خدمت جدید محسن مخملباف به بهائیت

(بسم الله الرحمن الرحیم)


بی بی سی با اعلام خبر شرکت فیلم هایی از عباس کیارستمی ، محسن مخملباف و بهمن قبادی در جشنواره فیلم پوسان کره جنوبی نوشت:



محسن مخملباف نیز بعد از چندین سال دوری از سینما با فیلم مستندی به نام "باغبان" که به همراه پسرش میثم مخملباف در مورد آئین بهاییت ساخته، در بخش "گالا"ی جشنواره شرکت کرده است. مخملباف همراه با میثم به شهرهای حیفا و اورشلیم سفر کرده و درباره آیین بهایی با مردم گفتگو می کند و به تحلیل رابطه دین و خشونت می پردازد.


ویکی پدیا درباره این فیلم می نویسد:


پیروان این دین[فرقه ضاله بهاییت] از سراسر جهان به شهر حیفا می آیند تا در باغی که مرکز این دین است خدمت کنند و از طریق کار در طبیعت خود را صلح طلب بار بیاورند. پدر از طریق همراهی و گفتگو با باغبانی که از پاپانیوگینی آمده در می یابد که افکار او و دینش با افکار صلح طلبانه و به دور از خشونت کسانی چون گاندی و ماندلا شباهت دارد. برای پدر این سوال مطرح می شود که اگر نگاه دینی صلح طلبانه ای در ایران وجود داشت آیا حکومت ایران امروز، هنوز به دنبال ساخت بمب اتمی می رفت؟ اما پسر عمیقا معتقد است همه ادیان جز تخریب جهان کاری نکرده اند. جدل پدر و پسر بر سر نقش ادیان در زندگی انسان ها، راه آن ها را از هم جدا می کند و هر یک به راهی می روند. کارگردان از طریق دو نگاه متفاوت به نقش دین می کوشد، تجربه دو نسل ایرانی را در مقوله دین مطرح کند.


شایان ذکر است محسن مخملباف و دخترش سمیرا مخملباف از جمله افرادی بودند که در جریان حوادث پس از انتخابات 88  نقش ویژه ای را برای این فتنه در خارج از کشور ایفا کردند. وی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان فردی به شدت مذهبی و انقلابی در عرصه سینما فعالیت می کرد به تدریج دچار استحاله فکری شد و پس از سکونت در خارج از کشور مواضعی کاملا ضد نظام جمهوری اسلامی اتخاذ کرد و با ساخت فیلم های مستهجن، عمق این دگرگونی را به نمایش گذاشت.




  • منبع: جام نیوز

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:19 مهر 1391 - 13:36

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد