ياري دهندگان امام زمان(ع)

(بسم الله الرحمن الرحیم)
بيشتر ياران امام مهدي(ع) از جوانان هستند. براي آشنايي شما، گروه هاي ياريگر امام زمان(ع) را از زبان امام صادق(ع) معرفي مي کنيم.

1.فرشتگان
 

دسته ها وگروه هاي مختلفي از فرشتگان در هنگام ظهور به ياري امام مهدي(ع) مي آيند.در اين زمينه امام صادق(ع) فرمودند: «ملائکه ي منزلين،ملائکه ي کروبين و ملائکه ي مقربين، امام مهدي(ع) را ياري مي کنند».(1) و در جاي ديگر فرمودند: «زماني که او قيام نمايد، فرشگان بدر،فرود خواهند آمد که تعدادشان 5هزارنفرند».(2)

2.جنّيان
 

جالب است بدانيد که حتي جن ها هم به امام مهدي(ع) کمک مي کنند. امام صادق(ع) به «مفضل بن عمر» -يکي از شاگردانشان - فرمودند: «مؤمنان جن، او را ياري خواهند کرد»، عرض کرد: «آيا[در زمان ظهور] ملائکه و جن براي مردم ظاهر مي شوند؟» فرمودند: «بلي، به خدا قسم! با ايشان گفت وگو مي کنند، مانند اين که شخصي با اهل و عيال خود صحبت مي نمايد».پرسيد:«[آيا جنييان ]همراه او مي روند؟»فرمودند: «بلي، والله،اي مفضّل!ايشان مابين کوفه و نجف فرود مي آيند و تعدا اصحابش از ملائکه چهل وشش هزار و از جنيان شش هزار است و در روايت ديگر فرمودند:عدد ايشان ،به تعداد فرشته ها ،چهل و شش هزار خواهد بود».(3)

3. ياران خاص امام مهدي(ع)
 

(فرماندهان)
حتماً درباره ي 313 نفر يار امام مهدي(ع) سخنان بسياري شنيده ايد. امام صادق(ع) فرمودند:«خداوند313 نفر اصحابش را بدون قرار قبلي،مانند ابر پاييزي، جمع مي کند. پس در ميان رکن و مقام با او بيعت مي کنند».(4)

4. بانوان
 

در زمان صدر اسلام، گروهي از زنان به ياري پيامبر(ص) مي آمدند.در زمان ظهور هم گروهي از زنان به امام زمان (ع) کمک مي کنند و جزو يارانشان هستند.امام صادق(ع) در اين باره فرمودند:«با قائم سيزده زن خواهند بودکه مجروحان را مداوا و مريض ها را پرستاري مي کنند؛ چنان که با پيامبر(ص) بودند».(5) البته در روايات مختلف از حضور 50 زن بين ياران امام مهدي(ع) سخن به ميان آمده است.

5. راجعون
 

گروه پنجم ياريگران امام زمان(ع) افرادي خاص هستند که در گذشته زندگي مي کرده و از دنيا رفته اند و به هنگام ظهور به اين دنيا باز مي گردند. به اين گروه راجعون مي گويند.
امام صادق(ع) در اين باره مي فرمايند:
«هرگاه قائم قيام نمايد27نفر را از پشت کعبه (کوفه)بيرون مي آوردکه 15نفراز قوم موسي(ع)هستند که مردم را به حق هدايت مي کردند؛ هفت نفر از اصحاب کهف،يوشع بن نون- وصي موسي(ع)-مؤمن آل فرعون،سلمان فارسي، مالک اشتر و ابودجانه ي انصاري».(6)

6. امام حسين (ع)و يارانشان
 

برطبق روايات، اولين کسي که پس از ظهور به اين دنيا باز مي گردد،امام حسين(ع)هستند.امام صادق(ع) درباره ي ياري سيدالشهداء(ع) و يارانشان به امام زمان(ع) مي فرمايند:«امام حسين(ع) ظاهر مي شود با 12000صديق و72تن اصحاب ايشان در کربلا».(7)

7. منتظران
 

«مفضّل»مي گويد:«روزي نزد حضرت صادق(ع) از قائم (ع) وکساني که در انتظار ايشان از دنيا رفتند، يادي کرديم. آن حضرت فرمودند:«هرگاه قائم قيام کند به نزد قبرمؤمن مي آيند و به او مي گويند:اي فلاني!صاحب تو ظهور کرده.اکنون اگر مي خواهي برخيز و به او ملحق شو و اگر مي خواهي همچنان در رحمت وکرامت حق بمان».(8)

8.مؤمنان
 

درباره ي ياري مؤمنان به امام مهدي(ع) حضرت صادق(ع) فرمودند:«ارواح مؤمنان درجنان به زيارت آل محمد(ص) مي روند وبا ايشان از خوردني ها و نوشيدني ها استفاده مي کنند و در مجالس آن ها حاضر مي شوند و با ايشان صحبت مي کنند تا روزي که قائم ما قيام کند؛ خداوند آن ها را بر مي انگيزاند.پس با آن حضرت همراه مي شوند ودسته دسته به او لبيک مي گويند».(9).

9.پيامبران
 

همان طور که در دوران غيبت کبرا،حضرت خضر(ع) جزو هم نشينان امام مهدي(ع) هستند،در دوران ظهور هم انبياي الهي به ياري ايشان مي شتابند که نمونه ي بارز آن ها حضرت عيسي(ع) است که پس از نزول ازآسمان در نماز هم به امام ،اقتدا مي کنند.

10.ايرانيان
 

درباره ي ايرانيان ونقش آن ها در ظهور، روايات بسياري از معصومان(ع) به دست ما رسيده است که در اين باره امام صادق(ع) فرمودند:«خوشا به حال طالقان!که براي خدا در آن گنج هايي است؛ ولي نه از طلا و نقره،بلکه مرداني است که خدا را به حق شناخته اند. آن ها ياوران مهدي(ع) درآخر الزمان هستند».(10)

11.سپاه ترس
 

از شباهت هاي ديگر امام مهدي(ع) به پيامبر(ص) اين است که ايشان هم به مانند جدشان به وسيله ي ترس و رعب ياري مي شوند. امام صادق(ع) در اين باره مي فرمايند:
«قائم ما با سپاه ترس ياري و به وسيله ي کمک الهي تأييد شده است و زمين براي او، در هم پيچيده مي شود و تمام گنج هاي خود را براي او آشکار مي کند...»(11).

پی نوشت ها :

 

1. غيبت نعماني،ص153.
2. غيبت نعماني،ص243.
3. الزام الناصب،ج2،ص264.
4. بحار،ج52،ص306.
5.اثبات الهداه،ج3،ص575.
6. الزام الناصب،ج2،ص284.
7. بحار،ج53،ص6.
8. بحار،ج53،ص76.
9. بحار،ج53،ص97.
10. بحار، ج51، ص87.
11. الامام المهدي(ع) ،ص593.
 


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:7 مهر 1394 - 3:13

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد