشود مگر يماني. ... سپس يماني را هدف قرار ميدهد. پس يماني براي دفع شرّ او به پا ميخيزد و سفياني در پي جنگهاي فراوان و درگيريهاي سخت شكست ميخورد و يماني او را دنبال ميكند. در نتيجه، جنگها و شكستهاي سفياني زياد ميشود. پس يماني، سفياني و پسرش را كنار رود «لوّ» در ميان اسيران مييابد و آن دو را تكّه تكّه ميكند».32
الف) زمان و محلّ آغاز قيام:
در جمعبندي روايات يماني، بايد بگوييم كه دو دسته روايت در زمينة حركت وي وجود دارد به گونهاي كه زمان مشترك آن، قبل از خروج سفياني است.
دستة نخست اين روايات، قيام وي را قبل از سفياني ميداند و دستة دوم، به قيام وي همراه با امام مهدي(ع) تصريح دارد؛ چنانكه ميفرمايد: «... آن پرچم حقّي است زيرا به جانب صاحبتان فرا ميخواند».18 از اين نكته آشكار ميشود كه قيام وي همزمان با ظهور صاحبالامر(ع) است و مردم را به ياري آن حضرت فرا ميخواند.
در خصوص موقعيّت جغرافيايي قيام يماني، به شهرهايي همچون: صنعا، عدن، كنده و منطقة ابين اشاره رفته است؛ البته روايات صنعا مستفيض بوده، از طريق شيعه و سنّي نقل شده است.19 گفته ميشود شايد منظور از نامهاي مختلف براي نقطة آغازين قيام، همانا تحديد پايتخت قيام باشد چنانكه از ايران نيز با نامهايي همچون خراسان، قم، طالقان و... ياد شده است، امّا بيشتر اين روايات بر خراسان و قم متمركز است.
ب) رنگ و نشان پرچم يماني:
همانطور كه ميدانيم، در روايات مربوط به حركتهاي سياسي ـ نظامي عصر ظهور، نشانههاي رايات و پرچمهاي هر حركت بيان شده تا مؤمنان بتوانند در برخورد با اين قيامها و رهبران آنها دچار اشتباه نشوند و در آن وقت و شرايط بسيار حساس تشخيص صحيح لازم را بدهند. به عنوان نمونه، رنگ پرچم قيامكنندة ايراني (خراساني) «سياه» گفته شده است.
در خصوص پرچم نهضت يماني، از امام صادق(ع) نقل شده است: «يماني از يمن با پرچمهاي سفيد خروج ميكند».20 امام علي(ع) نيز فرمودند: «[سفياني] لشكري را به مدينه ميفرستد... در آن هنگام، مهدي و سپيدنشان از مدينه به مكه ميگريزند».21 كه بنا بر روايت پيشين، گويا منظور از سپيدنشان همان يماني است. همچنين در خصوص يماني، در روايت ديگري از سطيح كاهن چنين نقل شده است كه، فرمانروايي كه مانند پنبه سفيد است، به نام حسن يا حسين از صنعاي يمن قيام ميكند22 كه با توجه به آنچه از صاحب اين نام و قيامكنندة يماني گفتيم، اين شخص بايد همان يماني موعود باشد.
ج) اهداف و مراحل قيام يماني:
قيام يماني به چند مرحله قابل تقسيم است. اين مراحل عبارتند از:
1. اعلام همبستگي و همپيماني نظامي با قيام خراساني: كه در ادامه از اين موضوع سخن خواهيم گفت.
2. دعوت و فراخوان يماني به سوي مذهب حقّة اهلبيت پيامبر(ص): در روايتي صحيح از امام صادق(ع) نقل شده است كه فرمودند: «هنگامي كه يماني قيام كرد، به سوي او برخيز و بر هيچ مسلماني جايز نيست كه با او به مقابله برخيزد؛ زيرا هر كس چنان كند، از اهل دوزخ باشد زيرا او به حق و راهي مستقيم فرا ميخواند».23 منظور از دعوت به حق در سخنان اهل بيت(ع)، دعوت به امامت است.قيام يماني از اين نظر با نهضت خراساني كه امام علي(ع) آن را وصف نموده، مشترك است. آن حضرت(ع) دربارة خراساني ميفرمايند: «به حقيقت، براي آل محمّد(ص) در طالقان گنجي است كه خداوند آن را هر وقت كه بخواهد آشكار مينمايد: [آنان] راهياني به سوي حق[اند] كه به دين خدا فرا ميخوانند».24 همچنانكه امام كاظم(ع) فرموده است: «مردي از اهل قم قيام ميكند و مردم را به سوي حق فراميخواند...».25
3. ياري رساندن به انقلاب امام مهدي(ع) و فراخواندن به بيعت آن حضرت: اين هدف از اهداف قيام يماني پيش از اين نيز بيان شد كه، پرچم يماني از جمله پرچمهاي ياوران امام مهدي(ع) است.
د) همپيماني يماني و خراساني:
در روايات مربوطه به قيام يماني، به همپيمان شدن وي با خراساني و ياري به او در برابر دشمنانش اشاراتي رفته است. مانند اين روايات: «و خداوند عزّوجلّ براي او ـ يعني امام مهدي(ع)ـ خراسان را ميگشايد و اهل يمن از او اطاعت ميكنند».26 امام رضا(ع) نيز در سخني اشاره به همپيماني آن دو ميكنند، آنجا كه دربارة نشانههاي نزديك به فرج از آن حضرت پرسيدند و ايشان فرمودند: «آيا به اجمال ميخواهي يا اكثار»؟ آن مرد ميگويد: بلكه اجمال بفرماييد، پس امام فرمودند: «هرگاه كه پرچم قيس را در مصر و پرچم كندي [يعني يماني] را در خراسان درك كردي».27
همچنين در بيان امير مؤمنان(ع) دربارة خصوصيات مشترك يماني و خراساني در جنگ دمشق و آزادسازي آن از سيطرة سفياني چنين آمده است: «و [سفياني] به روش ستمكاران نخستين عمل ميكند و خداوند از آسمان بر عملش خشم ميگيرد، آنگاه جواني را از مشرق كه به اهل بيت پيامبر(ص) فراميخواند، عليه او برميانگيزاند. اينان اصحاب پرچمهاي سياه هستند. خداوند به ايشان عزت اعطا و پيروزي را برايشان نازل ميفرمايد، پس احدي با ايشان به نبرد نميپردازد مگر اينكه او را شكست ميدهند و سپاه قحطاني [يمني] به حركت درميآيد... و جوان يمني در پي نابود كردن حمّاز جزيره [سفياني] است تا آنكه در دمشق فرود ميآيند و آن را [در مدّت زماني] سريعتر از دريا فتح ميكنند».28 و اين حديث در مقام توصيف رويارويي نظامي در مرزهاي سوريه بين خراساني و سفياني است كه پس از سپاه يماني تحت فرماندهي او براي ياري رساندن به خراساني وارد ميدان نبرد ميشوند.
و آخر سخن اينكه به هر روي، اشارات و تصريحات موجود در كلام حكيمانة امامان هدايت(ع)، «ساسـة العباد» شيعيان را، به ويژه ساكنان سرزمينهاي درگير، از جمله مناطق استراتژيكي همچون يمن و ايران را به تكاليف حسّاس و سرنوشت سازشان در سالهاي منتهي به ظهور مقدّس امام(ع) در شناخت حركتها و رهبران آنها و اقدام به موقع بيش از پيش توجّه ميدهد؛ باشد كه متوجّه گرديم.
ه) پيوستن يماني به امام مهدي(ع):
يماني، چند ماه پس از قيام و نهضت خود در يمن، سرانجام به سرزمين حجاز ميرود و پس از آشكار شدن امام مهدي(ع) در ميان گروه اندك ياران خويش در مدينه، در كنار آن بزرگوار قرار ميگيرد.
و) حركت يماني به همراه امام مهدي(ع) از مدينه:
پس از آنكه سفياني، لشكر خود را براي دستگيري امام مهدي(ع) به مدينه ميفرستد، يماني همراه با امام زمان(ع) به مكه ميرود. چنانكه در روايت اميرالمؤمنين(ع) نيز آمده است: «سپاهي به مدينه فرستاده مي شود. پس هر كس از آل محمد(ص) را كه توانستند، ميگيرند و مردان و زنان از بنيهاشم كشته ميشوند. در آن هنگام، مهدي و سپيدنشان از مدينه به مكه ميگريزند. پس گروهي در جستجوي آن دو فرستاده ميشوند، در حالي كه آن دو به حرم خدا و امنيت او رسيدهاند».29
از ارطاط نيز نقل شده است: «سپس مهدي و منصور از مدينه در حال فرار خارج ميشوند و سفياني گروهي را براي گرفتن آن دو ميفرستد. پس هنگامي كه مهدي و منصور به مكه رسيدند، لشكريان سفياني در بيداء فرود ميآيند و در زمين فرو ميروند. سپس مهدي(ع) خارج ميشود تا آنكه از مدينه عبور كند».30
ز) فرجام قيام يماني
گفتيم كه نقطة مقابل يماني، دشمن سرسخت امام مهدي(ع) يعني سفياني است كه يماني با وي درگير ميشود. در مجموعة روايات اهل بيت(ع) خبري مبني بر شكست يماني به ما نرسيده است. البته در «الفتن» ابن حمّاد از خروج كنندة ديگري از يمن نيز نام برده شده است كه مردم را مانند كشتار عصر جاهليت ميكشد و رنگ پرچمش زرد است. او نيز با سفياني درگير و در نهايت مغلوب ميشود.31 اما با توجه به نوع اعتقاد و روش بر حقّ يماني موعود و رنگ متفاوت پرچم او با فرد ياد شده، حكم به تفاوت حركت اين دو شخص داده شده و گفته شده شايد وي قحطاني، قيامكنندة ظالمي كه از سفياني شكست ميخورد و به دست يماني موعود كشته ميشود، باشد.
در خصوص فرجام قيام يماني موعود، كه از او با صفت منصور ياد شده، در رواياتي از امام صادق(ع) نقل شده است: «سفياني با هر كسي كه با او درگير شود، چيره ميشود مگر يماني. ... سپس يماني را هدف قرار ميدهد. پس يماني براي دفع شرّ او به پا ميخيزد و سفياني در پي جنگهاي فراوان و درگيريهاي سخت شكست ميخورد و يماني او را دنبال ميكند. در نتيجه، جنگها و شكستهاي سفياني زياد ميشود. پس يماني، سفياني و پسرش را كنار رود «لوّ» در ميان اسيران مييابد و آن دو را تكّه تكّه ميكند».32
برای دیدن تصویر با سایز اصلی روی آن کلیک کنید
- منبع: ماهنامه موعود شماره 108
--------------------------------------------------------------------------
- پينوشتها:
- 8. بشارة الاسلام، ص 93 به نقل از: كتاب الغيبـة نعماني.
- 9. بحارالانوار، ج 52، ص 75.
- 10. اين كتاب با عنوان «شش ماه پاياني» توسّط انتشارات موعود عصر(عج) به فارسي برگردانده شده است.
- 11. مجتبي الساده، شش ماه پاياني، ترجمة محمود مطهرينيا، ص89.
- 12. بحارالانوار، ج 52، ص 162.
- 13. کنز العمّال، ص 11، ح 31442 به نقل از ابن عساکر.
- 14. همان.
- 15. كتاب الغيبـة نعماني، ص 39.
- 16. ابن حمّاد، الفتن، ص 237.
- 17. الفتلاوي، مهدي، رايات الهدي و الضلال في عصر الظهور، ص 100.
- 18. كتاب الغيبـة نعماني، ص171؛ بحارالانوار، ج52، ص232.
- 19. رايات الهدي و الضّلال في عصر الظّهور، ص101.
- 20. مختصر اثبات الرجعـة، ح 16؛ به نقل از مجلة تراثنا، سال 2، ش 4، صص 454ـ455.
- 21. ابن حماد، الفتن، ص 223، جزء 5، ح 877.
- 22. بحارالانوار، ج 51، ص 163، ب 11.
- 23. ر.ك: كتاب الغيبـة، نعماني، ص 171، بحارالأنوار، ج 52، ص 232.
- 24. ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، ج7، ص48.
- 25. بحارالانوار، ج60، ص216.
- 26. يوسف شافعي، عقدالدّرر، ص90.
- 27. إعلام الوري، ص429.
- 28. متّقي هندي، كنزالعمال، ص14، ح3968.
- 29. ابن حماد، همان.
- 30. همان، ص 212، جزء 4، ح 850.
- 31. همان، ص 199، جزء 4، ح 809.
- 32. مختصر اثبات الرجعـة، ح 16؛ به نقل از مجلة تراثنا، سال 2، ش 4، صص 454ـ455.
- لینک کوتاه این مطلب
تاریخ انتشار:24 اسفند 1391 - 16:45
مطالب مرتبط...
نظر شما...