آیا زیارت رضوی بر زیارت حسینی افضل است؟!

(بسم الله الرحمن الرحیم)

جواد الائمه(ع) در روایتی ثواب زیارتی پدر بزرگوارش را بالاتر از ثواب زیارتی امام حسین(ع) دانسته و می‌فرماید: زیارت پدرم افضل است، زیرا اباعبدالله الحسین(ع) را همه مردم زیارت مى‌کنند، اما پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمى‌کنند.

 

شیخ عباس قمی در «مفاتیح الجنان» به نقل از «سید بن طاووس» روز 23 ذی‌القعده را روز زیارتی امام علی بن موسی الرضا(ع) بیان کرده است، به همین منظور پای سخن دو کارشناس دینی در رابطه با این روز نشسته‌ایم که در ادامه می‌آید:

*چرا روز زیارتی برای امام رضا(ع) در نظر گرفتند

حجت‌الاسلام مهدی غلامعلی عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اینکه بعد از روایت‌های ثواب زیارتی حضرت سیدالشهدا(ع)، روایت‌های ثواب زیارتی امام رضا(ع) نسبت به دیگر ائمه(ع) در جایگاه دوم قرار دارد، بیان داشت: در روایتی جواد الائمه(ع) ثواب زیارتی پدر بزرگوارش را بالاتر از ثواب زیارتی امام حسین(ع) دانسته و می‌فرماید: زیارت پدرم افضل است، زیرا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را همه مردم زیارت مى‌کنند؛ اما پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمى‌کنند.

وی با بیان اینکه روز 23 ذی‌القعده، ماه رجب و روز شهادت امام رضا(ع) به عنوان روز زیارتی مخصوص ایشان مطرح شده است، ابراز داشت: اهل بیت(ع) از این منظر خواسته‌اند که شیعه به امام رضا(ع) توجه زیادی کند تا پاسخی به آن انحراف‌ها باشد که در اندیشه شیعه هفت امامی(واقفیه) رخ داد، زیرا آن‌ها معتقد به این بودند که امام کاظم(ع) آخرین امام بوده است و از دیده‌ها غائب شده و یک روز ظهور می‌کنند! بنابراین امامت امام رضا(ع) را انکار کردند.

غلامعلی در پایان حرکت شیعیان از شهرهای مختلف در زمان عباسیان برای زیارت حرم امام رضا(ع) را در واقع خط بطلانی بر اندیشه‌های فرقه‌های باطل شیعه دانست.

*نامگذاری روز زیارتی امام رضا(ع) در راستای ارج نهادن به تفکر امامیه بوده است

در ادامه حجت‌الاسلام هادی عجمی کارشناس دینی با بیان اینکه تعیین روز خاص برای زیارت ثامن الحجج(ع) در راستای ارج نهادن به تکمیل تفکر امامیه توسط حضرت(ع) بوده است، خاطرنشان کرد: در دوران امام رضا(ع) وضعیت به گونه‌ای بود که بسیاری از مسلمانان اهل بیت(ع) را به عنوان یک انسان خوب، یک عالم دینی و فرزند رسول خدا(ص) می‌شناختند و واقف به جایگاه امامت نبودند، به همین خاطر بود که در دوران امامان گذشته آن‌ها روایات خود را از زبان رسول اکرم(ص) نقل می‌کردند.

وی افزود: در زمان ورود امام رضا(ع) بسیاری از مردم ایران محب اهل بیت(ع) بودند، اما به جایگاه امامت واقف نبودند، در ماجرای ورود امام رضا(ع) به نیشابور این مسأله بسیار مشهود است، زیرا مردم به امام رضا(ع) به عنوان انسانی معصوم و فرزند شایسته پیغمبر ابراز محبت می‌کردند.

*راز بیان روایت «سلسلة الذهب» از سوی امام رضا(ع)

این کارشناس دینی در ادامه به ماجرای روایت «سلسلة الذهب» اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) نخستین امامی بود که از سوی خداوند مأمور شد برای مشخص شدن مرز بین تفکرات شیعی و سنی گام‌های جدی‌تری بردارد، در ابتدای بیان روایت سلسلة الذهب به نقل از پدرش و پدرانش تا رسول خدا(ص) سخن می‌گوید تا اذهان مردم را آماده پذیرش اصل جایگاه امامت کند «کَلِمَةُ إلاَ اِله اِلاَّ اللّهُ حِصْنِیِ فَمَنْ قَالَ لااِلهَ اِلاَّ اللّهُ‌ دَخَلَ فِی حِصْنِی وَمَنْ دَخَلَ فِی حِصْنِی اَمِنَ مِنْ عَذَابِی».

وی افزود: هنگامی که جمعیت زیادی ایشان را در خروج از نیشابور همراهی می‌کردند، ایستادند و آن جمله تاریخی را ایراد کردند که شرط ورود به بهشت و حصن الهی امامت است «بِشَرْطِهَا وَشُروُطِهَا وَاَنَا مِنْ شُرُوطِهَا»، بنابراین شرط اساسی کلمه لا اِلهَ اِلاَّ اللّه «ولایت» است که تا قبل از آن مطلبی نداریم که در محیط عمومی این گونه امام از جایگاه امامت سخن به میان بیاورد، هر چند که ائمه به یاران خاص خویش درباره این موضوع صحبت می‌کردند.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:28 شهریور 1393 - 15:27

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد