فقهای دین بر چه اساسی در زمان غیبت کبرا بر دیگران ولایت دارند؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
فقهای دین بر چه اساسی در زمان غیبت کبرا بر دیگران ولایت دارند؟

یکی از دلایل نقلی اثبات ولایت برای فقیه ـ علاوه بر دلایل عقلی آن ـ روایت امام صادق علیه‌السلام است که فرمود: «ینظران الی من کان منکم ممن قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا فلیرضوا به حَکَماً فإنی قد جعلته علیکم حاکما فإذا حکم بحکمنا فلم یقبله منه فإنما استخف بحکم الله و علینا رد و الراد علینا الراد علی الله و هو علی حد الشرک بالله؛ نگاه کنند به هر‌کس از شما که راوی حدیث ماست و در حلال و حرام صاحب‌نظر است و احکام ما را می‌داند پس حاکمیت او را بپذیرند؛ زیرا من او را بر شما حاکم قرار دادم، پس هرگاه مطابق حکم ما حکم کند و از او پذیرفته نشود، امر خداوند خوار شمرده شده است و ما (اهل‌بیت) را رد کرده‌اند و رد کردن ما، رد کردن خداوند است و رد کننده‌ها به منزله مشرک است».[۱]
از این‌رو، این ولایت را امامان سال‌ها پیش از نیابت خاصه به فقها داده‌اند.
همچنین امام عصر در توقیع خود می‌فرماید: « و اما الحوادث واقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجة‌الله علیهم؛ و اما در حوادثی که میان شما واقع می‌شود به کسانی که روایات ما را نقل می‌کنند رجوع کنید که همانا آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنهایم»[۲] به تصریح این نوع روایات مجتهد جامع‌الشرایط حتی در زمان حضور امام معصوم و در همان شهر محل زندگی امام می‌تواند فتوا بدهد و مردم موظفند از او اطاعت کنند.[۳] در نتیجه، ولایت فقیه ویژه دوران غیبت نیست تا ادامه نیابت خاصه باشد. آری، هنگام حضور امام، رهبری جامعه بر عهده امام است و فقها یاوران امام هستند، اما در نبود ظاهری ایشان، رهبری جامعه نیز بر عهده فقیه جامع‌الشرایط خواهد بود.

پی‌نوشت‌ها
۱.کافی، کلینی، ج۱، ص۶۷، حدیث ۱۰.
۲. کمال‌الدین، شیخ صدوق، ج۲، ص۴۸۴.
۳.در روایتی امام باقر علیه‌السلام با آنکه خود در مدینه هستند، به ابان‌بن‌تغلب می‌فرماید: «در مسجد مدینه بنشین و فتوا بده» (وسائل‌الشیعه، شیخ حرعاملی، ج۲۰، ص۱۱۶)؛ در روایت دیگری می‌فرماید: «بر دیگران واجب است از فقها تقلید کنند» (وسائل‌الشیعه، شیخ حرعاملی، ج۱۸، ص۹۵).

- لینک کوتاه این مطلب

» پورتال جامع مهدویت
تاریخ انتشار:14 فروردین 1394 - 19:35

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد