آشوب گری شرق و غرب علیه مسلمانان (بخش دوم)

(بسم الله الرحمن الرحیم)
اما آن شرقی و غربی هایی که پیامبر (ص ) درباره آنها فرمود :
((در آن هنگام گروهی از مشرق و جمعی از مغرب آمده و بر امت من فرمانروائی می کنند . ))

آشوب گری شرق و غرب علیه مسلمانان (بخش دوم)

 

جز بر روسها و غربی ها که با فرصت طلبی از ستم فرمانروایان جور ، سرزمینهای مسلمانان را مورد تاخت و تاز قرار داده ، و زمام امور آنها را همچنان به دست می گیرند ، منطبق نمی گردد .
گاهی گفته می شود ، ممکن است مراد از گروهی که از مشرق و مغرب می آیند ، حرکت عباسیان باشد که از شرق دولت اسلامی آمدند و حرکت فاطمی ها که از غرب آن آمدند ، و این در پی ستم فرمانروایان اموی بوده است .
و یا اینکه گفته می شود احتمال دارد مقصود از آنان ، هجوم مغولان باشد که از ناحیه شرق به وقوع پیوسته و یا جنگ صلیبی که در نتیجه جور و ستم عباسیان از غرب بوجود آمده است .
اما از ظاهر روایت چنین بر می آید که آنها گروهی غیرمسلمانند که بر امور مسلمانان مسلط می شوند از این رو بر عباسیان و فاطمیان منطبق نمی گردد ، چنانکه بر حمله مغولان و جنگهای صلیبی گذشته نیز قابل انطباق نیست . زیرا تسلط غربی ها بر مسلمانان به سبب این تهاجمات نبوده بلکه آنها حکومتهای کوچکی را در سواحل سرزمین شام تاءسیس نموده و در آنجا بسر می برند .
و اقوام مغول مدتی کوتاه بر مسلمانان حکمرانی نموده ، سپس باقیمانده آنان در سرزمین ما اسلام آورده و در امت اسلامی هضم و ذوب گردیدند .
و مهم تر از آن اینکه استیلای مغول ، و جنگ های تاریخی صلیبی به ظهور حضرت مهدی علیه السلام منتهی نگردید ، در حالیکه چیرگی و تسلط غربی ها و فتنه و آشوب آنها طبق دیگر روایات با ظهور آن حضرت پایان می پذیرد .
بنابراین انطباق کار آنان منحصرا بر شرقی ها و غربی های امروز است که عبارت از روسها و اروپائیها و آمریکائیان اند ، خصوصا با توجه به ویژگیهای دقیقی که در پایان حدیث از شخصیتها و سیاستهای آنان ذکر گردیده است .
به هر حال آنان وارثان شرقی مغولان ، و صلیبی های غربی اند ، زیرا بنابر قول پسندیده تر ، در روایات ، از روسها تعبیر به ترکها شده و غربیان همان رومیان می باشند که به زودی با آن آشنا خواهیم شد .
از پیامبر (ص ) نقل شده که فرمودند :
((جریان امر شما همچنان ادامه می یابد تا اینکه فرزندانی در دوران فتنه و ستم متولد شوند که جز آشوب چیزی نشناسند ، و زمین چنان آکنده از ستم و بیداد شود که هیچ کس جراءت ندارد خدا را بخواند ، آنگاه خداوند مردی را از ذریه و عترت من برمی انگیزد ، تا زمین را از عدل و داد پرسازد ، آنگونه که از ظلم و ستم پر شده است )) (11)
این حدیث شریف نشانگر این است که فتنه و آشوب اءخیر در نسلها ادامه می یابد ، تا نسلی از فرزندان مسلمانان متولد گردد که هیچ اندیشه ای جز اندیشه منحرف از دین و هیچ سیاستی جز سیاست جور و ستم ندارند . و این تعبیر دقیقی است از فضای فرهنگ غربی و سیاست حکومت های سلطه گر آنها بر سرزمینهای ما ، که کودک مسلمان در سایه شوم آن فرهنگ نشو و نما کرده ، و از فضای اسلامی و فرهنگ و عدالت آن بی اطلاع است . مگر کسی را که خداوند وسیله هدایت و نگهداری او از انحراف را فراهم سازد .
و معنی سخن پیامبر (ص ) که فرمود :
((زمین آن چنان از ستم و جور آکنده شود که کسی قادر بر گفتن ((الله )) نباشد . ))
این است که قوانین ظالمانه و سیاستهای ستمگران و جورپیشگان ، تمام نقاط و زوایای زندگی را در بر می گیرد . و این ماجرایی است که بعد از هجوم و سلطه غربیان بوجود آمده ، زیرا قبل از استیلای آنان در برخی از مقاطع زمانی و در بعضی مناطق ، جور و بیداد در زندگی مسلمانان وجود نداشت ، اما بعد از حمله و چیره شدن آشوب غرب و سلطه گری فرمانروایان ستم پیشه تازه به دوران رسیده ، رفته رفته سیاست ظالمانه آنها بر تمام سرزمینها و مراکز سایه افکند . به گونه ای صدای مسلمانان را در سینه ها خفه کردند که کسی نمی توانست مسلمانی خود را ابراز نموده و بگوید : پروردگار ما خداست و یا اینکه ما خواستار پیاده نمودن احکام اسلام هستیم ، و خداوند به ما دستور می دهد که از ستم و بیداد پرهیز نموده و علیه آن قیام نمائیم ، و یا اینکه بگوید حکم خداوند درباره این فرمانروا اینگونه است که باید کشته شود و یا از کار بر کنار گردد ، و یا بگوید حکم خدا درباره این قانون این است که باید در برابر آن ایستاد و آنرا دگرگون ساخت .
معنی این گفته این نیست که کسی نمی تواند به طور کلی نام خدا را بر زبان آورد ، چنانکه برخی چنین تصور نموده اند ، زیرا چیزی که کفار و ستمگران و جباران و حتی بی دین ها را برانگیخته و به خشم می آورد همانا یاد و نام خداوند است هنگامیکه با کفر و ستم پیشگی و سلطه آنان اصطکاک پیدا نماید .
و در روایتی آمده است :
((به طوری که کسی نمی تواند لااله الا الله بگوید . ))
پر واضح است که مراد از این گفته این است که کسی نمی تواند یکتائی و فرمانروائی خدا را اعلان نموده و حکومت کردن کافران و ستمگران را که به قانون خدای عزوجل فرمانروائی نمی کنند ، رد نماید .
از امیرمؤ منان (ع ) نقل شده که فرمود :
((حکومت اهل بیت پیامبر شما که دارای علامات و نشانه هایی است در آخرالزمان پدید می آید . . . از جمله زمانیکه رومیان و ترکان ، دیگران را علیه شما بشورانند ، و نیروها بسیج گردند . . . و ترکها با رومیان به مخالفت برخاسته ، و جنگ و درگیری در روی زمین افزایش یابد . )) (12)
روشن است که سخن امام (ع ) درباره فتنه و آشوب رومیان و ترکها و حرکت آنان در یورش علیه سرزمینهای اسلامی ما از نشانه های حضرت مهدی (ع ) می باشد .
و عبارت ((استئثارت )) در متن روایت تعبیری است دقیق ، یعنی آنان به منظور سلطه یافتن و استثمار سرزمین های اسلامی ما ، دست به تحرکاتی می زنند که خوی آنهاست . همچنین عبادت ((یتخاف الترک والروم )) ((ترکها و رومیان با هم اختلاف پیدا می کنند)) این کشمکش و اختلاف آنها ، با آنکه با یکدیگر هم پیمان بوده اند ، بر سر تقسیم و سلطه یافتن در قلمرو نفوذشان می باشد .
اما در همان حال ، در دشمنی با ما متحد گشته و در شوراندن مردم علیه ما و تجهیز نیروها چنانکه واقعیت امر نشان می دهد ، با یکدیگر همکاری می نمایند .
((و تکثر الحروب فی الارض )) ((جنگ و درگیری در زمین فزونی می یابد)) چنانکه می بینیم قاره ای خالی از جنگ و ستیزها نیست ، و هیچ جنگی آرامش نمی یابد ، مگر اینکه جنگ دیگری آغاز می گردد ، همه اینها به سبب انتقام جوئی های رومیان و ترکان و مخالفت آنان با یکدیگر است ، و پشتیبانان یهودی آنان که هر زمان و هر کجا که بتوانند آتش افروز جنگ ها می باشند . و به زودی مراد از روم و ترک بیان خواهد شد .
از حضرت علی (ع ) نقل شده که فرمود :
((ای مردم آنچه می خواهید از من بپرسید ، پیش از آنکه مرا از دست بدهید زیرا که دانش فراونی در سینه دارم ، و سؤ ال نمائید از من پیش از آنکه فتنه و فساد مانند شتری که در اثر رم کردن مهارش زیر سم او قرار گیرد و بر ترس و اضطرابش افزوده شود ، سرزمین شما را بعد از مرگ و حیاتش پایمال نموده و سایه شوم خود را بر آن بگستراند و یا آتشی از غربی که در هیزمی خشک و انبوه افتد ، با فریاد بلند بانگ برآورد . وای بر او از خونخواهی و انتقامجوئی . وقتی گردش چرخ روزگار طولانی شود ، می گوئید مرده و یا به هلاکت رسیده ، (و اگر زنده است ) ، پس به کجا رفته ، در این هنگام است که معنی حقیقی این آیه ها مصداق پیدا می کند . ((ثم ردد نالکم الکرة علیهم و امد دناکم باءموال و بنین و جعلناکم اکثر نفیرا . )) ((سپس پیروزی بر آنان را به شما برگردانیم و با مال و فرزندان شما را یاری نموده و تعداد شما را از آنان فزونی بخشیدیم . )) و این دارای علائم و نشانه هایی می باشد . )) (13)
حضرت امیر (ع ) در این روایت از هلاکت و نابودی گسترده غرب با عبارت (در هیزم خشک و فراوان ) و بسیار قابل اشتعال سخن به میان آورده اند ، سبب این نبرد فتنه ای است که در منطقه شرق پدید می آید ، و یا به علت جنگ افروزی ترکان شرقی ، یعنی روسها ، علیه رومیان است به زودی بیان روایت مربوط به آن در زمره روایات جنگ جهانی که وقوع آن طبقه گفته احادیث و نظر ما در سال ظهور حضرت مهدی (ع ) می باشد ، خواهد آمد .
و نیز از پیامبر (ص ) نقل شده که فرمود :
((در آخرالزمان بر امت من بلای سختی از ناحیه سلطان آنان برسد که از آن بلا و گرفتاری سخت تر شنیده نشده ، بگونه ای که زمین پهناور بر آنان تنگ آید ، و به اندازه ای زمین آکنده از ستم و جور شود که مؤ من جهت پناه بردن از ظلم و ستم ، جایگاهی نمی یابد . تا اینکه خداوند مردی از خاندان مرا بر انگیزد و زمین را از قسط و عدل ، آنگونه که از ظلم و ستم پر گردیده بوده ، سرشار گرداند . ساکنان آسمان و زمین از وی خشنود گردیده و زمین ذخائر خود را برمی آورد و آسمان از ریزش باران رحمت دریغ نمی ورزد)) (14)
به نقل از حذیفة بن یمان ، پیامبر (ص ) می گوید :
((وای بر این امت از دست پادشاهان ستم گر که مسلمانها را کشته و آنها را از خانه و دیارشان آواره می گردانند مگر کسی که به اطاعت آنها تن در دهد در آن زمان مؤ من با تقوی به زبان با آنان سازگار و به دل از آنان گریزان است . و چون خداوند متعال اراده فرماید عزت اسلام را بازگرداند ، پشت هر ستم گر ستیزه جو را می شکند ، و او بر هر کاری ک بخواهد تواناست ، هم اوست که وضع امت اسلامی را پس از تباهی سر و سامان بخشیده و اصلاح می کند ، ای حذیفه : اگر از عمر دنیا بیش از یک روز باقی نمانده باشد ، خداوند آن روز را آن قدر طولانی گرداند که مردی از خاندان من بیاید و بر جهان فرمانروایی کند و اسلام را آشکار سازد ، و خدا خلف وعده نمی کند و او بر هر چیزی تواناست )) (15)
و از آن بزرگوار است که فرمود :
((نزدیک است امتها علیه شما یکدیگر را فرا خوانند ، بسان فراخواندن خورندگان بر سر سفره . هر چند شما از نظر عدد بسیارید ، اما همچون خاشاک بر روی سیل می باشید ، خداوند هیبت و شکوه شما را از دل دشمنانتان برداشته ، و در اثر علاقه مندی به دنیا و بیزاری از مرگ ، ضعف و سستی را به دل شما می افکند . )) (16)
اینها روایاتی روشن و رسا بود که نور نبوت بر آنها تابیده و نشانگر اوضاع و احوال امت اسلامی با زمامداران ستمگر و با دشمنان سلطه گر آنان است و فرج ظهور حضرت مهدی علیه السلام را مژده می دهند .
و نیز از او نقل شده که فرمود :
((وای بر عرب از شری که به آنها نزدیک است ، بالها ، چیست آن بالها ؟ ، بادی که وزش آن نابودکننده است و بادی که وزش آن برانگیزاننده است و بادی که وزش آن سستی آور است ، وای بر آنها از کشتار سریع و مرگ آنی ، و گرسنگی دردناک ، بلا و گرفتاری بر سر آنان فرو ریزد فرو ریختنی )) (17)
ممکن است مراد از (بالها) هواپیما باشد که همچون باد سریع و آرام می آید و سبب کشتار زیاد ، و باعث مرگ و میر آنی می گردد و یا اینکه بادی است که از موج بمب های قوی و ضعیف ناشی می گردد . هم چنانکه احتمال دارد که این (بالها) همان است که بیان آن در روایت مربوط به کارزار حضرت مهدی (ع ) با سفیانی و اعراب طرفدار یهودیان و رومیان در معرکه آزادی قدس آمده ، چه اینکه در نسخه خطی ابن حماد چنین آمده :
((آنگاه خداوند ، باد و پرندگانی را بر رومیان مسلط می گرداند ، که با بالهای خود بر گونه های آنان آنچنان ضربه می زنند که چشمهایشان نابینا گشته و زمین شکافته شده و آنها را در خود فرو می برد . )) (18)
و نیز ممکن است بالهای پرندگان حقیقی همچون ابابیل (پرستو) باشد و یا جنگ افزارهایی مانند هواپیما که حضرت مهدی (ع ) آنها را بکار می برد ، و به رودی بیان آن در بحث رزمگاه بزرگ قدس و در بخش حرکت ظهور خواهد آمد .
از پیامبر اکرم (ص ) نقل شده که فرمود :
((مشرکان ، مسلمانان را به خدمت خویش گمارده و آنان را در شهرها به فروش می رسانند ، و هیچ نیکوکار و بدکاری از این عمل پروائی ندارد . این بلا و گرفتاری آن چنان گریبان گیر مردم آن روزگار شود که همه ناامید و ماءیوس و بدبین شده و تصور کنند که گشایشی بر آنان نیست ، که در این هنگام خداوند مردی از پاکان عترت من و از نیاکان ذریه ام برانگیزد ، مردی عادل ، خجسته و پاکیزه که ذره ای (از دستورات اسلام ) را فروگذار نمی کند و خداوند دین و قرآن ، اسلام و مسلمانان را بوسیله او عزت و سربلندی بخشیده و شرک و مشرکین را ذلیل و زبون می گرداند ، وی پیوسته در حالت پروا از خداست و در اجرای حکم خداوند فریب خویشاوند را نمی خورد ، سنگ بر روی سنگ نگذاشته ، و عمارتی برای خویش بنا نمی کند ، در زمان فرمانروایی خود بر کسی تازیانه نزند مگر جهت اجرای حد شرعی ، خداوند متعال تمام بدعت ها را بوسیله او محو و نابود ساخته و تمام فتنه ها را از بین می برد و در هر حقی به وسیله او گشوده می شود و درهای باطل را می بندد و خداوند مسلمانان دربند را هر کجا که بسر برند توسط او به دیارشان باز می گرداند)) (19)
این روایتی است که حالت دردناک به ضعف کشیدن مسلمانان ، و خرید و فروش آنان و اسارتشان را در دیگر سرزمین ها ترسیم می نماید ، و این حالت تنها به زمان ما و مسلمانانی که با حقارت کارکنان و خدمتگزاران مشرکان اند منحصر نمی گردد ، بلکه شامل معامله بر سر ملتهای مسلمان و بیرون راندن آنها از سرزمین هایشان و به اسارت درآمدن آنان توسط مشرکان نیز می شود .
سپس این روایت خاطر نشان می سازد که در حالت یاءس و درماندگی ، ناگاه منجی عالم بشریت حضرت مهدی ارواحنا فداه ظهور می کند .

11- بحار ج 51 ص 68.
12- بحار ج 52 ص 208.
13- بحار ج 52 ص 272 273.
14- بشارة الاسلام ص 28، از عقدرالدرر سلمی .
15- بشارة الاسلام ص 29 به نقل از ینابیع المودة .
16- الملاحم و الفتن ص 129.
17- نسخه خطی ابن حماد ص 53.
18- نسخه خطی ابن حماد ص 124.
19- الملاحم و الفتن ص 108.
عصر ظهور - علی کورانی

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:31 شهریور 1393 - 18:26

نظر شما...
    • فاطمه ضمیری

      آفرین مطالب عالی بود استفاده کردم .ممنون
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد